Kampfisk tappat färg=(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mountspottalosky_
    • February 2008
    • 2

    Kampfisk tappat färg=(

    Hej!

    För ungefär ett halvår sedan köpte jag en blå vacker siamesisk kampfisk.

    Efter ca en månad började han tappa färgen, fick en röd fläck i nacken.
    Nu är han jätteful och jag undrar om han kan få tillbaks färgen på något sätt?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Hur ser han ut nu? Har du någon bild?

    Det först jag tänker på är att byta foder...astaxantin är bra för röd färg, men han var ju blå?
    Alternativt kan han vara sjuk eller reagera på dålig vattenkvalitet. Har du kollat vattenvärdena - temp, nitrit, nitrat, pH?
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Lazarus
      • February 2008
      • 78

      #3
      om jag inte misminner mig helt så beror färgen på kampfiskar på att de lagrar metaboliter (det som bildas när näringsämnena i maten brytts ner) i huden. Prova med att skaffa ett foder anpassat för kampfisk, finns några stycken och inte så dyra (runt 50sek skulle jag tro) och se vad som händer...

      Kommentar

      • elinX_X
        • June 2010
        • 1

        #4
        Ursprungligen postat av Mountspottalosky_
        Hej!

        För ungefär ett halvår sedan köpte jag en blå vacker siamesisk kampfisk.

        Efter ca en månad började han tappa färgen, fick en röd fläck i nacken.
        Nu är han jätteful och jag undrar om han kan få tillbaks färgen på något sätt?




        hej du det låter helt klart som om du har fel foder till din kampfisk :/ själv har jag haft mina i snart ett år och dom har jätte fina färger har två killar en royal blue och en chocolat (i olika akvarium) plus 3 honor men det fodret jag använder heter Supervit och det är Tropical som gör det det är lagom dyrt xP och funkar jätte bra hoppas den känner sig bättre snart ^^D
        kram Elin

        Kommentar

        Arbetssätt...