Aplocheilichthys pumilis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Aplocheilichthys pumilis...

    Förra fredagen var brorsan i stockholm och då tyckte jag han kunde köpa lite fiskar på Akvarielagret eftersom det är så dåligt utval häruppe.
    Jag ville blant annat ha ett stim små fiskar till min 27 liters kub.
    Aplocheilichthys normani var en av fiskar jag var intresserat i och eftersom den bara blir 4 cm skulle den passa bra i mitt lilla kar tyckte jag.
    Dom hade inte A. normani, men däremot A. pumillis och dum som jag var tänkte jag att den hade samma krav som normani. Normalt undersöker jag alltid fiskarnas behov via internet, men det funkade förstås inte då!!

    Men nu när jag har tillgång till nätet igen ser jag att A. pumilis är ett föråldrat namn och jag i själva verket har 5
    Lacustricola pumilus som blir hela 6 cm.


    Enligt zoopets artsbeskrivning har jag inte alls rätt miljö för dom.
    Inget täckglas, för litet kar och för kraftigt ljus.

    Ändå verkar fiskarna trivas väldigt bra i min high-tech växtkub, men jag får väl skaffa ett mera lämpligt kar till dom.
    Blir nog ett litet biotopkar i så fall.
    Men hur ser deras biotop ut? Vilka växter och evt. andra fiskar lever dom tillsammans med?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Lacustricola pumilus är en art ur Tanganyika sjön. De lever nära ytan på grunt vatten, så för starkt ljus är säkert inget problem, utan helt naturligt. Vill du ha ett biotopkar är det väl t.ex. Vallisneria och Myriophyllum som gäller, men du kan kallt utgå ifrån att de beter sig som och kräver ungefär samma saker som deras nära släkting normani.

    Ett 27 liters akvarium är däremot kanske väl litet. Det är visserligen en icke-aggressiv stimfisk, men rätt aktiv.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Tack för svaret!
      Ja, dom är ganska livliga och när dom blir 6 cm är 27 liter helt klart för litet... Finns det stenar där dom lever? Eller är det bara sandbotten?
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Vad jag vet håller de mest till i områden med mjukare bottnar, men det finns säkert sten där också.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...