Sällskap till kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svea
    • February 2005
    • 2476

    Sällskap till kampfisk

    Jag har en kampfiskhane i ett 50 liters akvarium. Jag har funderat på lite sällskap åt honom.

    Har tittat på dessa båda:
    Pseudomugil gertrudae eller Celestichthys margaritatus.

    Är det någon som har provat någon av dem tillsammans med kampfisk och har synpunkter? Kommer kampfisken att jaga dem eller kommer de att bita hans fenor?

    Tacksam för lite synpunkter och tips.

    Mina bilder
    Min zoon
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Båda arterna ska vara fredliga så det borde inte bli några problem. Däremot ska pärlrasboror ha syrerikt vatten, vilket lugnt vatten inte brukar vara. Så med tanke på det borde regnbågsfisken funka bättre.

    Jag har dock ingen personlig erfarenhet av någon av arterna, så det kanske finns någon annan som bättre kan svara på din fråga.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Är det någon som har erfarenhet av dessa små fiskar tillsammans med kampfisk?

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        #4
        Ok, ingen som vet.
        Finns det någon annan fisk som skulle passa i mitt akvarium?
        Jag vill gärna ha tips om sällskap till min kampfisk.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Jag *tror* inte att det skall vara något problem med kampfisk och pärlorna tillsammans, men det är bara vad jag tror. Jag har själv varit lite sugen på att kombinera dem i samma storlek på akvarium. Regnbågsfiskarna är himla aktiva och inne i sina lekar (spänner sig för honorna och far omkring dem och gör sig "hotfulla" för andra hanar) hela tiden så jag tror de kan störa/oroa kampfisken på ett annat sätt, men återigen det är bara min uppfattning och inte vetenskap.

          Jag hade kampfisk med dvärggurami och det funkade prima!
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • svea
            • February 2005
            • 2476

            #6
            OK. Låter intressant.
            Men vad anses om Hyphessobrycon amandae/kolglödstetra? Skulle det kunna vara ett alternativ?
            Jag såg att min handlare hade sådana. De såg väldigt fina ut.

            Mina bilder
            Min zoon

            Kommentar

            • Lenmar
              • February 2004
              • 6154

              #7
              Dem skulle jag också kunna tänka mig. De är ju små snälla tetror som inte blir så stora. Riktigt glödande orange när de bott in sig och sååå fina. Min absoluta favorittetra.
              Goa hälsningar, Maria Min hemsida
              Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ja amandatetror är bedårande

                Förresten, har du inte funderat nånting på Boraras brigittae? Jag funderar själv på såna till mitt "under construction" betta-biotop.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Boraras överhuvudtaget är också väldigt fina och vackra. De är ju väldigt "pyttiga" fiskar vilket faller mig i smak just nu (värst vad intresset håller på fram och tillbaka mellan olika arter hela tiden ). Jag har dvärgrasborer hemma just nu och efter vad jag har sett så är brigittae ännu mindre. Jag kan lätt tänka mig hur det blir en skrovmål för enkampis, men det är ju bara vad jag tror. Sedan så känns de väl kanske lite mer "biotopriktigt kanske än tetror eftersom de kommer från Asien men iså fall tycker jag att pärlrasboran eller den andra uropthalmoides (stavning???) skulle göra sig minst lika bra. Likaså drottningrasbora.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Jag är också inne på små arter nuförtiden och har fallit för B. brigittae De blir ca 3 cm långa, så de är ju något större än pärlrasboror. Och ja jag är biotopsfreak

                    Men sen är det inte betta splendens som ska flytta in hos mig, utan betta imbellis som är mindre (ca 6 cm).
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Lenmar
                      • February 2004
                      • 6154

                      #11
                      Ursprungligen postat av batski
                      Jag är också inne på små arter och har fallit för B. brigittae De blir ca 3 cm långa, så de är ju något större än pärlrasboror. Och ja jag är biotopsfreak

                      Men sen är det inte betta splendens som ska flytta in hos mig, utan betta imbellis som är mindre (ca 6 cm).
                      Fast 3 cm är MAX-storlek på dem. Det tar ett BRA tag innan de når dit om de ens gör det! Jag har själv, de här små, vad heter de nu igen... hm *tänka, tänka*... dvärgrasbora... boraras maculatus! Har haft dem i ca 8 månader. Deras magar är alltid runda och välgödda men de växer nedrans långsamt alltså!! Å brigittae är ju mindre än dem!
                      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ja det stämmer. Men Pärlrasboror är ju de minsta av de tre. Fast som sagt B. splendens är ju större än B. imbellis..
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Lenmar
                          • February 2004
                          • 6154

                          #13
                          Ja ja batski, nu har vi snott sveas tråd med!! Jag skulle inte blanda de två. Pärlorna är lite rundare än brigittae som är lite mer "streckformiga". Kolla du med Mamma Mia och Sonja, båda dessa har dessa småfiskarna. Personligen skulle jag inte vilja utsätta de små briggitaisarna för den stress det kan vara att leva med en "rovig" betta, men det är känslan jag har när jag ser dem. Pärlrasborer har jag hemma och när jag ser dem rafsa omkring i akvariet så har jag svårt att se dem som levandeföda åt en kampis.
                          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ok jag förstår. Tack för tipset! Ska kolla med dem. Hade även tänkt fråga Janne från Södermalms akvarieaffär. Fast det gäller ju ändå inte samma betta-art som sveas. Kanske är det så som du säger att pärl-eller drottningrasboror går säkrare.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            Arbetssätt...