Är det lek på gång? :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Är det lek på gång? :)

    När jag satt och kollade in i mitt kar nyligen så såg jag hanen jagade min lilla hona, och det var inge tecken på att han var aggresiv, hon tittade på honom, såg ut som att dom pussades, (gör dom det) och sedan gömde dom sig i grottan tillsammans, är det tecken på att dom börjat leka för parning, eller är det som en vanlig lek?

    Tacksam för svar
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Vad är det för gurami du har?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Vad är det för gurami du har?
      Glömde skriva att det är Dvärgguramis.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Att de gömmer sig i grottan tillsammans är inget tecken för lek, då hannen bygger skumbo som han sedan lockar dit honan till. De ser ut som de kramas och hon klämmer ut ett ägg i taget som hannen befruktar, som han sedan tar i munnen och spottar ut i skumboet.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Att de gömmer sig i grottan tillsammans är inget tecken för lek, då hannen bygger skumbo som han sedan lockar dit honan till. De ser ut som de kramas och hon klämmer ut ett ägg i taget som hannen befruktar, som han sedan tar i munnen och spottar ut i skumboet.
          Jaha okay, så man kan säga att dom bara "leker". I
          ena hörnet ligger lite växtdelar som flyteromkring, tillsammans med småbubblor. Är det bo, eller är det sånt jag kan plocka bort?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Är bara ytan lugn där så skulle jag tro att det kan vara förberedelserna till ett skumbo. Låt det vara kvar så ser du snart om han står där under och blåser såpbubblor.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Är bara ytan lugn där så skulle jag tro att det kan vara förberedelserna till ett skumbo. Låt det vara kvar så ser du snart om han står där under och blåser såpbubblor.
              Ja det är rätt lugnt där, cirkulationen strömmar inte åt det hållet, så
              Han är alltid i närheten av det stället, så jag låter det vara, men kan jag ta bort det om jag inte märker några bubblor? Eller kan det ta tid, innan?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Fördelen med växtdelar vid ytan är att det ofta blir lite lugnare där så de ofta bygger sitt skumbo där. Nackdelen är att vattnet kan bli sämre fortare med växdelar som förmultnar, men är det inte för mycket så låt det vara.
                Det kan ta tid innan han får de rätta vibbarna att bygga sitt skumbo, och händer det inget så kan du fejka i karet så han kommer igång, sänk vattenytan med 10-15 cm och gör ett par vattenbyte med lite kallare vatten med några dagars mellanrum så börjar han snart att bygga.
                Men det förutsätter givetvis att det finns utrymme för det samt att de andra fiskarna samt pump och annan teknik i karet klarar det.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...