Tips på munruvande bettor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Tips på munruvande bettor?

    Jag funderar på om det skulle funka bra med några munruvande bettor i min 310 liters asiatisk biotop.

    Där bor för närvarande mosaikguramis, fembandsbarber och dvärgbotier, så det måste vara bettor som skulle kunna bo ihop med dessa fiskar utan problem.

    Så kom gärna med tips på arter som är både trevliga, relativt färgglada och inte för känsliga.

    Har suttit och tittat på lite bilder och läst lite om olika munruvande bettor på nätet och tycker att följande arter ser fina ut:

    - B. enisae
    - B. macrostoma
    - B. picta
    - B. simplex

    På bilderna tycker jag att B. enisae är vackrast, men jag har även läst att de trivs i pH 5.5 - 6.8 och det låter ganska smalt, så jag antar att de är lite känsliga?

    Någon som vet vilka som skulle vara lämpliga och möjliga att få tag på i Sverige?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • rabelius
    • March 2002
    • 27

    #2
    Betta picta odlades i Skockholm för några år sedan (Jag såg ungfisk av den på en storauktion), så det är möjligt att den fortfarande finns att få tag på. Jag har däremot aldrig sett några i butik. B. simplex förekommer lite nu och då, den går säkert att få tag på. B. macrostoma förekommer ibland hos grossisterna, men är vansinnigt dyr och tas säkert därför sällan in till butiker om man inte beställer dem speciellt. B. enisae har jag aldrig sett i hobbyn. Om du bor i Göteborg har du nära till zoomässan i Kungsbacka. Han brukar ha intressanta Betta-arter inne titt som tätt.

    Hur ovanstående arter skulle trivas i ditt 310-litersakvarium har jag ingen aning om. Om jag kom öven någon av dessa arter skulle jag hålla dem i ett mindre artakvarium.

    /David

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack så mycket för ditt svar! Har nu läst att munruvande bettor trivs i strömmande vatten, vilket guramis inte gör, så jag får lägga ner tanken.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Åleds hade munruvande Bettor när vi var där igår. Stora och fina.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • BengtO
          • May 2005
          • 216

          #5
          En av mina favoriter är B.channoides.

          Kommentar

          • Thaifighter
            • August 2006
            • 420

            #6
            Som sagt Åleds har flera arter!
            bla Betta pugnax,
            B. simplex,
            B. albimarginata,(säljs under namnet B.channoides vilket är fel!) 700 kr styck!!!

            Thaifighter
            Alla mina fisk-video på Youtube!
            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

            Kommentar

            Arbetssätt...