kampfisk odling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spy_wolf
    • April 2008
    • 31

    kampfisk odling

    hej, jag håller på med kampfisk odling.... men ynglen dör efter ett tag
    matar som ja ska men det verkar som om dom blir förlamade, varför???
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad matar du dem med?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • spy_wolf
      • April 2008
      • 31

      #3
      nykläckt artemia

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Hur menar du med förlamade?

        Kommentar

        • spy_wolf
          • April 2008
          • 31

          #5
          dom slutar att simma, hamnar på botten och typ bara snurrar runt i cirklar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av spy_wolf
            nykläckt artemia
            Då skulle jag tro att de svälter ihjäl då nykläckt artemia är i största laget. Försök att dra upp infusorier eller något annat smått den första tiden.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Tamarind
              • February 2008
              • 482

              #7
              Jag vet hur du menar, jag har också funderat över det där... Det brukar hända ungefär hälften av mina yngel i varje kull, några i ungefär andra veckan och sedan några medans de utvecklar sitt labyrintorgan, men jag antar att det är naturens sätt att gallra ut de svagaste och de med genetiska defekter. Sanningen att säga så är jag bara glad att inte varenda yngel överlever, skulle bli väldigt trångt här hemma då!

              Kommentar

              • EvaPeva
                • May 2007
                • 765

                #8
                Hur har ni inrett karen där ni har kampisarna? & vilka andra fiskar går dom tillsammans med? Tacksam för svar!

                Mvh Eva

                Kommentar

                • spy_wolf
                  • April 2008
                  • 31

                  #9
                  tack för svaren!

                  okej, tack för svaren har funderat mycket över det där... men det stämmer nog att det är naturens sätt att gallra ut dom svaga
                  nån som har nått smart, enkelt sätt att få fram infusions djur på? om det nu är det som jag gör fel

                  Kommentar

                  • Sebbe88
                    • March 2006
                    • 61

                    #10
                    Ursprungligen postat av spy_wolf
                    nån som har nått smart, enkelt sätt att få fram infusions djur på? om det nu är det som jag gör fel
                    Du fyller en glasburk med vatten från en damm eller stillastående pöl, sedan fyller du på med hö eller halm och ställer burken i direkt sol/dagsljus, med lock på. Inom några dagar kommer burken att krylla av små infusorier som du direkt kan börja mata dina yngel med. Det finns många sätt att odla infusorier på, ett annat tips är att lägga i ett torkat bananskal (måste vara kravmärk!), istället för hö/halm.

                    Troligen kommer du inte kunna se dessa infusorier och bli osäker på om fiskarna verkligen får i sig tillräckligt med mat, men jag lovar, de kommer att hitta fodret. Du kan ta ett starkt förstorningsglas och droppa i lite vatten från bruken, och om du har tur så får du se hur ynglen simmar omkring och jagar massa små vita prickar! Mata med infusorier ca 3 ggr per dag och med ca 6 droppar per gång.
                    Källa: www.kampfisk.just.nu

                    Kommentar

                    • spy_wolf
                      • April 2008
                      • 31

                      #11
                      tack för tipset

                      Kommentar

                      Arbetssätt...