Dvärggumai vs mosaikgurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Dvärggumai vs mosaikgurami

    Vilka av dessa två arter gillar ni bäst och varför? Både temperamentsmässigt och annat.
    Senast redigerad av batski; 29 July 2007, 15:20.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Jag har mosaikgurami 3 st tillsammans. De mobbade ut den fjärde tills den dog, men sedan har det varit så lugnt och fridfullt så i akvariet... Mycket bra och vackra fiskar tycker jag.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Oj, hur var könsfördelningen och hur stort är akvariet?

      Jo jag har erfarenhet av mosaikgurami och tycker de är väldigt fina. Ville mest få lite jämförelser. Är dvärgguramis lika fredliga? De har ju inte riktigt lika graciösa kroppsformer men de är söta och hanarna har väldigt fina färger.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • kizor
        • February 2007
        • 69

        #4
        Jag har ett dvärggurami-par som är hur snälla som helst mot allt och alla. Dock är honan lite skygg men det kanske ger sig med tiden. Har inte haft dom så länge än, men dom är söta som attan iaf

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Jag bara avgudar dvärggurami! Tycker de är så fridfulla och vackra!! Just nu har vi inget akvarium de passar i men så småningom vill jag ha sådana igen... Jag har läst många skräcktrådar här på zoopet om aggressiva dvärguramihanar med ett helt normalt (?) guramibeteende men själv aldrig upplevt det. Jag har väl haft minst 8 par dvärggurami genom åren och alla har varit lika fredliga. De lever ju inte så länge och är relativt känsliga för dålig vattenkvalitet är min erfarenhet. Ett missat vattenbyte så har de mått dåligt direkt. Hanarna jag haft har varit så himlans gulliga när de bygger sina skumbon. De använder ju växtdelar i det så de har letat runt i akvariet, buffat runt med javamossan, lyckats få loss en liten javamossesladd och sedan likt en fågel simmat upp till sitt skumbo för att "fästa" den lilla moss-sladden däri- Sedan vaktat boet som en liten ilsken terrier mot övriga akvarieinvånare. För mig är detta verkligen en favorit; vacker och ett charmigt beteende!! Men man måste verkligen ge dem det de vill ha: God vattenkvalitet!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Tack så mycket för era svar! Mitt ex hade ett par dvärgguramis ett tag men honan levde inte länge

            Lenmar: Det var en riktigt gullig beskrivning som fick mig att bli lite sugen på dessa charmtroll

            Betyder deras behov av god vattenkvalitet att de inte skulle må bra i mitt low-tech? Eller är det ammonium de är känsliga mot?
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Vilka fiskar mår bra av ammonium?? Nja, vad är det som händer när man missar ett vattenbyte? Det är väl så att det snamlas lite nitrat och bakterietillväxten kan bli för hög och det kan ju vara det sistnämnda jag upplevt att de är extremt känsliga för. Men återigen... kan hända far jag med osanning men det är min "känsla" jag baserar detta på. Å lite erfarenhet... Å vetdu; kalla mig gärna Maria!!
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Hehe, will do

                Tja, nitrat samlas det inte mycket av i mitt Asien med alla flytväxterna utan jag måste tillsätta lite extra ibland. Det skulle i så fall vara bakterierna. Märkligt ändå när man tänker på att de i naturen lever i ganska stillastående vatten. Det skulle vara intressant att prata med någon som har/har haft dvärgguramis i low-tech. Kanske ska jag lägga ner tankarna på att ha såna ändå. Jag vill ju att mina fiskar ska må bra.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jag skulle kunna tänka mig att de dvärggurami man hittar i butikerna dras upp i ofantliga mängder och odlas efter färgprakt och att det i naturen endast är de starkaste som överlever... Jag vet inte alls om det ligger nåt i mina spånerier... En dvärggurami blir ca 3 år och när man hittar dem i affären är de oftast över året så därför har man dem inte heller så länge... De har liksom levt halva sitt liv hos en odlare som gett dem extremt goda uppväxtförhållanden... med mycket vattenbyten osv... Uppfödda i Asien så säkerligen med en dos havsvatten, dvs salttillsats... Ujujuj... nu tänker jag högt... Men det är min teori som saknar allt vad vetenskaplig substans heter!
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Tråkigt att de lever så kort tid. Det var största skället till att jag slutade med fjärilsciklider.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...