Dvärguramihanens skumbo

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cool.Micha
    • January 2006
    • 5

    Dvärguramihanens skumbo

    Jag har inrett mitt nya AQUAEL OCTET 70 AQUARIUM på 259 liter. (Åttakantigt akvarie. se länk:


    I botten finns ett blandat jordlagermed sand som jag lät få balans i cirka en månad. Över jordlagret är det lagt med flera centimeter 1-2 mm grus.

    Efter 1 månad satte jag in växter och lät sedan det åter gå cirka en månad till för att därefter inskaffa mig lite dvärggurami. Till min stora lycka så har en hanne redan efter bara två dagar byggt skumbo och även fått det befruktat av en hona. Jag har sett hur det har lekt ett flertal gånger. Han är mycket aggresiv och jagar iväg andra fiskar och ser till skumboet.
    Se länk på guramisort:


    Nu till min fråga eftersom jag aldrig tidigare har haft labyrintfiskar.

    1. Ska man ta hand om skumboet på något sätt?
    2. Hur lång tid tar det innan ynglen kläcks?
    3. Ska man avskilja de nykläckta ynglen så att dem inte äts upp av de andra?
    4. Någon speciell mat till ynglen?

    Tackar för svar på förhand.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Hanen sköter ynglen tills de simmar fritt. Sedan struntar han i dem. Det tar några dagar från äggläggning till frisimmande beroende på temperatur, max en vecka. Efter leken tar man bort alla fiskar utom hanen. När ynglen är frisimmande tar man även bort hanen. (Man kan också fånga boet med ett tefat och sedan hälla över det i ett mindre yngelakvarium med samma vatten).

    Dom skall ha specialfoder minst en vecka, sedan nykläckt Artemia. Man kan pröva hårdkokt ägggula som man sedan torkar försiktigt i ugn och pulveriserar som första foder.

    Kommentar

    • Cool.Micha
      • January 2006
      • 5

      #3
      Tack för den värdefulla informationen.

      Angående att vattnet ska vara detsamma är det för att de är så känsliga för förändringar. Vattenkvaliten är annars detsamma i alla mina akvarier, har tre stycken. Det minsta används bara som yngelakvarie (35 liter) och där matar jag väldigt försiktigt. Nu har det stått tomt med bara växter en längre tid så det är ganska så rent.

      Kommentar

      • Cool.Micha
        • January 2006
        • 5

        #4
        Glömde bort att fråga om spirulina alger annars kan vara ett bra komplement som föda i början? Ciklider tycks i alla fall må bra av det.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Jag har också ett skumbo i mitt akvarium inne bland de täta växterna. Hur vet man att det lagts ägg i boet?
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av MattiasL
            Jag har också ett skumbo i mitt akvarium inne bland de täta växterna. Hur vet man att det lagts ägg i boet?
            Bubblorna i skummet är ofärgade medan äggen är gulaktiga.

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Tack!
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              Arbetssätt...