Killis + Ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    Killis + Ancistrusyngel

    Hej på er.

    Som rubriken lyder så har jag en fundering angående killis ihop med ancistrusyngel...
    Jag har mina killis (Fundulopanchax gardneri) i ett 60 liters kar, ihop med amanoräkor och ett par guldancistrus.
    Nu har dock ancistrushanen börjat fläkta på rom och jag misstänker att killisarna kommer vara rätt sugna på lite malyngel när dom vågar sej fram.

    Tror ni att dom är såpass glupska att dom kommer sätta i sej alla yngel (som förmodligen kommer vara runt centimetern i storlek när dom kommer ut ur grottan) eller kommer det går bra?

    Jag tycker givetvis att killisarna är hur snygga som helst, men yngel på guldancistrus är ju alltid trevligt + att dom kan bekosta en del inköp av andra fiskar om dom nu fortsätter att yngla av sej, vilket dom lär göra nu när dom väl har börjat
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Vet ej faktiskt - gardneri slukar gärna t ex vita mygglarver som har jämförbar storlek.
    Men å andra sidan kanske dock en del ancistrusyngel klarar sej liksom gardneris egna yngel.
    Varför inte låta första kullen gå med gardneris så får vi ser vad som händer...
    Rapportera med andra ord...
    Men om du har tillräckligt med burkar kan man ju alltid flytta gardnerin.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Roulie
      • January 2006
      • 152

      #3
      Jag tror nog att det blir så att jag testar första kullen så får vi se hur det går ja...
      Förhoppningsvis funkar det, men annars får jag nog byta ut dom helt enkelt.

      Tack för svaret föresten
      720 l - Sällskapsakvarium
      60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

      Kommentar

      • Roulie
        • January 2006
        • 152

        #4
        Nu har det börjat komma fram yngel iaf.
        Jag har aldrig sett fler än 3 st samtidigt så jag misstänker att det kan ha slunkit ner några stycken. Nu är det ju första kullen nånsin för det här paret så det kanske inte blev SÅ många yngel till att börja med, men en kull på så lite som 3 yngel har jag aldrig hört talas om.
        Vi får se hur det går för de som är framme nu... är dom borta om nån vecka så byter jag bort mina fina killisar mot endlers eller nåt annat skoj.
        720 l - Sällskapsakvarium
        60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

        Kommentar

        • Roulie
          • January 2006
          • 152

          #5
          Uppdatering:

          Som mest såg jag 5 yngel samtidigt och dom såg ut att må bra, även om gardneri såg väldigt intresserade ut
          Jag har inte sett nåt yngel bli uppätet, men nu kan jag iaaf inte hitta ett enda längre så jag är ganska säker på att dom är borta allihop... Om dom har blivit uppätna eller om dom dött av andra orsaker har jag inte en aning om.

          Dock så grävde ancistrushanen utav bara den inatt och nu på morgonen såg jag at han låg och fläktade rom igen efter att ha varit framme och käkat i en vecka ungefär.

          Sugen på att flytta gartneri, men dom har ju en hel bråte med yngel dom åxå, så jag lär aldrig få upp allihop
          Vi får helt enkelt testa en kull till... mattillskott kan man tänka
          720 l - Sällskapsakvarium
          60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

          Kommentar

          • Roulie
            • January 2006
            • 152

            #6
            Ny uppdatering...

            För 2 dagar sedan kom ynglen från den nya kullen fram och direkt så var killisarna framme och var nyfikna.
            Den här gången såg jag faktiskt ett yngel som blev uppätet så nu vet jag att mina misstankar från förra gången stämde.

            Nu blir det till att jaga killis med håven ikväll eller imorrn så får man lämna tillbaks dom till affären.
            Jag har säkert ett 20-tal yngel så jag har hela kvällen planerad

            Såg att affären hade fått in ett gäng snygga endlers som jag ska stoppa i karet istället, dom är inte så glupska av sej iaf
            720 l - Sällskapsakvarium
            60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag skulle nog inte lita på endlershonorna i alla fall.
              De tar ju iaf lätt och ledigt endlersyngel.
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • Roulie
                • January 2006
                • 152

                #8
                hmmm.... det lät ju lite trist...
                undrar vad fasen man ska släppa ner då.
                nån som har något bra förslag?

                jag får väl helt enkelt kika lite på vilka små firrar han har att tillgå och sen anpassa mitt val efter det.
                jag vill ju hemskt gärna ha möjligheten att föda upp ett par kullar av ancistrusarna.
                720 l - Sällskapsakvarium
                60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                Kommentar

                • PixelHermit

                  • May 2002
                  • 105

                  #9
                  Ursprungligen postat av Roulie
                  hmmm.... det lät ju lite trist...
                  undrar vad fasen man ska släppa ner då.
                  nån som har något bra förslag?
                  Dvärgrasbora, Boraras maculatus, fungerar fint i små akvarier, och är allt annat än glupska. Det vill säga, visst kan de äta mycket, men jag tror knappast dessa små cyprinider kan bita över Ancistrus-yngel, ens om de skulle vilja... Det finns förresten fem arter Boraras: alla är små stimfiskar och passar bra i ditt fall, men B. maculatus (som är fläckig, precis som namnet antyder) är nog enklast att få tag på.

                  En personlig favorit bland rasboror är annars rödstjärtsrasbora, Rasbora borapetensis. Den är intressant och inte alltför svår - jag odlade ett gäng i mitten på 1990-talet - men blir rätt mycket större än Boraras-arterna. Jag tror dock inte att de käkar Ancistrus-yngel. Mina simmade i samma burk som en trio Apistogramma trifasciata, och rödstjärtsrasbororna rörde aldrig dvärgciklidernas yngel vad jag kunde se. Fast som sagt, jag lovar ingenting i detta fallet... Texten här på Zoopet om denna Rasbora är kort men bra; däremot är bilden inget vidare. Här finns en som är i varje fall lite bättre: 250106.jpg.

                  X
                  X
                  Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                  http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                  Kommentar

                  • beerzon
                    • May 2008
                    • 877

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Jag skulle nog inte lita på endlershonorna i alla fall.
                    De tar ju iaf lätt och ledigt endlersyngel.
                    Och hur stor är chansen att en guppy (vanliga guppy) går på ett ancistrus yngel?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Snarast större
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Det låter faktist löjligt, mina guppys rör inte ens sina egna yngel.

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #13
                          Sorry - men det gör dom.
                          Och var glad för det - annars skulle du ha tusentals guppies inom ett år.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            I det här inlägget räknade jag på platy men du förstår nog ändå:
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • beerzon
                              • May 2008
                              • 877

                              #15
                              Vad har de med saken att göra? Det finns väl endå ingen chans att en guppy ger sig på ancistrus yngel?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...