Deprimerad Kampfiskhona!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anis
    • March 2007
    • 6

    Deprimerad Kampfiskhona!?

    Jag hade ett fint kampfiskpar som hade det jättebra tillsammans. Jag hade tänkt att odla på dom. Hanen hade byggt ett skumbo och allt var ordnat, fast inga yngel kom...
    Kanske för att dom var rätt så gamla? Min mammas kusin hade haft dom ett tag innan.
    Dagen efter vi satt tillbaka dom till sitt vanliga akvarium, låg hanen död på botten...:´( Fenorna var helt avbitna...

    Honan har verkat rätt så "deprimerad" sen han dog, lixom inte lika nyfiken,matglad m.m. Så jag vill köpa en ny hane till åt henne, och kanske en till hona.

    Ska jag köpa en till hane + en hona? Eller bara hanen?
    Vilken färg passar bäst till en Red/Blue multicolour?

    Kommer samma öde att drabba den nya hanen, med fenorna?
    Jag har oxå 6 sorgmanteltetror, 5 rödmunstetror, en vändmal i samma akvrium.

    Väldigt Tacksam För Svar! //Anna
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    De bör vara fler honor på en hanne då de inte alltid passar ihop så du får vara beredd med håven. Hannen kan piska upp en av damerna väldigt mycket medans han vill leka med en annan hona.
    Ska du odla på dem bör du ha hannen ensam i ett kar och släpper bara i honan när boet är byggt för att sedan plocka upp henne efter leken är avslutad.
    Dina sorgmanteltetror kan nafsa i fenorna så håll en koll på dem! Skulle det ha varit fenröta som drabbat honom borde du se det på fler fiskar vid det här laget.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Anis
      • March 2007
      • 6

      #3
      Jag vet hur man gör när man odlar lixom...
      Men vadå, "ger han sig på" en hona och vill leka med den andra? Finns det någon mat, som gör dom extra lekvilliga?

      Vad ska jag köpa för färg på hanen? Och honan?
      Det var inte fenröta.

      Tack för svaret! //Anna

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Hannen kan få för sig att inte tycka om en hona medans en annan funkar bra. Då får den förstnämda stryk och omplacering är ett måste.
        Levande svarta mygglarver brukar få fart på leken hos fiskar, men sedan om det är själva jakten på maten eller om det innehåller något afrodikium har jag inte en aning om, men prova. (Inte du men fisken.)

        Vilken färg du ska ha på fisken har jag inte den blekaste aning om, men utbudet brukar inte vara så himlens varierande i affärerna.
        Gôtt mos att det inte var fenröta!
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...