Hurdan pump till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snorkis
    • August 2007
    • 111

    Hurdan pump till kampfisk?

    Japp då är akvariet igång, än så länge bara vattenpest och sand däri. vattnet är fixat. Pumpen som följde med är Eheim något som pumpar 5 liter i minuten, och jag tycker det verkar väldans fort för en kampfisk... den går inte att reglera heller.Vattnet virvlar runt med ganska bra fart...

    Så vad gör jag nu, köpa en ny pump ( i så fall hurdan) eller klarar den sig utan pump med tanke på att det är levande växter däri? Och hur ofta skulle vatten bytas ut då? Och hur mycket varje gång?
    Akvariet är på ca.60 liter.

    Har inte köpt fisken än, kör igång akvariet ordentligt först. Är helt ny på detta så lite dumma frågor kanske...
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    välkommen till zoopet

    inga frågor är dumma...men 5 liter timmen tycker jag verkar vara lite...nä men testa rikta blåset mot rutan?...då kanske det blir mindre flöde^_^
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Snorkis
      • August 2007
      • 111

      #3
      Tack för svaret skall testa flytta på pumpen senare idag, testade så att vattnet kom på ytan men det låter mycket då, det var ingen bra lösning. Alltså att ha utblåset på vattenytan.

      Det står på själva pumpen 5 liter /minut dvs 300 l i timmen.
      Och jag tycker det ser fort ut.... är det det?

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        välkommen till zoopet

        inga frågor är dumma...men 5 liter timmen tycker jag verkar vara lite...nä men testa rikta blåset mot rutan?...då kanske det blir mindre flöde^_^
        Macke, Snorkis skrev 5 liter i _minuten_ inte i timman

        Snorkis, gör som macke skriver; rikta pumpen mot ett hörn/en vägg.
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Snorkis
          • August 2007
          • 111

          #5
          tack så mycket, bytte plats på pumpen så nu virvlar det betydligt mindre.

          Kommentar

          • Daniel Blom
            • June 2003
            • 1670

            #6
            Om du har växter och bara en kampfisk (eller ett par) i akvariet är det onödigt med en pump/filter. Ta det lugnt med maten, bara. Och skaffa gärna några snäckor som håller rent.
            Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
            och framgången är given.
            Samuel Clemens
            Mina bilder

            Kommentar

            • Snorkis
              • August 2007
              • 111

              #7
              Tack för svaret!

              Blir det inte smutsigt då väldans fort?

              Hur ofta skulle vattenbyte behövas göras då och hur mycket vatten?

              Kommentar

              • Daniel Blom
                • June 2003
                • 1670

                #8
                Ursprungligen postat av Snorkis
                Tack för svaret!
                Blir det inte smutsigt då väldans fort?
                Hur ofta skulle vattenbyte behövas göras då och hur mycket vatten?
                Om du bara har en eller två kampfiskar i ett akvarium på 60 liter (och matar försiktigt) kan det gå långt mellan vattenbytena. Men vill du ha ett "normalt" antal fiskar i akvariet kan det förstås behövas ett filter och tätare vattenbyten.
                Fram till semestern hade jag pyttefiskar i två små tekniklösa akvarier som knappt behövde nån skötsel. Växterna såg fräscha ut (även om de inte växte något vidare) och det var helt rent från alger.
                Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                och framgången är given.
                Samuel Clemens
                Mina bilder

                Kommentar

                • Snorkis
                  • August 2007
                  • 111

                  #9
                  Tack så jätte mycket!

                  Så pumpen är då egentlignen helt onödig mao? Köpte ett beg kar och fick alla tillbehör med nämligen.

                  Växterna jag har är vattenpest.

                  Frågan är bara hur ofta skulle vattten behövas bytas ut, vill ju inte ha ihjäl fiskarna/fisken.

                  Tanken är ett art akvarium alltså inte blanda sorter.

                  Kommentar

                  • kine01
                    • February 2007
                    • 25

                    #10
                    När du nu har pump tycker jag du skall använda den. Även om kampfiskar klarar sig utan pump kan man ju satsa på bra miljö. Har en Eheim själv i ett 60 liters som sitter på kortsidan och riktas mot bakre långsidan, på det viset blir det flöde i ca en tredjedel av akvariet men tillräckligt lugnt i andra halvan för hanen att bygga skumbo. Min mal (L002) bor i hörnan vid pumpen så alla trivs. Har även 3 corydoras som håller rent och fint så alla trivs.
                    Kampfiskarna gillar faktiskt att simma i utflödet från pumpen ibland.

                    Märkligt att du inte kan reglera utflödet, är du säker på det? Gå in på Eheims hemsida och tryck fram reservdelsbeskrivningen på just din pump så ser du hur den är konstruerad.

                    Har haft ett pumplöst nödfallsakvarium. Om du byter 20 % var tredje dag borde det fungera. Med pump räcker det med 20 - 25 % var 7 - 10 dag.

                    /kine

                    Kommentar

                    • taxidermy
                      • January 2007
                      • 298

                      #11
                      Jag satte en nylonstrumpa över pumpen när jag hade kampfiskar i det karet. Funkar bra men man får skölja ur den ibland

                      Kommentar

                      • Pinup
                        • May 2005
                        • 22

                        #12
                        Hos min betta har jag satt en tät plastväxt precis framför utflödet...det sprider ut och saktar ner farten +att pumpen döljs snyggt.

                        MVH

                        J
                        250 lit med 5 slöjisar och 2 siameser

                        Kommentar

                        • Snorkis
                          • August 2007
                          • 111

                          #13
                          Tack så jättemycket för alla råd!

                          Angående Eheim pumpen kikade på deras hemsida och den ser ut som en 2008 modell, dock så ser själva toppen olika ut. Ingen sån slang och den går inte att vrida på på nåt vis. Så jag antar att jag har en äldre modell än den som finns på hemsidan.

                          Men jag ska köpa en plastväxt att ha framför utblåset så bromsar den ned flödet.

                          Tack än en gång!

                          Kommentar

                          • Wilda
                            • August 2007
                            • 342

                            #14
                            Ursprungligen postat av Snorkis
                            Tack för svaret skall testa flytta på pumpen senare idag, testade så att vattnet kom på ytan men det låter mycket då, det var ingen bra lösning. Alltså att ha utblåset på vattenytan.

                            Det står på själva pumpen 5 liter /minut dvs 300 l i timmen.
                            Och jag tycker det ser fort ut.... är det det?
                            Hej
                            Ovan skrev att du skulle rikta pumpen mot rutan inte upp
                            mot ytan
                            Mvh Wilda
                            190 L Platy. Praktbotia, mfl.
                            85 L Krabba, Sesarmops tomato/flower
                            54 L CR -S-SS.Körsbärsräkor med bebisar
                            35 L Gula räkor med bebisar.Gula äppelsnäckbebisar

                            Kommentar

                            • Aircut64
                              • July 2007
                              • 1207

                              #15
                              Jag har också skaffat kampfisk, skaffade min i början av veckan och gjorde ett vattenbyte idag, kör utan pump och matar den med frysta fiskpinnsbitar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...