Aplocheilus panchax

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hansg
    • February 2002
    • 444

    Aplocheilus panchax

    Köpte för en tid sedan ett par Aplocheilus panchax, vilken trevlig fisk ser ut som en hederlig gädda.
    Har den tillsammans med svärdbärare och platy den går bra ihop med dessa, har c:a 1-1.5 cm yngel i burken dessa rör Panchaxen inte men mindre tycker den är mums, verkar vara som gäddan i matvanor "äter vid behov" tar åven torrfoder och annat mjukfoder.
    mvh
    hans-göran

    hgl
    hgl
  • Martin Persson
    • January 2002
    • 120

    #2
    Tjena,

    Jag köpte för en tid sen en släkting till dina fiskar, Aplocheilus dayi. Överallt läser man att de flesta killies inte tar torrfoder. Minna äter helt utan vidar torrfoder även fast de kanske föredrar fryst.

    En liten varning (im du inte redan har lärt dig den hårda vägen). Killies hoppar väldigt gärna ur akvariumet så täckglas behövs.

    Mvh
    Martin Persson
    Mvh
    Martin Persson

    Kommentar

    • Olle A
      • January 2002
      • 1661

      #3
      Hej på er!
      Visst finns det killis som äter torrfoder. Inte minst bland Aplocheilus- och Epiplatys-arterna, som verkar ta det mesta. Men som alltid är det bäst att variera mellan olika sorters foder. Det stämmer också att killis är hemska hoppare som hittar även mycket små hål i täckglaset. Annars är Aplocheilus mycket trevliga fiskar som går utmärkt att ha i sällskapsakvarier ihop med inte alltför små fiskar. De är inte svåra att odla heller.

      Olle

      http://www.killi.net/sks/

      Kommentar

      • hansg
        • February 2002
        • 444

        #4
        Hej, mina panchax artar sig bra, trodde aldrig att det skulle gå så bra att ha dem, de går i mitt lilla 160 liters "sällskaps" akvarie tillsammans med mina ungfödare.
        Honan är ganska avvisande mot hanen jagar bort den när den gör närmanden, tyvärr har jag inte lyckats komma över flera skulle tro att jag behövde några fler honor.
        Väntar nu med spänning på rommen av N.whitei, de kommer från Danmark i April , någon här som har eller haft dem?
        mvh
        hans-göran

        hgl
        hgl

        Kommentar

        Arbetssätt...