Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belladonna
    • July 2007
    • 10

    Gurami

    Hejsan
    Har två stycken Pärlemor Gurami, nu är det så här: har försökt få tag på info om dessa fiskar men tydligen omöjligt...
    är det någon som vet hur dom ska skötas igentligen??

    Den ena beter sig ganska elakt mot den något mindre Pärlemor Gurami, så man tycker nästan synd om den mindre, vet dessutom inte vem som är hanne och hona

    // Belladonna
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Pärlemorgurami? Menar du mosaikgurami? I så fall, är det lätt att se skillnad, hanen har starkare färger, förlängda fenstrålar längs analfenan, och en lång, spetsig ryggfena. Honan är rundare, har svagare färger, och kort, rund ryggfena.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Belladonna
      • July 2007
      • 10

      #3
      Nej Jag menar verkligen Pärlemor Gurami, det är så dom säljs i akvarieaffärerna, och där jag köpte dessa 2 st.

      Påminner om den blå guramin men är pärlemorskimrande istället!

      Hälsningar Belladonna

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Hmm, har nog aldrig sett nå´n gurami säljas under det namnet, men har för mig att mosaikguramin kallas pearl gourami på engelska.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Öronräv
          • March 2007
          • 754

          #5
          Pärlemorguramis är en avelsform av trihogaster trichopterus, alltså blå gurami, så kolla på skötselråden på den.
          könsskillnad ser du på ryggfenan, honans ryggfena är rundad, hanens är längre och spetsig.
          There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

          http://oeronraev.bilddagboken.se/

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ok, ja, jag tänkte också att det måste vara en odlingsform av Trichogaster trichopterus när hon nämnde blå gurami. Har aldrig sett namnet pärlemorgurami i nå´n affär, och jag är rent allmänt inte mycket för att affärer kör med olika, förmodligen ibland egenpåhittade, populärnamn på olika odlingsformer av samma art, det är förvirrande. Förstår heller inte riktigt varför zoopet har artbeskrivningar för de olika färgvarianterna av T. trichopterus, räcker det inte med en, och se´n nämna de olika färgvarianterna, och ha bilder på dem.

            Blå/marmor/guld/pärlemorgurami, eller vad man nu kallar den, har ungefär samma könsskillnader som mosaikgurami, förutom att T. trichogasterhanar inte har de förlängda fenstrålarna i rygg och analfenorna, som T. leerihanar har.

            När man tänker efter så låter beteendet du beskriver mer som T. trichopterus än T. leeri, den förstnämnda kan vara lite grinig mot artfränder.
            Senast redigerad av Shepard; 04 December 2007, 23:28.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Belladonna
              • July 2007
              • 10

              #7
              Tackar för svaren!
              I akvarieaffären jag köpte guramiparet så sa dom att dom hette Pärlemor Gurami, men det är nog som ni säger, ska kolla in dom olika guramina

              Kommentar

              • Belladonna
                • July 2007
                • 10

                #8
                Hej
                Nu har jag kollat in dom olika guramina, men... det stämmer inte med Blå Gurami
                mina har en svart fläck vid stjärtroten inte mittpå också, skall nog ta foton på dom och försöka lägga in dom här på zoopet detta inlägg

                Hälsn. Belladonna

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Du kan inte lägga in bilder i inlägget om du inte är Goldmedlem. Däremot kan du lägga någon annanstans på nätet och länka här.

                  Det är en odlingsform på blå gurami, precis som guldguramin är. http://www.zoonen.com/res/user/16786...48_orig_SE.jpg
                  Så stirra dig inte blind på utseendet, utan läs om beteendet.
                  Könsskillnaden är precis som skrivet ovan; lång, spetsig ryggfena är en hane. Mjuk, rundad och kort fena är en hona (alternativt en förtryckt hane). Guramihanar kan absolut vara lite gruffiga mot andra hanar så det är bra om man har en hane med några honor.
                  Har du möjlighet att skaffa fler? Hur stort kar?
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Belladonna
                    • July 2007
                    • 10

                    #10
                    Jag har ett kar på 220liter som jag har detta par (Guramin) och ziamesisk algätare och 5 st Princes av Burgundi (tror jag dom heter med en heldel yngel från dom.

                    Vet inte om jag kan få tag i likadana Gurami igen, tyvärr

                    Tack för svaret// Belladonna

                    Kommentar

                    • sarahmossfeldt
                      • January 2011
                      • 1

                      #11
                      Hej.
                      Inte för att jag kan mycket om änmet, och är välldigt ny inom detta, men jag har också två stycken pärlemorgurami. Det jag har hört så påminer de mest om den blå. honnan är mer helvit och hannen har lite svarta partier på ryggen. Även fenan skilljer.
                      Mvh Sarah

                      Kommentar

                      • pikachu

                        • December 2007
                        • 1189

                        #12
                        Du måste skaffa fler eller göra dig av med en av guramierna då blå guramis (som jag är helt säker på att det handlar, bara en framavlad variant) oftast är riktigt bråkiga med varandra så de MÅSTE man hålla antingen i grupp eller ensamma annars innebär det döden för den svagare..
                        Alla 'färgvarianterna' kan du blanda med varandra, då alla har samma teprament och så vidare då det är samma art.. Så har de blå, guld, marmor eller någon annan sådan 'färgvariant' köp 5-6 till, de blir vackrare om du har möjlighet att köpa flera olika 'färgvarianter' och ja, du kan ha så många som 8 guramis i samma akvarium utan problem..
                        Jag vet vad jag snacka om, har haft denna art i flera år..

                        Om någon undrar över eller har synpunkter på det jag skrivit ellr överlag så är ni välkomna att framföra dessa..
                        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Jag tror också på odlingsvariant av T. trichopterus, men kolla månskensguramin T microlepis för säkerhets skull den har bara fläck på stjärtroten, pärlemorskimrande och möjligen lite mönstrad på ryggen. Alla tre (blå, mosik, månsken) har bytt släktnamn från Trichogaster till Trichopodus så vill man googla är det smart att testa bägge.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...