Yngel av clownkilli

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Yngel av clownkilli

    Döm om min förvåning när jag igår tänkte ställa en fråga till forumet om odlingsbetingelserna för Pseudepiplatys annulatus och just samma kväll fann två yngel! (Nu tror jag det rör sig om åtminstone 3 i varierande storlekar. Det minsta inte riktigt utfärgat och de andra med de vuxna fiskarnas karakteriska randighet.)

    De är inte lättupptäckta utan förråder sig bäst genom den tydliga turkosfläcken på huvudet som nästan är självlysande. Det syns bäst på näst sista bilden (som är rättvänd - det man ser är spegling i vattenytan underifrån).

    Jag har inte gjort något alls för att åstadkomma detta utan bara väntat och hoppats.

    20 liters kar med mycket växter däribland flytväxter (som ibland täcker hela vattenytan totalt) och två små pumpar (den ena för filtrering och den andra bara för cirkulation). Till det originella hör en Aponogeton madagascariensis, som märkvärdigt nog stortrivs i detta alldeles för lilla akvarium och blommar minst 2-3 ggr per år. Vattnet är vanligt kranvatten från Norrköping. Mat: vanligen artemia och flingor.

    Sist bilden är en stolt pappa.
    Bifogade filer
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Grattis - när jag odlade dem på 1980-talet var just med "naturmetoden" dvs vattenbyten, mycket (flyt-)växter och lämpligt foder.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Lite fler bilder.
      Kan det stämma att svårighetsgraden för odling ligger på 4? Jag har nämligen inte ansträngt mig alls.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Försök inte anstränga dej för då brukar det inte gå så bra längre. Äggen är små och tål inte hantering nämnvärt bra. Och räkna dessutom med att det bara ett fåtal av de ägg som lagts som blir yngel som växer upp. Men så blir ju oftast resultatet med så kallad naturlig odling.

        Men om man jämför med t ex Fp gardneri "nsukka" så får man enstaka yngel vid naturlig odling och för mycket om man tar hand om äggen. Så är inte fallet med ANN.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #5
          Min erfarenhet är också att om man har ett par så rör de inte ynglen. Däremot kommer ynglen äta upp sina småsyskon när de är stora nog. Jag brukade flytta bort dom när ränderna kom. Då brukade det finns ett 25 tal under ytan. Vilken sort har du?

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Här är lite bilder på mamma clown-killi. Honorna är betydlig mer skygga och det är minsann inte varje dag hon visar sig precis framför rutan.

            Och en av ungarna som är ifärd med att sätta i sig Artemia-nauplier och ett storasyskon som håller på att färga ut..
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Grattis, vad kul. Fina bilder du fått till. Inte så lätt att fota fisk som ligger och trycker precis mot ytan hela tiden.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Ursprungligen postat av BengtO
                Min erfarenhet är också att om man har ett par så rör de inte ynglen. Däremot kommer ynglen äta upp sina småsyskon när de är stora nog. Jag brukade flytta bort dom när ränderna kom. Då brukade det finns ett 25 tal under ytan. Vilken sort har du?
                Sort och sort! Finns det flera? Köpte mina i Djurmagazinet. Föll pladask för den roliga och vackra randningen. Visste inte då att hannen är så fantastiskt praktfull på nära håll och när de efter ett tag börjar känna sig som hemma. Får inte nog av de turkos ögonen och den turkosa fläcken ovanpå huvudet som nästan ibland verkar vara självlysande. En mycket trevlig fisk.

                Kommentar

                • legob
                  • May 2007
                  • 642

                  #9
                  Härom kvällen såg jag något som verkade vara något skräp som flöt på ytan i ena hörnan men vid närmare granskning visade det sig som ett pytteyngel med (alltför) stora ögon. Inte ens 2 mm långt men likafullt blixtsnabbt under närmsta blad vid närgången betraktan med kameraobjektivet. Så här blev resultaten. Klumpen på hö sida är en snigelbaby som kryper upp-och-ner på vattenytan.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Oj, oj bra bilder på ynglet.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • axeisi
                      • September 2007
                      • 804

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Försök inte anstränga dej för då brukar det inte gå så bra längre. Äggen är små och tål inte hantering nämnvärt bra. Och räkna dessutom med att det bara ett fåtal av de ägg som lagts som blir yngel som växer upp. Men så blir ju oftast resultatet med så kallad naturlig odling.

                      Men om man jämför med t ex Fp gardneri "nsukka" så får man enstaka yngel vid naturlig odling och för mycket om man tar hand om äggen. Så är inte fallet med ANN.

                      Hejsan.

                      Är lite suge att börja odla lite killis, hur bör man inreda och vad ska man mata med för att få dom på lek humör?
                      Är det bäst att ha ett lågt och långt kar?

                      Och vad rekomenderar ni "naturlig" odling eller inte naturlig, beskriv gärna lite vad som är skillnaden osv


                      Axel

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Killisidan är ett bra ställe att börja läsa på:

                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • axeisi
                          • September 2007
                          • 804

                          #13
                          tack!!

                          Nu tror jag jag vet tillräckligt för att testa. Eller hur stora bör det vara för att leka? räcker 4-5cmare?

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Beror på arten men oftast är de fullt lekdugliga då och är det clown killis är de faktiskt riktigt stora exemplar
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • axeisi
                              • September 2007
                              • 804

                              #15
                              hej... har sattupp ett 40L nu med lite javamossa och filtervadd på botten, lite växter och lite gaffelmossa på ytan, inte så mycket cirkulation men det tror jag räcker.
                              Vad bör man mata dem med för att få lek då? räcker colyps (stavning?).

                              Hoppas det blir bra
                              Och tack för hjälpen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...