Lämna kampfiskpappa med ynglen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tamarind
    • February 2008
    • 482

    Lämna kampfiskpappa med ynglen?

    Jag läste för inte så länge sen en mycket intressant artikel på www.bettysplendens.com (en sida som inte verkar fungera längre tyvärr) om ett experiment där kampfiskpappan lämnades med ynglen tills de var fullvuxna. Vad jag minns (läste inte så noga) så åt pappan upp de svaga/missbildade/sjuka ynglen allt eftersom, men de han inte åt upp växte jättefort, blev större, friskare och levde längre än "normala" kampfiskar.

    Nu till saken; upptäckte precis när jag skulle håva upp en trakasserad kamphona som gått ensam med kamphanen i två dygn att det vimlade av nykläckta yngel i akvariet. Då jag redan har oplanerade kullar kampyngel på tillväxt och inte riktigt har någon plats för kamphanen så tänkte jag lämna honom med ynglen och se vad som händer! Sist jag separerade honom från sina barn blev han deprimerad och matvägrade i 2 veckor, så det ska han iallafall slippa nu...

    Är det någon här som har testat detta förut och som kan ge lite tips på hur jag lyckas med detta? Städning blir ju svårt då akvariet (30 liters) är väldigt övervuxet (dvs städning är inga problem vanligtvis, men försiktig akta-ynglen-städning blir svår...). Ska jag mata både pappa som vanligt och ge yngelmat åt de små? Eller ska jag dra ner på yngelmaten för att slippa byta vatten stup i ett, då det kryllar av infusorier ändå? Dessutom är det en massa ektozonsalt och vitaprickmedicin i vattnet då en gurami var sjuk och dog för några dagar sen, jag skulle byta vatten och städa idag, men nu kanske jag borde låta bli medans det finns skumbo kvar?

    Många frågor, de kanske blir uppätna snart ändå?...

    Tacksam för tips!

    /Erika
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Du kan läsa lite här om kampfiskar,frugan har skrivit lite om sin odling av kampfisk.



    Thomas
    Senast redigerad av Thomas&Anna; 07 April 2008, 18:24.
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • Tamarind
      • February 2008
      • 482

      #3
      Tack för tipset, det är alltid intressant att läsa om andras odlingar! För tillfället är jag dock mer ute efter specifika tips på hur jag gör det så bra som möjligt med att lämna pappan hos ynglen. Jag har fött upp på "vanligt" sätt (med att ta bort pappan så snart ynglen varit frisimmande) förut men undrar vad skillnaden skulle vara om jag lämnar kvar honom.

      Kommentar

      • Thomas&Anna
        • January 2006
        • 1030

        #4
        Hanen äter upp dom det är våran erfarenhet.

        Thomas
        Thomas & Anna

        www.annaothomas.com

        Kommentar

        • Sebbe88
          • March 2006
          • 61

          #5
          Intressant, ska bli kul att se om några yngel överlever. Jag tror det bästa du kan göra är att skapa, om det inte redan finns, en massa bra gömställen för dina yngel så att de kan dra sig tillbaka om pappa blir lite hungrig. Bara ett litet tips, hehe.

          Kommentar

          • Tamarind
            • February 2008
            • 482

            #6
            Ska sanningen fram så tror jag väl egentligen inte att några kommer överleva, men jag ska testa och se vad som händer! Idag fungerade länken så jag kunde läsa lite mer, och tydligen är det en del asiatiska uppfödare som föder upp på det sättet. Så länge pappan är kvar börjar inte de unga hannarna slåss, så man behöver inte flera burkar när de växt till sej.
            Ja, jag tyckte det var en intressant artikel iallafall, som ifrågasätter den "regel" som säger att pappan måste bort från ynglen, men som sagt, har väl inte så stora förhoppningar...
            Nu är ynglen frisimmande iallafall, har knött ner alla flytväxter jag kunde hitta så att de kan gömma sej lite!

            Kommentar

            • Tamarind
              • February 2008
              • 482

              #7
              Tänkte bara uppdatera lite, såhär på ynglens 4-veckorsdag... Förvisso inte många kvar (svårt att räkna, akvariet är REJÄLT övervuxet), men 8 stycken såg jag samtidigt imorse. Dessa simmar ibland bredvid pappan som inte verkar bry sej om de det minsta. Jag tycker att de växer något fortare än tidigare kullar, trots att jag faktiskt bara matar de en gång per dag, men det är för tidigt att säga då de fortfarande är pyttesmå...

              Hoppas det går bra, det går troll i min förra kull och mina 3-månaders små söta dör en efter en sedan två veckor tillbaka... Suck...

              /Erika

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Vad spännande! Jätteintressant, tycker jag! Du får fortsätta rapportera.
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tamarind
                  Jag läste för inte så länge sen en mycket intressant artikel på www.bettysplendens.com (en sida som inte verkar fungera längre tyvärr) om ett experiment där kampfiskpappan lämnades med ynglen tills de var fullvuxna. Vad jag minns (läste inte så noga) så åt pappan upp de svaga/missbildade/sjuka ynglen allt eftersom, men de han inte åt upp växte jättefort, blev större, friskare och levde längre än "normala" kampfiskar.
                  Tja, "survival of the fittest" som uttrycket lyder När man tar till vara alla yngel, utan att de får gallras naturligt, och även de svagare får schans att överleva och föröka sig, så blir ju stammen "sämre" så att säga, och saker som livslängd och motståndskraft kan försämras. Om däremot bara de starkaste överlever, så blir ju stammen mycket mer livskraftig. I fallet med kampfiskarna i artikeln så har ju de friska och starka ynglen större schans att inte bli uppätna av hanen, och därför större schans att överleva till vuxen ålder, och föra sina starka gener vidare.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...