Blanda Gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimi74
    • March 2006
    • 18

    Blanda Gurami

    Går det bra att ha ett Honungsguramipar och Dvärgguramipar i samma akvarie?
    Har även lite högt ph. Runt 8.0 och dom vill ha 6-7.5. Skulle det funka?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Att blanda dessa gurami går bra, men frågan är om inte ditt pH är kanske i högsta laget för dem. Jag vet inte om de kan korsa sig eftersom de tillhör samma familj, men jag har inte hört talas om det.
    Varför, eller rättare sagt hur kommer det sig att du har så högt pH?
    Har du inte rötter i karet kan de annars hjälpa till att dra ner på ditt pH.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Jimi74
      • March 2006
      • 18

      #3
      Jo det finns rötter. Men jag hade problem med stabila vattenvärden så det läggs i lite bikarbonat vid varje vattenbyte.

      Kommentar

      • tetraodonfeber
        • May 2007
        • 336

        #4
        alla gurami gå att ha ihop, samma lugnhet och går aldeles utmerkt att blanda, har haft alla möjliga gurami så jag e en mästare på emnet,.
        Malawi

        Kommentar

        • Jimi74
          • March 2006
          • 18

          #5
          Köpte 1 par mosaik. Hoppas dom klarar sig bra. så får vi se vad det blir sen. möjligen 1 par honung och 1 par dvärg.

          Kommentar

          • Ciccipicki
            • December 2004
            • 42

            #6
            jag har aldrig lyckats med dvärggurami och jag har haft pH på 8.0 pga det kommunala vattnet, har ej hjälpt med enbart rötter osv utan försökt och hålla det stabilt med saltsyra, har gått bra med alla andra fiskar förutom dvärggurami. Mina dvärgguramisar har dött mellan 1-6 månader. Därför kan jag iaf inte rekommendera dvärggurami till ett kar med pH 8.
            Men nu har jag flyttat och har egen brunn med fina värden och ett pH på 7,0!! så i framtiden blir det nog nya försök med denna underbara fisk.
            Guramisar é enna fina!
            Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vissa av arterna är ganska lika, och skulle förmodligen se varandra som rivaler, och slåss en del. Trichogaster trichopterus (guld/blå/marmor osv.) kan vara lite tuffare än t.ex mosaikgurami, och den senare kan nog bli undanknuffad, och de tillhör samma släkte. Dvärg, läpp, och honungsgurami kan nog också bli problem, eftersom de tillhör samma släkte, hanarna kan nog slåss en del. Se´n kan det kanske finnas en korsningsrisk.

              Men det kanske kan funka, beror nog lite på akvariets storlek, inredning, och så.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Jimi74
                • March 2006
                • 18

                #8
                Ska försöka sänka det lite iallafall till 7.5, så får vi se sen hur jag gör med dvärg. Kanske 1 par paradis istället.

                Kommentar

                • Jimi74
                  • March 2006
                  • 18

                  #9
                  Det blev ett förtjusande Blå Dvärggurami par igår. Verkar gå väldigt bra ihop med mitt par av Mosaikgurami. Hoppas det fortsätter så.

                  Kommentar

                  • Jimi74
                    • March 2006
                    • 18

                    #10
                    Och nu är även ett par Guldgurami tillfört i akvariet.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...