hur vanlig är egentligen pygme guramis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    hur vanlig är egentligen pygme guramis?

    tjena alla....jag har nu i några år letat efter pygme guramis....och gissa vad jag gjorde idag!!.....jag var och kollade i djuraffären på väla...och då i ett av akvarierna så hittar jag 3 st pygme guramis!!...de hade kommit med av misstag i transporten....och det jag gjorde var ju självklart att köpa dessa underbara firrar....jag sökte lite bland dem här på forumet och då såg jag att de inte var så vanliga i affären......ni som är lite gurami fantaster, har ni någon haft dessa fiskar??......och vad ska de egentligen kosta i affären??...jag fick dem för 39 kr/st
    MVH macke_fisk
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du menar pygmégurami, Trichopsis pumilus?

    Pygmeer är rätt ovanliga. Man ser dem rätt sällan, och då mest i specialbutiker. Jag tippar de i stort sett alltid är vildfångade.
    Det finns flera arter, som beter sig helt olika, så det kan vara läge att försöka dubbelkolla att det är Trichopsis pumilus du har - jag köpte Trichopsis schalleri och upptäckte att de är mycket aggressiva, har en tendens att slå ihjäl sina honor, och att de lägger äggen fritt, de bygger inte skumbo.
    T. pumilus sägs däremot vara snäll och bygga skumbo.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      de pygme guramis jag har köpte jag i malmö för 17:-/st,,
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Priset betyder ingenting. Akvarielagret har just nu inne ett gäng Characidium-tetror som de säljer för 20 spänn styck, det är nog billigaste fiskarna på lagret - och den typen av tetror är extremt sällsynta i handeln, det är fullt tänkbart den här arten aldrig tidigare är importerad. Miniatyrfiskar är sällan dyra, oavsett hur ovanliga de är. Tvärtom verkar det vara så att riktigt extremt sällsynta dvärgfiskar ofta är billiga pga att ingen vet vad det är och därför inte köper dem. Mina Apareiodon hasemani, till exempel, gav jag 35:- för, och 30:- för min Crossocheilus gohama.
        Senast redigerad av Azur; 07 July 2007, 19:57.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Du menar pygmégurami, Trichopsis pumilus?

          Pygmeer är rätt ovanliga. Man ser dem rätt sällan, och då mest i specialbutiker. Jag tippar de i stort sett alltid är vildfångade.
          Det finns flera arter, som beter sig helt olika, så det kan vara läge att försöka dubbelkolla att det är Trichopsis pumilus du har - jag köpte Trichopsis schalleri och upptäckte att de är mycket aggressiva, har en tendens att slå ihjäl sina honor, och att de lägger äggen fritt, de bygger inte skumbo.
          T. pumilus sägs däremot vara snäll och bygga skumbo.

          hehe...ok...menar pygmégurami........jag ska försöka ta bild på mina guramisar nu
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Skitkul är det iaf när man helt plötsligt får se pygmé-pygmégurami i karet utan ens sett att de lekt!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Skitkul är det iaf när man helt plötsligt får se pygmé-pygmégurami i karet utan ens sett att de lekt!


              hehe......det skullle varit skitkul....jag har börjat yänka på om jag ska köpa ett eget akvarie till dem och ´ha dem där istället
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...