Behöver lite hjälp här.......

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vilex
    • December 2006
    • 44

    Behöver lite hjälp här.......

    Så här är det.... Innan jag åkte på mina 4 veckor semester tyckte jag att den ena kamphonan jag skaffat hade lite långa fenor. Frågade o fick till svar att vissa honor kan ha lite längre fenor än andra. Var här o frågade, fick veta att honorna ska ha en vit fläck mellan framfenorna. Bra tänkte jag, bänkade mig framför akvariumet och letade, letade o letade. På den andra honan syns den bra fast hon är albino. Men på den här som är blå/lila syntes den inte lite bra. Fast den ville inte riktigt visa upp sig.....MEN sen tyckte jag mig se någonting (önsketänkande kanske) o bestämde mid för att det var en hona.

    Kommer hem efter semestern och konstaterar att detta var nog ingen hona....eller? Hon är lika stor som min hane, har snarlikt långa fenor som han. Inte lika svajjande som han har haft(verkar haft det tufft nät jag varit borta), men långa fina.

    Var inne i en zooaffär och pratade med en tjej som sa att honorna är liksom randiga längs kroppen....hmm åkte hem och tittade, jaaaha, inte är den här randig inte. Började städa alla akvarium och tänkte att "den" får flytta in i ett av de andra akvariumen. Plockar upp den och stoppar den i en påse, ska knyta ihop den och håller upp påsen mot lampan och dra mig baklänges...den ÄR randig.

    Så min fråga är nu om detta är en hane borde de inte slagit ihjäl varandra?
  • Julle*
    • July 2007
    • 484

    #2
    Allt verkar ju peka mot att det är en hona... Och jo hade det varit en hane så hade den ena varit död nu. Men det är nog en stor växt hona du har
    msn: Julia_puma@hotmail.com
    Mvh Julle

    Kommentar

    • vilex
      • December 2006
      • 44

      #3
      "Den" spänner upp sig och har sig, beter sig som hanen emellanåt, men när jag har suttit och tittat på dem så undrar jag inte om du har rätt. De var glada över vattenbytet och ärtorna och "den"och hanen simmar bara mm ifrån varandra så.....de kanske är en tjej...hoppas, hoppas, hoppas

      Kommentar

      • Julle*
        • July 2007
        • 484

        #4
        Haha jo men det hade ju han vetat
        msn: Julia_puma@hotmail.com
        Mvh Julle

        Kommentar

        • vilex
          • December 2006
          • 44

          #5
          Kom hem efter semestern och såg att min snälla kamphane var väldigt sliten, tänkte genast att jahaa, det var en hane nu är det kört. Men nu hoppas jag på annat. Jag gillar min "gamla" hane, han har verkligen varit min coolaste fisk, tjejerna har verkligen jagat honom men han glider bar omkring. "Simmar lungt" liksom :-D

          Kommentar

          • Julle*
            • July 2007
            • 484

            #6
            Haha:P cooling, han raggar lugnt jag oxå en gammal blå gurami han tar det oxå himmla lugnt nu, glider oxå omkring så
            msn: Julia_puma@hotmail.com
            Mvh Julle

            Kommentar

            • vilex
              • December 2006
              • 44

              #7
              Sitter vid bärbara datorn i köket och har akvariumet brevid mig, ser nu att hon "stänger" in honom bakom pumpen ibland. Hon är inte riktigt agro men hon spänner verkligen upp sig och motar bort honom. Han är nog egentligen inte cool, utan rätt mesig eller bara en gentleman, vad vet jag. Hon jagar bort dden andra honan i alla fall. Hoppas att det funkar, vill ha harmoni här

              Kommentar

              • elemi
                • June 2005
                • 76

                #8
                min kampfiskhane är också mesig. honan bossade över honom totalt. Hon åt upp hans fenor, sen fick hon flytta till svärmor
                Gör mig till en gladis... Rädda ett djur! www.blocket.se

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  vilex: jag hade nog tagit bort din hona om hon är allt för dum mot hanen....sj har jag haft turen med att få ett fungerande par..ska försöka avla på dem om några veckor.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  Arbetssätt...