Regnbågsfiskar - Vem vet vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Regnbågsfiskar - Vem vet vad?

    Har, mer eller mindre av en slump, blivit intresserad av denna art. Häromdagen kom dotter och hustru hem med ett antal Blåa regnbågsfiskar. Det tog inte lång tid innan vi fick se ett faschinerande färgskådespel i burken. En hane började färga ut å det väldigaste. Som värsta trafikljuset! Oerhört intressant.

    Någon dag senare var det dax att börja fylla på med fisk i stora sällskapsakvariet och valet föll då, bland annat, på ytterliggare en variant av denna fisk. Nu blev det ett antal Rödfenade Regnbåsfiskar.

    I dagsläget simmar det nu runt ett tiotal Regnbågsfiskar i vårt 600-literskar och bjuder på ett härligt skådespel.

    Min fråga blir således. Finns det någon i detta forum som har erfarenhet av dessa fiskar. Har sökt på många ställen men tycker mig inte finna så mycket fakta. Tycker mig se en viss oreda i namnbeskrivnigar - hur många varianter det finns - etc etc.

    Så vänligen - kom ut ur garderoben nu och hjälp en som vill veta
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Här kommer en länk med mycket info.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

      #3
      Ursprungligen postat av Olof Loklint
      Tycker mig se en viss oreda i namnbeskrivnigar - hur många varianter det finns - etc etc.
      Dags att börja plugga vetenskapliga namn - av två anledningar:
      1) Det verkar (som vanligt) vara lite oreda bland populärnamnen.
      2) Av någon underlig anledning verkar det inte finns många som ägnar sig åt dessa intressanta och vackra fiskar - och därför kan det ju vara bra att kunna diskutera med och ställa frågor till utländska regnbågsfans.
      F ö är det inte en art det handlar om, utan en massa olika.
      Engelska Wikipedia har en del läsning - kolla här och här. Det verkar finns olika uppfattningar om regnbågarna från Madagaskar ska utgöra en egen familj (Bedotiidae) eller bara en underfamilj (Bedotiinae).
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

      Kommentar

      • Klinten
        • July 2007
        • 1313

        #4
        - Tackar så himla mycket! Skall genast läsa in det som ni tipsat om!

        Daniel Blom:

        - Håller med dig. Varför inte större intresse för dessa fiskar! Den Blå Regnbågsfisken är helt fantastisk. Åtminstone den ena av hanarna.(Antagligen har vi fyra hanar men säker är jag inte) Den har färgat ut otroligt och bjuder på en fin visuell upplevelse. Dessutom är den en rackare på att hålla igång. Den simmar oavbrutet och uppvaktar,respektive, "jagar" andra fiskar. Allt på ett mycket sofistikerat sätt. Inte ett dugg hotfullt, mer som att markera att han finns!

        * Förvirrande som sagt när man inte vet vad fisken heter - egentligen*
        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

        Kommentar

        • Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

          #5
          Ursprungligen postat av Olof Loklint
          * Förvirrande som sagt när man inte vet vad fisken heter - egentligen*
          Det skadar inte att ta reda så mycket det går om en ny fisk - till exempel vetenskapligt namn och fångstplats för VF fiskar - redan vid köpet. Efter ett tag kan det vara mycket svårare att få info.
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            #6
            - Ja jäklar i min låda! Det finns mycket att lära sig! Tittade in på länken som Sonja tipsade om! Första steget för mig blir nu att lista ut vilka fiskar jag har - egentligen! Kul kul!
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Dom blåa, Melanotaenia praecox, är det ganska lätt att se könsskillnad på om de är näst intill vuxna. De växer långsamt och färgar ut sent. Men hanarna har rödaktiga fenor medan honornas är gula.

              Det finns en bok med mycket bilder från Aqualog som är på tyska/engelska. Den heter All Rainbows and related families och har Harro Hieronimus som författare.

              Jag har några favoriter bland dessa vackra fiskar. Dels Glossolepis incisus (röd regnbåge) och Pseudomugil gertrudae (prickig blåögonfisk).
              Jag har haft blå neonregnbåge tidigare och dom är lätta att få lek och yngel på
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Klinten
                • July 2007
                • 1313

                #8
                Sonja:

                - Var tillbaka till akvarieaffären och skrev upp det latinska namnet på de två olika regnbågsfiskar jag köpt. Tyvärr försvann lappen på vägen hem! Blir till att göra om Å andra sidan passade jag på att köpa fiskyngelmat och några fler Sorgmanteltetror, och det kom med hem! Skall så fort som möjligt sätta mig in i Regnbågsfiskarnas liv och leverne.
                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Ett tips är att spana på era fiskar tidigt på morgonen. Om det är så att ni får in lite tidig morgonsol in i karet så kommer ni att få se en fantastisk färgprakt. Dom är extra aktiva tidigt på morgonen.
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Tack för den här tråden ... nU vart man ju inte alls sugen på regnbågar!

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      He! he!
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Klinten
                        • July 2007
                        • 1313

                        #12
                        Satt en stund nu på morgonen och tittade in i sällskapsakvariet. Jag har bara haft det igång med fisk i cirka en vecka men redan har de små rackarna anpassat sig så väl att de reagerar på det mesta. Larmet går direkt man närmar sig! - Han kommer, han kommmer, mat,mat! Men det var inte det jag tänkte skriva. Nej, det var ju om regnbågsfisken! Visserligen ser de ut att stortrivas i burken men jag undrar jag. Kanske man skall iordningställa en burk just för dem? Regnbågsbiotop. Hm. Det tål att tänka på. Ja det skall jag! Tänka på det alltså! Jämarns! Nu blev det mer.....
                        * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Varför inte större intresse för dessa fiskar!
                          Svaret är enkelt. Nästan alla arter (kanske med undantag för M. praecox) måste upp i rejäl storlek för att färga ut - detta innebär att de blir väldigt dyra i inköp för affärerna eftersom det kostar mycket att dra fram sådana för odlarna.


                          Det finns några regnbågar med i Zoopets artinfo http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_gr...ar&ORDNING=all

                          och en del allmän info
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • rolnor
                            • June 2007
                            • 143

                            #14
                            Ursprungligen postat av Olof Loklint
                            Har, mer eller mindre av en slump, blivit intresserad av denna art. Häromdagen kom dotter och hustru hem med ett antal Blåa regnbågsfiskar. Det tog inte lång tid innan vi fick se ett faschinerande färgskådespel i burken. En hane började färga ut å det väldigaste. Som värsta trafikljuset! Oerhört intressant.

                            Någon dag senare var det dax att börja fylla på med fisk i stora sällskapsakvariet och valet föll då, bland annat, på ytterliggare en variant av denna fisk. Nu blev det ett antal Rödfenade Regnbåsfiskar.

                            I dagsläget simmar det nu runt ett tiotal Regnbågsfiskar i vårt 600-literskar och bjuder på ett härligt skådespel.

                            Min fråga blir således. Finns det någon i detta forum som har erfarenhet av dessa fiskar. Har sökt på många ställen men tycker mig inte finna så mycket fakta. Tycker mig se en viss oreda i namnbeskrivnigar - hur många varianter det finns - etc etc.

                            Så vänligen - kom ut ur garderoben nu och hjälp en som vill veta
                            Vad kul!! Jag köpte relativt nyligen 10 laxröda Glossolepis incisus till mitt 450L kar, vackra, roliga fiskar, aktiva mest hela tiden. Jag köpte också en jättefin bok "Breathtaking Rainbows", med massor med färgbilder och mycket matnyttigt om skötsel av regnbågsfiskar. Mina är ännu för unga för att para sej, men annars ska det vara relativt lätt att få yngel. Jag hade turen och fick 6 hanar och 4 honor, så om något halvår/år så ska jag prova att sänka ned en lekmopp och se om det blir rom. Det faktum att dom kan variera i färgen är väldigt fascinerande. I mitt fall är det lätt att se om det är hane eller hona. Om du söker på bokens namn på google så hittar du säkert återförsäljaren, minns inte nu vad det var för sajt. Mina älskar röda mygglarver, flingfoder är dom måttligt förtjusta i, bortskämda förmodligen.
                            Gratulerar till ett fint inköp! Edit; Hittade länken: http://www.rainbowfish.info/viewtopic.php?t=47
                            Senast redigerad av rolnor; 19 August 2007, 17:24. Anledning: glömde en sak

                            Kommentar

                            • Klinten
                              • July 2007
                              • 1313

                              #15
                              rolnor:

                              - Ja se där ja! nu dyker det upp fler med intresse för samma fisk. Roligt. Men som jag skrev någonstans i denna tråd så är jag inte 100% säker på vad mina fiskar faktiskt heter. Återkommer när jag har det korrekta latinska namnet. Men så mycket kan jag säga att de är oerhört intressanta fiskar. Den "blå" sorten har en hane som ständigt simmar runt i finkostym och gör sig märkvärdig. Den andra sorten "med röda kanter på sina fenor" färgar ut sina fenor så det lyser rött något oerhört emellanåt!

                              Tack för ännu en länk att spara^^
                              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                              Kommentar

                              Arbetssätt...