Yngel av clownkilli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #16
    Mata gärna med levande foder av något slag - snart finns svarta mygglarver och det är svårslaget (levande vill säga). Cyklops finns också att håva nu på våren. Annars fryst t ex artemia av god kvalitet. Eller t ex räkriv. Och så byt gärna vatten ofta och mycket. Täckglas på inte att förglömma.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • axeisi
      • September 2007
      • 804

      #17
      okej..

      Men När vet jag om det har varit någon lek då? så inte de vuxna äter upp ägg/yngel.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #18
        Grundregeln är ju för de flesta fiskarter är ATT de leker så ofta de kan.
        Somliga arter ger vi för "naturoförenliga" förhållanden så att de inte gör det - dom kallar vi för svåra...
        Somliga arter (alltför många enligt vårt eget tycke) äter sin egens arts ägg/yngel.
        Ett sätt att lyckas är att byta ut leksubstratet (lekmopp, torv eller t ex javamossa) regelbundet (t ex veckovis) för att öka chansen för lyckat resultat.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #19
          Ursprungligen postat av erikthur
          Mata gärna med levande foder av något slag - snart finns svarta mygglarver och det är svårslaget (levande vill säga). Cyklops finns också att håva nu på våren. Annars fryst t ex artemia av god kvalitet. Eller t ex räkriv. Och så byt gärna vatten ofta och mycket. Täckglas på inte att förglömma.
          Clownkillis hoppar inte så har man dessa juveler kan man ha öppet akvarium. Då ser man dem så mycket bättre för de gillar att hållas precis under ytan och under flytblad.

          Kommentar

          • PixelHermit

            • May 2002
            • 105

            #20
            Ursprungligen postat av legob
            Sort och sort! Finns det flera?
            Ja, det finns ett helt litet gäng så kallade stamlokaliteter, som alla ser lite olika ut. Det rör sig alltså om samma art hela tiden - det finns inte ens underarter av clownkillin vad jag vet - men det finns lokala avvikelser vad gäller utseendet (och till viss del storleken) beroende på varifrån fiskarna kommer. I killi-kretsar så brukar man alltid ange stam inom citationstecken efter artnamnet, så att man kan skilja dem åt - man bör ju helst inte korsa dem med varandra. Tyvärr är de dåliga på det i akvariehandeln, men just clownkillin kan alltså kallas Pseudepiplatys annulatus "Monrovia", Pseudepiplatys annulatus "Conakry" och så vidare, beroende på var stammen infångades. Själv odlade jag Monrovia någongång på 1980-talet, efter att ha köpt en trio av Erikthur - härliga fiskar måste jag säga! En bild på en monroviahane finns bland annat här: ANN "Monrovia".

            Hur många stamlokaliteter som finns sammanlagt vet jag inte, men lite ledning kan man få på FishBase: Pseudepiplatys annulatus: Occurrence Records (då givetvis under rubriker "Locality").
            X
            X
            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

            Kommentar

            Arbetssätt...