Kamphona mobbad av kamphane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Loelle
    • July 2007
    • 623

    Kamphona mobbad av kamphane

    Det var inte kärlek vid första ögonkastet mellan mitt kampfiskpar. Tvärt om jagar hanen bort honan hela tiden och hon ägnar större delen av dagen att söka skydd från honom. Jag har två dar irad hittat henne klämd bakom pumpen. Hon vågar inte ens komma upp och äta. Vad ska jag göra?
    Lelle
    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"
  • elis12
    • May 2007
    • 250

    #2
    Skaffa flera honor så han har flera att uppvakta.Själv har mina haner 4 honor var o det fungerar bra.Lycka till.Mvh Elis.

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av elis12
      Skaffa flera honor så han har flera att uppvakta.Själv har mina haner 4 honor var o det fungerar bra.Lycka till.Mvh Elis.
      Han verkar absolut inte uppvakta henne utan verkar snarare försvara revir mot henne. Kan han se henne som ett hot? Har jag för få gömställen? Jag har en grotta och några växter. Honan är nästan alltid gömd men hanen "patrolerar" hela karet. Så fort han hittar honan driver han henne på flykten och hon piper iväg snabbt som skutton med honom efter sig tills hon hittar ett nytt gömställe. När hanen kommer mot henne spänner han ut fenorna och gälarna så han blir så stor och skrämmande som möjligt. Jag tyckte så synd om honan så jag stoppade hanen i en yngelbur. Där kan han förståss bara vara några dagar. Hur ska jag lösa detta?
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • Aircut64
        • July 2007
        • 1207

        #4
        Testa o köp till fler honor :P

        Min Kampfisk vart ju illa biten idag...

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #5
          Ursprungligen postat av Aircut64
          Testa o köp till fler honor :P

          Min Kampfisk vart ju illa biten idag...
          Jag är rädd att han kommer behandla dem lika dant. Eller, kampisar kanske inte funkar så? Jag är helt ny på Kampfiskar...
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • Uddaveka
            • June 2007
            • 431

            #6
            har man bara 1 hona till 1 hane kommer hanen att döda honan förr eller senare. han behöver fler så att inte all hans aggrisiation går ut över henne då kommer han att döda henne. man ska ha minst 3-4 kamphonor till en hane! Hur stor är karer?
            ~Love animals~
            Kramar Sofia
            160l, 100l, 54l, 40l

            Kommentar

            • Loelle
              • July 2007
              • 623

              #7
              Ursprungligen postat av Uddaveka
              har man bara 1 hona till 1 hane kommer hanen att döda honan förr eller senare. han behöver fler så att inte all hans aggrisiation går ut över henne då kommer han att döda henne. man ska ha minst 3-4 kamphonor till en hane! Hur stor är karer?
              karet är på 54L. Jag får ta och skaffa fler honor till honom då.
              Lelle
              "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

              Kommentar

              • Uddaveka
                • June 2007
                • 431

                #8
                om kater är på 554 liter borde det inte vara några problem att köpa 2-3 honor till tror jag.
                ~Love animals~
                Kramar Sofia
                160l, 100l, 54l, 40l

                Kommentar

                • Uddaveka
                  • June 2007
                  • 431

                  #9
                  menar såklart 54l :-)
                  ~Love animals~
                  Kramar Sofia
                  160l, 100l, 54l, 40l

                  Kommentar

                  • Loelle
                    • July 2007
                    • 623

                    #10
                    Ursprungligen postat av Uddaveka
                    om kater är på 54 liter borde det inte vara några problem att köpa 2-3 honor till tror jag.
                    Vad bra. Då fixar jag det i morgon. Hur ska jag göra så länge? Nu är hanen i en flytande yngelkasse men varge gång han får syn på honan försöker han attackera genom plasten. Det måste vara väldigt stressande för honom... Mår han bättre i ett 3L plastkar ensam tills i morgon?
                    Lelle
                    "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Ursprungligen postat av Loelle
                      Vad bra. Då fixar jag det i morgon. Hur ska jag göra så länge? Nu är hanen i en flytande yngelkasse men varge gång han får syn på honan försöker han attackera genom plasten. Det måste vara väldigt stressande för honom... Mår han bättre i ett 3L plastkar ensam tills i morgon?

                      Ja det gör han :P min flyter ju runt i ett yngelkar han verkar trivas bra där + ett par flytväxter

                      Kommentar

                      • Loelle
                        • July 2007
                        • 623

                        #12
                        Idag var jag till stuvsta zoo och köpte en ny kamphona. Jag passade på att fråga killen i affären om detta beteende. Han sa att eftersom min "hona" har så mkt färg (ljusrosa kriopp och mörkrosa fenor) så kan det vara en förklädd hane där fenorna inte vuxit ut ännu... Han sa att när dom köper in 30st honor så är ca 10st av dom igentligen hanar. Han gav mig rådet att aldrig köpa den finaste honan då kamphonor som regel inte har så mkt färg...

                        Jaja, nu har jag flyttat "Candy" som jag döpt min transvestit till H*n simmar nu i 3L karet och hanen är tillbaka i akvariet. Den nya honan håller på att koppas in just nu. Jag får se hur han är mot henne.
                        Lelle
                        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...