Parosphromenus deissneri?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Parosphromenus deissneri?

    Jag har startat upp ett litet miniakvarium för praktguramis och köpte vad som skulle vara Parosphromenus deissneri men är det inte i sälva verket Parosphromenus bintan? Bilden är väl inte precis den bästa men man ser ändå rätt bra teckningen och att ryggfenan har märl fläck på olika ställen (verkar vara 2 par). Detta nano-akvarum (kanske bara 8 liter) var bara en tillfälligt husrum innan det nya (28 lier) som kom igår.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Parosphromenus-bintan-012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 238,6 KB
ID: 2176283
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    #2
    Nog är det ett gäng bintan du fått tag i. Tyvärr är de fiskar som kallas deissneri sällan just dessa fiskar, utan du kan få tag i lite vad som helst med detta namn.

    Snarare är det så att deissneri nu oftast heter alfredi. Ska själv starta upp ett kar med dessa fiskar och hoppas på att jag får tag i rätt sort då det är riktigt snygga fiskar, synd bara att de är så skygga.
    The Zone

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Det är alltså bintan. Det är synd för det var deissneri jag ville ha. Är månne de olika ryggfenorna könsskillnader?

      Kommentar

      • Panda+
        • May 2009
        • 14

        #4
        Jeg svarer lige på en meget gammel tråd.

        Fiskene på billedet er ikke P. deissneri. Ægte Parosphromenus deissneri har ALDRIG været i kommerciel handel og er selvfølgelig derfor meget sjældne. P. deissneri kommer fra Bangka. Og på Bangka fanges der ikke fisk til eksport.

        Det er heller ikke P. bintan. Bintan kommer OGSÅ fra Bangka og er lige så sjældne som P. deissneri.

        Det er vanskeligt at artsbestemme fiskene ud fra det billede.

        Jeg sætter lige et link ind til et billede af den rigtige deissneri. Som man kan se har den spids hale lige som P. filamentosus.

        Senast redigerad av Panda+; 06 May 2009, 00:17.
        pandaplus.dk
        parosphromenus.pandaplus.dk

        Kommentar

        Arbetssätt...