Gurami och diskus!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • challe b
    • April 2007
    • 7

    Gurami och diskus!?

    Hej!
    Ska starta upp ett 222-litersakvarium (45cm, 45cm, 110cm) och undrar om det är någon som vet om det skulle funka att ha diskusar tillsammans med gurami (hade tänkt mig dvärg-, mosaik- och marmorgurami och kanske även några mindre tetror).
    Har ingen erfarenhet av diskusar mer än vad jag har läst mig till..
    Mvh Charlotte
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det funkar med diskus och en del sorters gurami, men storleken på ditt kar är kanske i minsta laget för fullvuxna diskusar.
    Marmorgurami kan vara ganska ilsken av sig, men dvärggurami och mosaiker har jag själv haft med diskus för några år sedan och det funkade bra.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • challe b
      • April 2007
      • 7

      #3
      Tack för ditt svar..
      Vad kul!
      Älskar gurami (mest mosaik- och dvärg så marmor behöver jag inte ha även om dom är fina..) men vill gärna pröva på något nytt..
      Har tänkt att skaffa ett större kar senare..
      Vet du hur snabbt diskusar växer till full storlek? Hur många diskusar började du med?
      Mvh Charlotte

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det är lite svårt att svara på, och beror det mesta på hur man drar upp fisken. Har du ett "naket" kar utan inredning, matar 5-6 ggr per dag och dagliga delvattenbyten växer de ca 1 cm i månaden.
        Kör du fisken i ett vanligt sällskapskar växer de saktare och blir ofta inte riktigt likadana i storlek och formen som i det tidigare exemplet, utan de ser ut att ha lite större ögon jämfört med kroppen.

        Själv har jag haft diskus i ett par omgångar, och första gången jag kom i kontakt med dessa juveler hade jag ett gäng mindre fiskar i ett 310 liters sällskapskar som fick växa upp där. De blev som i det andra exemplet, men jag tyckte de var så snygga och de lekte till frisimmande yngel i karet.

        Nu har jag lagt ut lite mer pengar och köpt större fisk från början, det blir bra mycket dyrare, men då vet jag hur de blir som vuxna och även formen och färgen är då "klar". Köper man mindre fisk kan det bli problem att få upp alla till vuxna, och kanske 50% blir vuxna av de ursprungliga fiskarna.
        Till ditt 222 kan du köpa kanske 8 st mindre, om du inte väljer genvägen att köpa större fisk från början, och då kanske bara 4 st. Men så fort de börjar komma upp i storlek runt 8-10 cm kan det vara en bra idé att byta upp karet i storlek.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • challe b
          • April 2007
          • 7

          #5
          Var inne och kollade på dina Diskusar.. Jättefina!! Blir sugen på att sätta upp ett större dirrekt..
          Vi får se. Tror iallafall att det blir mindre Diskusar just nu.. Skönt att fråga någon med erfrenhet.. kan ju inte alltid lita på personalen i akvarieaffärer..
          Tyckte att jag såg en röd tigerlotus i ett ev dina kar. Hart letat och frågat efter en sådan men ingen vet var jag kan få tag i en sådan..
          Tack för hjälpen!!
          /Charlotte

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Var glad för det då det är ett rent hel**te att få upp den efter en tid i karet. Rötterna hade växt så förbenat att jag knappt orkade rubba den och de var överallt i karet. Nu ligger den på min kompost bland all annan ogräs.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • challe b
              • April 2007
              • 7

              #7
              ok! Då kanske jag hoppar över den växten..
              E det ok om jag frågar dig om det skulle bli några problem med diskusarna sen när jag köpt dom? Vet ju liksom inte så mycket även om jag läser en del.
              Mvh Charlotte

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Det är bara att fortsätta i tråden så finns det fler som kan svara och även läsa och ta del på inläggen.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • challe b
                  • April 2007
                  • 7

                  #9
                  Är det något speciellt jag behöver tänka på när jag sätter upp akvariet?
                  Har som tur är hittat en väldigt seriös säljare som bara handlar med europa-odlade fiskar. Han har en del jättefina lite större diskusar men skulle åka ner till tyskland och hämta ett gäng lite mindre ikväll.. Vet inte hur jag ska göra med storleken.. Vad hade du gjort?
                  Mvh Charlotte

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    I Trollhättan har du ett par duktiga diskusfantaster, här är en hemsida du kan kolla runt i: http://www.tonysdiskus.se/ och det är kanske honom du kommit i kontakt med. Han säljer en del fisk så slå honom en signal och kika vad han har för något.

                    Jag köpte hem ett litet gäng diskusar i går på 4-5 cm som jag har i ett 240, tomt på sand men med någon rot och ett par krukor som jag planterat växter i för att det ska se lite roligare ut.
                    Att jag inte har något grus i karet är för att det är lättare att hålla rent, då jag ska göra delvattenbyte var dag samt mata dem flera ggr dagligen. Gör man det så växer de på sig bra i storlek men det skitnar ner en hel del med, och då är det lättare att hålla rent om där inte är något grus.

                    Så mitt tips är om du köper en grupp små, så bry dig inte om sanden och försök få upp dem i storlek, och när de är större är de enklare att sköta och kanske inte lika känsliga.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...