Nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    Nytt akvarium

    Hej på er!

    Jag var hos min lokala handlare igår och såg då att han hade ett kar med otroligt vackra fiskar. Frågade vad det var för några och han sa att det var killis (ej årstid), så nu blir jag ju tvungen att starta upp ett kar med såna firrar i helt enkelt

    Karet kommer att va på drygt 70 liter och jag har tänkt mej ha 2 hanar och 3-4 honor - är detta en lagom sammansättning, eller ska jag ha fler/färre?
    Jag vet att hanarna kan vara aggresiva mot varandra, men dom är ju så vackra så jag måste iaf prova.

    Jag tror inte att jag ska ha några andra fiskar i karet, men jag måste ju ha nånting som håller rent också, så då undrar jag även - Går det att ha killis ihop med räkor eller kommer dom att käka upp dom direkt iom att dom är köttätare?

    Tacksam för svar
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    Jag skulle tro att dom blir mat. men jag är inte så bra på killis
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Roulie
      • January 2006
      • 152

      #3
      Det misstänker jag också, men jag skulle hemskt gärna vilja ha svar ifrån någon som testat...

      Funkar det inte så slänger jag i ett gäng amanos som ju är lite större än de andra arterna + att jag flyttar över några små ancistrusyngel från det andra karet.
      720 l - Sällskapsakvarium
      60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Jag brukar använda posthornssnäckor som städare i killikar. Det funkar bra.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Roulie
          • January 2006
          • 152

          #5
          Det kan jag tänka mej att det gör ja!
          Problemet med snäckor är bara att jag tycker dom är så fula...
          Tack för tipset ändå.
          720 l - Sällskapsakvarium
          60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

          Kommentar

          • nea_93
            • June 2007
            • 46

            #6
            Jag var oxå tveksam till snäckorna i början, men de är faktiskt mkt praktiska och man ser dem inte så ofta. Så om du vill ha ett väl fungerande killis kar så satsa på snäckorna. Men om du bor i stockholm ska du absolut åka till Södermalms akvarieaffär, där finns hur mycket killis som helst och han som har affären vet super mkt om killis
            Senast redigerad av nea_93; 18 June 2007, 21:17.

            Kommentar

            • Roulie
              • January 2006
              • 152

              #7
              Tyvärr så blir det lite väl långt att åka till Stockholm (45 mil) men det kunde ju vara intressant att sticka inom den affären när man är där i annat ärende någon gång.

              Jag tackar för alla tips jag fått och jag får se hur jag ska göra med städpatrullen.

              Jag kommer uppdatera tråden med lite bilder när karet kommer igång - förhoppningsvis kan jag börja imorgon.
              720 l - Sällskapsakvarium
              60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Det skulle vara jättekul med bilder. Du kommer inte ihåg precis vilken sort det var dom hade i butiken?
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Roulie
                  • January 2006
                  • 152

                  #9
                  Kommer tyvärr inte ihåg det, men jag ska fixa det latinska namnet på dom när jag köper dom iaf... Hoppas bara att han har sån koll att han har det, annars kan jag ju åxå behöva hjälp med artbestämning
                  720 l - Sällskapsakvarium
                  60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                  Kommentar

                  • Roulie
                    • January 2006
                    • 152

                    #10
                    Som utlovat kommer en bild på hur det blev.

                    Tyvärr är bilden rätt taskig pga det "skumma" ljuset som killis tydligen vill ha.
                    Jag ska se om jag inte kan fixa lite extra ljus på karet nån dag och därmed få lite bättre bilder.

                    Han jag köpte dom av visste inte 100% säkert vilken sort det var, men dom är grymt lika firren som Vinter postade bild på i en annan tråd och därmed borde det kunna vara Fundulopanchax nigerianus som man kom fram till där.

                    Förhoppningsvis kan jag få till några bilder på firrarna också när ljuset är lite starkare.
                    720 l - Sällskapsakvarium
                    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Det ser ut att bli riktigt trevligt för killina.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • rabelius
                        • March 2002
                        • 27

                        #12
                        Jag håller med Sonja, det ser fint ut för dina killis. Om det är Fundulopanchax gardneri eller Fp. nigerianus du kommit över så tror jag att eventuella räkor du släpper ned till dem kommer att ätas upp av fiskarna. Det mesta som får plats i munnen på de här fiskarna brukar hamna där så småningom.

                        /David

                        Kommentar

                        • Roulie
                          • January 2006
                          • 152

                          #13
                          Tackar för det!
                          Jag hoppas flytväxterna tar sej lite bättre bara, annars får jag väl flytta över mer från det andra karet.

                          Har fixat lite bättre bilder (mer belysning räckte) och jag ska försöka slänga upp en någon kväll när jag har lite tid över.

                          Jag köpte ju 2 hanar och 4 honor, men det ena honan har färgat ut lite bättre när den fick en annan omgivning än ett affärskar och visade sej visst vara en ung hane.... Ska byta bort honom idag eller imorrn
                          720 l - Sällskapsakvarium
                          60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                          Kommentar

                          • Roulie
                            • January 2006
                            • 152

                            #14
                            Nu har jag flyttat över ytterligare lite flytväxter.
                            Rötterna kommer förhoppningsvis att ta sej snart så de bildar ett skönt buskage åt firrarna.

                            På högersidan har jag försökt fixa "äggläggningsavdelning" med två stenar inlindade i javamossa + en lång gren som går upp över ytan, åxå den inlindad i mossa som ni kan se här.


                            Jag roade mej åxå ett tag med att försöka fånga den finaste av hanarna på bild, men dom är inte stilla säskilt länge och dom få gånger dom faktiskt står stilla så är det ju alltid bakom roten eller någon av växterna
                            Slänger iaf upp ett väldigt suddigt foto ifall någon skulle våga sej på en gissning på art.


                            Städpatrullen i karet består för tillfället av två unga guldancistrus (ca 3 cm) och till sin hjälp kommer dom att få några amanos så fort affären fått in en ny laddning.
                            720 l - Sällskapsakvarium
                            60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

                            Kommentar

                            • PixelHermit

                              • May 2002
                              • 105

                              #15

                              Hej!

                              Din bild är aningen för oskarp för att man ska kunna se vilken art det är, även om man i och för sig rätt tydligt kan se att det är just en Fundulopanchax. Haken är att det finns ett helt gäng arter av Fundulopanchax, och många av dem är rätt lika. Dessutom finns det många, många olika varianter och lokalformer av nästan alla arterna. Här får du en länk till FishBase, med en sida som listar alla arterna, de flesta med bilder: Fundulopanchax. (Konstig adress, jag vet, men du hamnar rätt.)

                              Själva akvariet tycker jag ser bra ut, i vilket fall som helst. En bra flytväxt, som komplement till din Pistia, är vanlig vattenormbunke. Den växer snabbt och är därför en bra vattenrenare. Dessutom lägger rätt många Fundulopanchax gärna ägg bland dess "luftrötter", och ynglen tycker om att gömma sig där.

                              Mvh, Tommy


                              X
                              X
                              Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                              http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                              Kommentar

                              Arbetssätt...