Livsfarligt att sätta ihop guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Livsfarligt att sätta ihop guramis?

    Är det svårt/farligt att sätta ihop guramis som inte känner varandra?

    Jag ville fixa sällskap till min ensamma mosaikguramihona så jag skaffade ett par. Några dagar senare låg hanen död på botten Han hade inte visat några som helst tecken på sjukdom och det är ingen nitrit i vattnet.

    Jag antog att det måste ha varit något fel med honom redan när han kom så jag hämtade en ny hane. Några dagar senare låg min kära hona som hade bott hos mig sen tidigare också död på botten Inte heller hon hade uppvisat några tecken på sjukdom. Detta får mig att misstänka den nya honan. Kan det ha varit hon som har haft ihjäl både den första hanen och min "gamla" hona?

    Hon och den nya hanen verkar komma bra överrens iaf. Kan det vara så att just två honor och en hane är en farlig kombination?

    Sånt här gör mig riktigt ledsen och nedstämt och jag vill inte att det ska hända igen, men jag skulle gärna vilja ha fler än bara 2 guramis. Är det något som jag borde ha vetat?
    Senast redigerad av batski; 06 September 2007, 18:04.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hur stort akvarie?

    jag har haften hane med 3 honor, var inga som helst problem. Då gick de iofs i 450 l. Har även haft 1 hane med 2 honor i ett 100 l, var inga problem då heller.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ja just det, glömde nämna det. Akvariet är på 310 liter. Nu när dessa två verkar komma så bra överens är det kanske bäst att låta bli att skaffa fler.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hmm 300 l borde gott och väl räcka..köpte du små eller fullvuxna fiskar? kanske är lättare om man köper de så små som möjligt..
        om fiskarna varit elaka mot varandra borde du ju ha sett det..eftersom då brukar de väl jaga och hetsa varandra..?
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          hmm 300 l borde gott och väl räcka..köpte du små eller fullvuxna fiskar? kanske är lättare om man köper de så små som möjligt..
          om fiskarna varit elaka mot varandra borde du ju ha sett det..eftersom då brukar de väl jaga och hetsa varandra..?
          De är/var unga vuxna allihop. Tja jag såg att de småbråkade lite grann, men det såg inte så farligt ut och jag tänkte att det är väl normalt att de måste göra upp om rangordningen. Jag såg inte heller några skador på liken.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • matlo
            • May 2007
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av batski
            Är det svårt/farligt att sätta ihop guramis som inte känner varandra?

            Jag ville fixa sällskap till min ensamma mosaikguramihona så jag skaffade ett par. Några dagar senare låg hanen död på botten Han hade inte visat några som helst tecken på sjukdom och det är ingen nitrit i vattnet.

            Jag antog att det måste ha varit något fel med honom redan när han kom så jag hämtade en ny hane. Några dagar senare låg min kära hona som hade bott hos mig sen tidigare också död på botten Inte heller hon hade uppvisat några tecken på sjukdom. Detta får mig att misstänka den nya honan. Kan det ha varit hon som har haft ihjäl både den första hanen och min "gamla" hona?

            Hon och den nya hanen verkar komma bra överrens iaf. Kan det vara så att just två honor och en hane är en farlig kombination?

            Sånt här gör mig riktigt ledsen och nedstämt och jag vill inte att det ska hända igen, men jag skulle gärna vilja ha fler än bara 2 guramis. Är det något som jag borde ha vetat?

            vill även säga att det får man räkna med om man köper fiskar, visst det är för jävla tråkigt att dom dör och så, vissa är för hårt avlade och andra är ihjäl jagade etc. Jag kan bara glädja dig med att tur att det inte var allt för dyra fiskar. Man får panik om det är t.ex 4000kroners paret diskus som dör eller hanen/honan. För mig har det inte hänt med diskus men med andra ciklider. Har bland annat hänt med en jätte gurami mina två största bet nästa ihjäl den lilla, dom som ska vara så fredliga.... det kan gå bra i ett akvarium mindre bra i ett annat. Tror det mesta har med tur att göra, menar om dom bråkar mer eller mindre.

            och jag glömde nämna att ha du ska nog ha minst 2-3honor per hane för annars stressar han ihjäl den ena, om det är 3 så blir dom inte lika jagade en och en om du förstår. Sen 310L om jag inte minns fel är gott om utrymme för minst 10st om inte mera. Men lycka till med dom.
            Senast redigerad av matlo; 09 September 2007, 21:39.
            Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #7
              Ursprungligen postat av lenis3
              hmm 300 l borde gott och väl räcka..köpte du små eller fullvuxna fiskar? kanske är lättare om man köper de så små som möjligt..
              om fiskarna varit elaka mot varandra borde du ju ha sett det..eftersom då brukar de väl jaga och hetsa varandra..?

              jag tycker det är tvärt om faktist :/ menar om man köper dom som små som möjligt, visst jag förstår ju att du inte menar yngel men det är ju större chans om den är äldre större väll att det kommer att klara sig?
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av matlo
                och jag glömde nämna att ha du ska nog ha minst 2-3honor per hane för annars stressar han ihjäl den ena, om det är 3 så blir dom inte lika jagade en och en om du förstår.
                Det var därför som jag skaffade ett par. Tillsammans med honan som rean bodde i akvariet sen tidigare skulle de ha blivit 2 honor och 1 hane, men se hur det gick Nu vet jag inte hur jag ska göra. Vill ju inte vara orsak till flera dödsfall.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                Arbetssätt...