Guldgurami, par? tillsammans med andra guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Guldgurami, par? tillsammans med andra guramis?

    Hej, vi har två stycken guldguramis i vårt akvarium (375L) jag tror det är ett par, hur ser man det? Är det lätt att se skillnaden på hane och hona?

    Nu gillar vi dem så mycket att vi skulle vilja ha ett till par, tex. cobolt gurami. Skulle det funka? Har hört att guramihanar kan bli agressiva mot varandra...
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Lones
    • February 2008
    • 223

    #2
    man ser könen på rygg fenan om det är en spets längst ut på rygg fenan är det en hane om den är rund är det en hona
    170 L akvarium

    Kommentar

    • linda.n
      • March 2008
      • 459

      #3
      tack tack! ska genast kolla
      Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

      Kommentar

      • Lones
        • February 2008
        • 223

        #4
        var de ett par???
        170 L akvarium

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Nä, det ser faktiskt ut som två honor. Konstigt att de inte valde ut ett par åt oss i djuraffären!

          Kan man skaffa en hane till dem tro?
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • MK57
            • September 2006
            • 197

            #6
            Det funkar säker med en hanne och två honner.
            Jag har haft Guldgurammis i en liten grupp på 2+3 för några år sen
            och det funkar jätte bra!


            //Micke
            Diskus+malar=skoj

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              jag är osäker nu. det ena kan vara en hane men det är inte tydligt. är det bara fenan man ser på eller färgintensitet eller storlek?
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • AllaFiskar
                • September 2007
                • 294

                #8
                Färgintensiteten är den samma hos mitt guldguramipar, vet inte om det alltid är så. Ta en span till på fenorna, men märkligare saker har hänt än att man fått två honor. Det är tyvärr inte alltid de vet vad de håller på med, eller engagrar sig i det de gör, i akvariebutikerna.

                När det gäller flera gurami(hanar) tillsammans, så bör det fungera om de inte tillhör samma art, Guldgurami är Trichogaster trichopterus och därmed samma som Marmor- och Blågurami. Därmed fungerar inte dessa tillsammans. Några som kan och bör fungera är t.ex Dvärgurami, Colisa Lalia och Honungsgurami, Colisa chuna
                (Att jag tar denna kombination som exempel är att de simmr i harmino i mitt ena akvarium, så det fungerar i allafall här)

                Kommentar

                • Gizmogirlie
                  • April 2008
                  • 71

                  #9
                  Du kan inte ta foto på dina guramis?

                  Kommentar

                  • slaktarn
                    • May 2008
                    • 7

                    #10
                    Hade förut ett par vardera av guldgurami, blå gurami och mosaikguramai i ett 120 liters- akvarium och det gick bra.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Jag har tre blågurami (Trichogaster trichopterus, samma art som guldgurami), en hane och två honor, tillsammans med fyra mosaikgurami, en hane och tre honor (även om jag nu börjar bli tveksam till om inte den ena "honan" egentligen är en sent utvecklad hane, eftersom ryggfenan tycks ha börjat växa, och den börjar få fransar på analfenan), och det funkar ok, den dominanta tycks vara mosaikhanen, även om de sällan bryr sig om varandra. De går i ett 180-liters.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Simon H
                        • January 2008
                        • 515

                        #12
                        De gör inget om man får två honner och en hane för man ska ha två honner i ett
                        akvarie så de är inga problem

                        Kommentar

                        • Uddaveka
                          • June 2007
                          • 431

                          #13
                          jag hade ett tag 2+2 marmor gurami i ett 100l akvarium (nybörjare som jag var lyssnade jag lite för mycket på affären). dom bråkade dygnet runt så det slutade mad att jag fick lämna tillbaka dom..
                          ~Love animals~
                          Kramar Sofia
                          160l, 100l, 54l, 40l

                          Kommentar

                          • Simon H
                            • January 2008
                            • 515

                            #14
                            Vet du om de va två hannar eller två honner.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...