Fråga om Guramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Fråga om Guramis

    Har idag införskaffat mig ett par dvärgguramis
    Tänkte bara höra vilken typ av inredning den gillar bäst, märker att hanen gärna gömmer sig i grottan jag har
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Dvärgguramis är rätt så blyga av sig. De gillar akvarier med mycket växter och inte så mycket sprutt på vattnet. Lite grottor och andra gömställen är heller inte fel.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Dvärgguramis är rätt så blyga av sig. De gillar akvarier med mycket växter och inte så mycket sprutt på vattnet. Lite grottor och andra gömställen är heller inte fel.
      Okay vilken tur att jag köpte extra mycket växter igår, och en ny stock, som dom kan gömma sig i kommer nog bli bra, jo blyga märker jag att dom är, men jag har ett par, ska jag skaffa ett till?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av streezz88
        Okay vilken tur att jag köpte extra mycket växter igår, och en ny stock, som dom kan gömma sig i kommer nog bli bra, jo blyga märker jag att dom är, men jag har ett par, ska jag skaffa ett till?
        Hur stort akvarium har du? Det kan också bli så, om de trivs tillräckligt bra, att du inte alls behöver köpa några flera....det sköter sig själv.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Hur stort akvarium har du? Det kan också bli så, om de trivs tillräckligt bra, att du inte alls behöver köpa några flera....det sköter sig själv.
          Har ett 65 liters, inte me många inneboende, men det finns både mycket växter och ställen som dom kan gömma sig i.
          Märker nu att honan och hanen fattat tycke för varandra och släpper aldrig varandra i sikte.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av streezz88
            Har ett 65 liters, inte me många inneboende, men det finns både mycket växter och ställen som dom kan gömma sig i.
            Märker nu att honan och hanen fattat tycke för varandra och släpper aldrig varandra i sikte.
            Då så...har du bara växter nog, och låg hastighet på vattnet nog, så kommer hannen nog snart att fixa ett skumbo.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Då så...har du bara växter nog, och låg hastighet på vattnet nog, så kommer hannen nog snart att fixa ett skumbo.
              Hur ska jag gå till vägadå?
              Ska jag flytta på mina andra fiskar under tiden? eller kan dom gå kvar?
              Har några mollysar?

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Ursprungligen postat av streezz88
                Hur ska jag gå till vägadå?
                Ska jag flytta på mina andra fiskar under tiden? eller kan dom gå kvar?
                Har några mollysar?
                Uj, så mycket kunskap om labyrintfiskar har inte jag. Har aldrig fött upp några. Hoppas någon annan kan fylla i den luckan.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Uj, så mycket kunskap om labyrintfiskar har inte jag. Har aldrig fött upp några. Hoppas någon annan kan fylla i den luckan.

                  Men tack iaf
                  har hjälpt mig lite, funderar dock på om jag ska ta och flytta mina mollysar, och bara ha guramis..

                  Mvh

                  Annah

                  Kommentar

                  • Jens A.
                    • March 2007
                    • 5026

                    #10
                    Kollade upp lite i Pinter's bok som jag har härhemma, och i den står det att dvärgguramis gärna bygger in små växtdelar i boet. Man skall gärna ta bort honan så fort leken är avslutad. Äggen kläcks efter 18-30 timmar, och hanen vaktar sedan ynglen. Om några simmar bort från boeat, fångar han in dom och spottar in dom i boet igen. Efter 3-5 dygn slutar hanen vakta boet, och då kan man ta bort honom också.
                    Ynglen står tätt under vattenytan, och han förslår infusorier eller cyclops som mat, inte artemia. Man kan också mata ynglen med något han kallar för havremust ().
                    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jens A.
                      Kollade upp lite i Pinter's bok som jag har härhemma, och i den står det att dvärgguramis gärna bygger in små växtdelar i boet. Man skall gärna ta bort honan så fort leken är avslutad. Äggen kläcks efter 18-30 timmar, och hanen vaktar sedan ynglen. Om några simmar bort från boeat, fångar han in dom och spottar in dom i boet igen. Efter 3-5 dygn slutar hanen vakta boet, och då kan man ta bort honom också.
                      Ynglen står tätt under vattenytan, och han förslår infusorier eller cyclops som mat, inte artemia. Man kan också mata ynglen med något han kallar för havremust ().
                      Hmm, ja nu får jag väl bara vänta och se, börjar bli lite orolig att jag förstör något som han håller på att bygga upp, i ena hörnet ligger det lite växtdelar, som jag tror har lossnat, men sedan ser jag bubblor i samma hörn. Där är jag och tycker/tror att det är delar som lossnat och tar bort det. Nu kanske jag förstör allt för honom =/
                      Har visserligen inte sett något tendens på lek, men dom kanske gör det under natten då ingen ser och dom kan leka i smyg
                      Honan ser jag som lite rundare, men är väl bara inbillning
                      kBör väl ta reda på vad Havremust är,så jag kanföda mina små, om det skulle bli något

                      Kommentar

                      Arbetssätt...