Hjälp med honungsgurami-yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanne Sk
    • August 2007
    • 3

    Hjälp med honungsgurami-yngel

    Såg till min förtjusning i förrgår att jag hade fått honungsguramiyngel! Hanen har varit jätteduktig på att ta hand om dem, men eftersom det rekommenderas att man ska ta bort honom, och jag dessutom har fjärilsciklider, så fick ynglena flytta till ett eget litet akvarium. Man tager vad man haver, så det fick bli ett 10 liters.

    Nu skulle jag vilja ha lite tips hur jag ska få dem att överleva! Liquifry hade jag hemma, så det matar jag med (fast jag har inte sett dem äta). Förstår att många kommer tipsa mig om att kläcka artemia men det kommer jag nog ärligt talat inte ha ork med Tips om annat foder?

    De simmar inte så mycket heller, oftast sitter de på glaset eller botten och ibland får de ett ryck och far runt lite. Normalt?

    Andra tips tas emot tacksamt!
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #2
    Hej, Susanne!
    Hur gamla är ynglena egentligen?
    Om dom fortfarande hänger på rutor och hoppar runt på bottnen så kan dom inte vara så gamla!
    Dom brukar inte bli klara att simma runt på egen hand och söka föda förrän dom är ca en vecka, innan dess lever dom på näringen i gule-säcken!
    Som första föda kan Liquifry duga i ca en vecka sen är det bästa trots allt att kläcka Artemia till dom, som är bästa maten till alla småyngel, inte svårt alls!
    När dom blir ca 1 cm kan du prova med lite Mikromin(finfördelat torrfoder) då och då!
    Övermata inte ynglena bara, bättre med lite åt gången 2-3 ggr om dan än allt på en gång, då vattnet förstörs av ruttnande mat och fiskarna dör!

    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • Susanne Sk
      • August 2007
      • 3

      #3
      Föräldrarna köpte jag i lördags, och jag såg ynglena först i förrgår så jag antar att de var rätt nykläckta då? Fort har allt gått iallafall!

      Då gissar jag att de börjar äta om några dagar då, får väl sätta mig in i hur man kläcker artemia helt enkelt... om det inte finns något annat, lätt som funkar lika bra...

      Ska jag byta lite vatten varje dag, eller vad är bäst för ynglen? De har fått en syrepump nu, så att vattnet inte blir helt stillastående.
      Senast redigerad av Susanne Sk; 31 August 2007, 08:56.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        det finns en jättebra länk om hur man lätt kläcker artemia..sök i forumet på "artemia" så kommer du säkert att hitta den

        vattenkvalite och bra foder är mycket viktigt..gör små gärna dagliga vattenbyten. har för mig att jag gjorde det när jag hade honungs-yngel.
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Susanne Sk
          • August 2007
          • 3

          #5
          Hur är det med temperaturen, hur varmt vill de ha? Nu ligger det på 22-23 grader och det känns lite litet. Växer de sämre då? Svårt att hitta doppvärmare till 10 liters...

          Kommentar

          • EvaPeva
            • May 2007
            • 765

            #6
            Hej.

            I mina små kar har jag en slags gummivärmeplatta med sugproppar på som jag köpt i en zooafärr. Kostade en dryg 100-lapp st. Dom e till max 15 l tror jag. Dom fungerar alldeles utmärkt till mina kar.

            Kommentar

            Arbetssätt...