Glossolepis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rolnor
    • June 2007
    • 143

    Glossolepis!

    Har hämtat 10 st Glossolepis idag, ville egentligen ha 7, men det gick inte att beställa mindre. När jag precis släppt ut dom i akvariet så var dom allra flesta ljusrosa, fina ändå, men inte så spännande. Nu när dom lugnat ned sej så är dom brunröd-strimmiga, mycket läckra, och med tiden så kommer dom såklart att få betydligt mer färg, men redan mycket vackra.Jag beställde en sort som var X-large, får väl se om nåt år vad det betyder, ev. så får jag skänka/sälja några, ett problem är förstås att man inte gärna vill ha mindre än typ 7, för annars blir det inget bra stim (har jag förstått rätt??). Eftersom jag inte är guld-medlem så blir det inga bilder, sorry, kanske ska uppgradera mitt medlemskap? Underbara fiskar, skitkul! Jag har f.ö. ett 450L kar.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Ooo..snyggt med ett Glossolepis-stim i ett 450-liters. :P
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • rolnor
      • June 2007
      • 143

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Ooo..snyggt med ett Glossolepis-stim i ett 450-liters. :P
      Vet du eller någon annan hur man ser skillnad på kön hos Glossolepis? Jag tycker dom är likadana, förutom att vissa har mycket starkare färg.

      Kommentar

      • rolnor
        • June 2007
        • 143

        #4
        Ursprungligen postat av rolnor
        Vet du eller någon annan hur man ser skillnad på kön hos Glossolepis? Jag tycker dom är likadana, förutom att vissa har mycket starkare färg.
        Hittade ett svar på min fråga i boken "Breathtaking Rainbows"

        Vuxna (och ibland halvvuxna hanar i bra vatten) har en rand mellan nosen och åtminstone till basen av den första ryggfenan. Den kan ha olika färg. Randen kallas "mating stripe" (blir väl "lekrand" eller "parningsrand"). Den kan stängas av och på med bara några sekunders mellanrum som ett trafikljus. Dessutom har hanar nästan alltid starkare färg i övrigt. Det finns även skillnader på fenorna mellan könen. Enda släktet som inte har en mating stripe är Melanotaenia splendida.
        Senast redigerad av rolnor; 01 July 2007, 16:08. Anledning: fel i text

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Sen så får ju hanarna betydligt högre kroppsform och är röda/bruna/violetta i olika nyanser medan honorna är slankare och guldigt olivgröna.
          Om du kollar inlägg 13 i den andra tråden om glossolepis så ser du två hanar och en hona på fotot.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • rolnor
            • June 2007
            • 143

            #6
            Ursprungligen postat av Sonja
            Sen så får ju hanarna betydligt högre kroppsform och är röda/bruna/violetta i olika nyanser medan honorna är slankare och guldigt olivgröna.
            Om du kollar inlägg 13 i den andra tråden om glossolepis så ser du två hanar och en hona på fotot.
            Tack! Vad bra, sån här detaljinformation om just Glossolepis finns inte i boken, blir spännade att se vad jag får för könsfördelning senare när dom färgar ut/växer till sej, dom två rödaste nu är troligen hannar. Har du sett "lek-randen" jag läst om? Den ska vara lätt att se om man tittar uppifrån.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jag har inte tänkt på det faktiskt. Ska kolla så fort jag ser till firrarna, är inte hemma just nu.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • rolnor
                • June 2007
                • 143

                #8
                Ursprungligen postat av Sonja
                Jag har inte tänkt på det faktiskt. Ska kolla så fort jag ser till firrarna, är inte hemma just nu.
                En fråga till; Har du fått rom eller yngel? Enligt boken så ska det under vissa omständigheter vara tämligen lätt, eftersom dom äter av romen så är det bra att använda en "mop" som man kan göra av syntetgarn, ett annat förslag är en flaskborste, poängen är väl att romen ska "sjunka in" i materialet så att fiskarna inte kommer åt det.

                Kommentar

                • rolnor
                  • June 2007
                  • 143

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Sen så får ju hanarna betydligt högre kroppsform och är röda/bruna/violetta i olika nyanser medan honorna är slankare och guldigt olivgröna.
                  Om du kollar inlägg 13 i den andra tråden om glossolepis så ser du två hanar och en hona på fotot.
                  Har tittat nu och det är 4 honor, dom är precis som du beskriver och på din bild, och 6 hanar´med olika grad av färgning, blir väl bråk om honorna vad det lider!

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Jag tror inte du får bråk mellan dom. Jag har två hanar och en hona och det enda hanarna gör är att simma ikapp med varandra, spärra fenor och växla färg. Inget bitande eller annat stressande. Iofs kanske dom är ovanligt snälla.

                    Jag har inte direkt provat att få lek på mina, eller snarare så leker dom nog hela tiden men jag försöker inte ta tillvara något. Lekmopp hänger man in för att kunna plocka upp den efter leken och flytta till ett yngelkar där rommen kan kläckas i fred. Rommen är rätt stor, kanske ca 1-2 mm och helt klar som små vatten eller oljedroppar. Fiskarna leker rätt tidigt på morgonen gärna i infallande morgonsol. Tar man upp moppen så tål rommen rommen lite tid uppe i luften så man kan försiktigt vrida ur moppen lite och sen kolla om det sitter romkorn inne i den. Man får kolla tråd för tråd. Har man väl sett några romkorn så ser man lätt fler, plecis som att plocka svamp
                    Det tar rätt många dagar innan rommen kläcks, står nog på regnbågssidan exakt tid men säkert 7-10 dagar skulle jag gissa. De nykläckta ynglen simmar tätt under ytan och är rätt lätta att se. Dom är väldigt mörka i början.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • rolnor
                      • June 2007
                      • 143

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sonja
                      Jag tror inte du får bråk mellan dom. Jag har två hanar och en hona och det enda hanarna gör är att simma ikapp med varandra, spärra fenor och växla färg. Inget bitande eller annat stressande. Iofs kanske dom är ovanligt snälla.

                      Jag har inte direkt provat att få lek på mina, eller snarare så leker dom nog hela tiden men jag försöker inte ta tillvara något. Lekmopp hänger man in för att kunna plocka upp den efter leken och flytta till ett yngelkar där rommen kan kläckas i fred. Rommen är rätt stor, kanske ca 1-2 mm och helt klar som små vatten eller oljedroppar. Fiskarna leker rätt tidigt på morgonen gärna i infallande morgonsol. Tar man upp moppen så tål rommen rommen lite tid uppe i luften så man kan försiktigt vrida ur moppen lite och sen kolla om det sitter romkorn inne i den. Man får kolla tråd för tråd. Har man väl sett några romkorn så ser man lätt fler, plecis som att plocka svamp
                      Det tar rätt många dagar innan rommen kläcks, står nog på regnbågssidan exakt tid men säkert 7-10 dagar skulle jag gissa. De nykläckta ynglen simmar tätt under ytan och är rätt lätta att se. Dom är väldigt mörka i början.
                      Ja det jag förstod av boken så kan honorna lägga rom nästan oavbrutet en stor del av livet. Kan man köpa en sån lekmop? Har läst ett par beskrivningar hur man gör en själv, men det verkar bökigt. Frågan är ju förstås om man vill ha yngel, men nån gång vore det spännande, får väl ge bort eller köpa ett kar till!

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Det är inte alls svårt att göra en lekmopp själv. Ta syntetgarn, sånt som man t ex stickar tröjor mm av. Färgen är inte så viktigt, kanske något brunt, svart eller mörkgrönt. Leta fram en pocketbok och linda garnet runt boken en massa varv, prova t ex 50 varv. Knyt ihop garnet i ena änden med antingen en bit garn eller som jag gör med jättesmå buntband Klipp upp moppen i motsatt del och sätt fast en bi kork eller något annat som flyter, kanske en bit frigolit/liggunderlag i den del där du knytit ihop moppen. Skölj ordentligt och lägg ner den i karet. I början kommer inte trådarna att sjunka ordentligt, det tar någon dag.
                        Sen kan du lyfta upp den och kika efter rom.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • rolnor
                          • June 2007
                          • 143

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sonja
                          Det är inte alls svårt att göra en lekmopp själv. Ta syntetgarn, sånt som man t ex stickar tröjor mm av. Färgen är inte så viktigt, kanske något brunt, svart eller mörkgrönt. Leta fram en pocketbok och linda garnet runt boken en massa varv, prova t ex 50 varv. Knyt ihop garnet i ena änden med antingen en bit garn eller som jag gör med jättesmå buntband Klipp upp moppen i motsatt del och sätt fast en bi kork eller något annat som flyter, kanske en bit frigolit/liggunderlag i den del där du knytit ihop moppen. Skölj ordentligt och lägg ner den i karet. I början kommer inte trådarna att sjunka ordentligt, det tar någon dag.
                          Sen kan du lyfta upp den och kika efter rom.
                          Tack för tips! Bra beskrivning, nu förstår jag varför det heter "mop"! Jag antar att jag får vänta ett tag innan mina börjar leka, dom är väl inte nog vuxna?

                          Kommentar

                          • Robin_Hedstrom
                            • January 2005
                            • 1818

                            #14
                            Vad är det för art?
                            /Robin Hedström
                            http://www.robinhedstrom.se/

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Det är Glossolepis incisus.
                              Mja... jag tror nog dom är för små än så länge. Om du har möjlighet att kika på dom tidigt på mornarna så borde du se om dom börjar komma igång med leken. Hanarna simmar ikapp, spänner fenor och skiftar färg, försöker få med någon hona in bland växterna. Ser du det så är dom på gång.
                              När du sen får yngel så behöver dom rätt smått foder i början, men det kan vi ta senare
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...