Dvärgguramin spottar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgana
    • July 2007
    • 107

    Dvärgguramin spottar?

    Vår dvärgguramihane har börjat spotta vatten på täckglaset, varför?
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    #2
    Fråga honom! Jag vill oxå veta för så gjorde min hane oxå. Ser helgulligt ut faktiskt!

    Mina bilder
    Min zoon

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Han har väl något på gång...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Dom kanske ser något kryp ovanför glaset?
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Morgana
          • July 2007
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av svea
          Fråga honom! Jag vill oxå veta för så gjorde min hane oxå. Ser helgulligt ut faktiskt!
          Jo, jag gjorde faktiskt det, men fick konsdtigt nog inget svar Haha, lustiga fiskar det där. Han kanske har konverterat till sprutfisk

          Kommentar

          • Morgana
            • July 2007
            • 107

            #6
            Ursprungligen postat av Vic
            Dom kanske ser något kryp ovanför glaset?
            Nope, har kollat varje gång jag sett att han gjort så, inget där utom en gång när det låg lite mat där. Den gången skulle jag förstått varför han spruta vatten, men han fortsatte även när jag petat ner maten

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Så gjorde min dvärgguramihane när han vaktade sitt skumbo med ägg i.. Så fort man kom i närheten,för man ville ju glo i boet på äggen/ynglena...men då jäklar vart man blöt för han sprutade alltid en liten ståle vatten på mig...Jättekul att en så liten fisk gör så...den är nog en förklädd sprutfisk!! men gissa vad vi skrattade första gången vi såg det! hihi

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • Malinitzi
                • December 2006
                • 2088

                #8
                Ursprungligen postat av saltbiff
                Så gjorde min dvärgguramihane när han vaktade sitt skumbo med ägg i.. Så fort man kom i närheten,för man ville ju glo i boet på äggen/ynglena...men då jäklar vart man blöt för han sprutade alltid en liten ståle vatten på mig...Jättekul att en så liten fisk gör så...den är nog en förklädd sprutfisk!! men gissa vad vi skrattade första gången vi såg det! hihi
                Vid ett vattenbyte upptäckte jag massor av skum uppe i en hörna. Har aldrig haft det tidigare men sedan några veckor har jag honungsgurami (2+1) gående där. Vet inte om det är någon av dom som är den skyldige? Men vad spottar de ut? Bygger de bo? Har bara levandefödare i samma kar.

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Å honungsgurami som är så fina! Försök få ungar på dom...Ja det du hittade i hörnet var nog säkert ett skumbo...Det är hanen som tar in luft och gör små sega bubblor som den spottar ut,den spottar många bubblor som sammankopplas och blir så småningom ett skumbo..De vill gärna ha flytväxter att bygga in boet i.. Min hane både blåste bubblor och sprutade vatten

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  • Julle*
                    • July 2007
                    • 484

                    #10
                    Nääästan samma grejj har hänt mig:P bara att det va en blå gurami. Jag hade ett avlångt typiskt vanligt akvarium. Så hade jag haft han i ca 2 år. Och ibland så på mornarna så simmade han längst bort i avariumet o simmade (förmodligen så snabbt han kunde) fram o tillbaka, jag vet att det kan låta som stress eller något liknande, bara att han hoppade, eller skvätte uppe i ytan typ 3 ggr innan han kom till andra änden och vände o gjorde samma igen:P Nu har jag ett annat akvarium (6 kantigt) o där e det inte så mycket yta så han kan inte göra det
                    msn: Julia_puma@hotmail.com
                    Mvh Julle

                    Kommentar

                    • Malinitzi
                      • December 2006
                      • 2088

                      #11
                      Ursprungligen postat av saltbiff
                      Å honungsgurami som är så fina! Försök få ungar på dom...Ja det du hittade i hörnet var nog säkert ett skumbo...Det är hanen som tar in luft och gör små sega bubblor som den spottar ut,den spottar många bubblor som sammankopplas och blir så småningom ett skumbo..De vill gärna ha flytväxter att bygga in boet i.. Min hane både blåste bubblor och sprutade vatten
                      Vet inte om det skulle bli några ungar då jag har 2 tuffa malar i samma kar...vad slukar en mal?

                      Kommentar

                      • Morgana
                        • July 2007
                        • 107

                        #12
                        Ursprungligen postat av saltbiff
                        Så gjorde min dvärgguramihane när han vaktade sitt skumbo med ägg i.. Så fort man kom i närheten,för man ville ju glo i boet på äggen/ynglena...men då jäklar vart man blöt för han sprutade alltid en liten ståle vatten på mig...Jättekul att en så liten fisk gör så...den är nog en förklädd sprutfisk!! men gissa vad vi skrattade första gången vi såg det! hihi
                        Haha så sött Men då har han ju iaf en anledning att spruta, min bara sprutar vatten ändå, haha.
                        Lusitga fiskar det där

                        Kommentar

                        Arbetssätt...