Skötsel av Dvärggurami yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eva-72
    • March 2007
    • 107

    Skötsel av Dvärggurami yngel

    Hej!
    Funderar en del på mina yngel. Jag byter vatten ofta eftersom jag inte har pumpen igång. När kan man köra på den? Dom växer ju inte så hemskt fort precis. Nu är dom snart 2 veckor gamla och är fortfarande väldigt små. grejen är ju att det blir så skitigt på botten allra helst av matrester som de inte käkar upp. Tänkte kanske köpa en mal till karet, är det att rekomendera?
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    vad matar du med?
    jag matade mina honungsgurami-yngel med nykläckt artemia och de växte fort. man kunde tydligt se att de ätit då deras magar var rosa..det är inte alls svårt att kläcka artemia, och det är bra foder för så små yngel som gurami-yngel

    jag hade mina yngel i ett 100 l och en del växter och med sand på bottnen. hade två små pumpar igång, http://www.pwss.nu/product.php?produ...7&cat=0&page=1
    inte just den modellen, men det var den enda som hade en bild..
    tror du får dåligt vatten om du inte har fart på vattnet (måttlig fart alltså).
    Lena-maria
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      jag skulle inte rekommendera en mal eftersom malar (om det är en ancistrus du syftar på) kräver bra syresättning och det får du inte om du har dålig cirkulation..
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Eva-72
        • March 2007
        • 107

        #4
        använder

        Jag använder JBL Novo baby 01 pulverform och matar dem med.

        karet jag har är bara på 23 liter men det är bara dem små som bor där tillfälligt nu.
        Pumpen som jag fått till är uråldrig, MICRON står det på den och 25-200 l/h.
        det är en sådan med filter innanför hylsan ja sådan där vanlig, som man sätter i karet. Men jag är rädd att de sugs in om jag kör igång den.
        Den är inte reglerbar i strålen heller.

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          ok.. jag rekommenderar verkligen att du börjar kläcka artemia.. bra mat!

          du har säkert ett innerfilter, och har du det på är det risk att ynglena sugs in och dör. Jag rekommenderar därför att du köper ett sånt filter jag hade, var inte så dyrt, och då kan du ha skumfilterpatroner på (dvs ett biologiskt filter) och då kan inte ynglena sugas in i filtret.

          alltså, vill du få upp fina och friska yngel bör du börja kläcka artemia, sätta in ett luftdrivet skumgummifilter och göra dagliga, små, vattenbyten.
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Eva-72
            • March 2007
            • 107

            #6
            artemia

            kläcka artemia, en dum fråga vad är det?

            Kommentar

            • lenis3
              • June 2004
              • 2254

              #7
              artemia är små små räkor som är utmärkt foder till mindre yngel

              du köper ägg i affären, sen har du dom i saltvatten i 48 h har jag för mig, då kläcks de, sen matar du ynglena med dem. Låter lite krånligt kanske, men om du gör som denna länk visar går det nog lätt, jag gjorde som länken.

              Min zoon
              Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

              Kommentar

              Arbetssätt...