Iriatherina werneri yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Vad kul att höra! Frågan är väl förstås om de får i sig all näring de behöver, men det är definitivt ett gott tecken att de äter!

    Hur ser du förresten att de äter? Du ser ynglen hugga partiklar, eller ser du att ynglen får mage?
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Eurydike
      • September 2004
      • 931

      #17
      Ursprungligen postat av Azur
      Vad kul att höra! Frågan är väl förstås om de får i sig all näring de behöver, men det är definitivt ett gott tecken att de äter!

      Hur ser du förresten att de äter? Du ser ynglen hugga partiklar, eller ser du att ynglen får mage?
      Både och Innan såg man att de snappade efter partiklar, men man såg inte riktigt om de åt eller inte. Sen visste jag inte om det blanka bakom huvudet bara var simblåsa eller om de såg mätta ut

      Men nu såg jag de både tog partiklar och efter en stund såg de lite tjocka ut. Så det tar jag som ett gott tecken. Sen återstår ju att se om det räcker för att få dem att växa lite, så de kan få i sig lite mer varierad kost.

      De flesta av partiklarna som blev var nog tom för stora... la äggulan i en tygbit och doppade i vatten, tills vattnet blev mjökigt och sen lite i en pipett och ut i vattnet vid ynglen....För mig var det pytte, pytte små partiklar..men ynglens hela huvud är stort som ett dvärgräköga ung och resten av kroppen som ett hårstrå. De är allt annat än stora.

      Tur att både föräldrar och räkor också verkade tycka att ägg var en kalasmåltid. Hade blivit väldigt skräpigt annars

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #18
        Hur har det gått för dina yngel? Några som överlevt?

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #19
          Tyvärr har jag inte sett röken av dem. Antingen tålde de inte hönsägg eller så blev de i alla fall uppätna till slut eller så försvann de in i pumpen. Dagen efter jag såg dem äta så var de borta. Visserligen är de så små så har de bytt ställe at vara på i karet så lär jag inte upptäcka dem bland växterna. Men jag antar att de är borta. Får hoppas på nya.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Antagligen dög inte fodret. Ägg-gula är nog ganska obalanserat.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • ps11aj
              • March 2007
              • 2

              #21
              Finns honor att få tag på?
              Har köpt en grupp I werneri och upptäckt att jag förmodligen bara har hannar. Gick till affären och kollade. Troligen bara hannar där också. Nu undrar jag om någon vet var jag kan få tag på honor som är något sånär utvuxna?

              Blev mkt besviken eftersom de ser ut att kunna bli riktigt fina när de färgar ut.

              Kommentar

              Arbetssätt...