IRIATHERINA WERNERI

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Azur
    svarade
    Den är varken känslig eller svårmatad; den äter glatt både torrfoder och pellets för småfisk, den är snabb och hävdar sig bra mot t.ex. tetror och danios vid matningen, och är inte särskilt mottaglig för sjukdomar. Vad gäller munstorlek: den har inte mindre mun än t.ex guppy, och ingen skulle väl beskylla guppy för att vara svårmatade?

    Det är en utmärkt fisk för ett snällt sällskapsakvarium med små icke-aggressiva fiskar som t.ex. guppy, drottningrasbora, neontetra, platy, lyktöga. Eftersom den är mycket aktiv är den däremot kanske inte så lyckad för mycket små akvarier.

    Lämna en kommentar:


  • Jens A.
    svarade
    Tycker nog att de inte har särskilt svårt att hävda sig vid matande, man behöver bara smula maten lite finare än vanligt. Hanarna blir finare och spelar mycket intensivare om man även har honor i karet. Det är dock ovanligt att honor finns i butiken, tyvärr.

    Lämna en kommentar:


  • daglan
    svarade
    Funkar fint!

    Hej! Köpte 5 stycken till sonens 60-liters!
    De är toppen. Växer, särskilt fenorna som hos alfa-hannarna (?) blir långa!
    Verkar lätta att sköta, so far!

    Lämna en kommentar:


  • uffe
    svarade
    tack för tipset Olle,ska genast gå dit o kolla.
    Uffe

    Lämna en kommentar:


  • Annika
    svarade
    Hej Bilbo!

    Här är en länk där du kan se hur Iriatherina werneris naturliga habitat ser ut http://www.victoria-adventure.org/more_than_links/dave_wilson_caland.html

    //Annika

    Lämna en kommentar:


  • Olle A
    svarade
    Du kan prova med att ta kontakt med Skandinaviska Regnbågs- och Gobysällskapet http://home.no.net/srgs/ även om den föreningen tyvärr tycks föra en ganska tynande tillvaro numera.

    Olle

    Lämna en kommentar:


  • uffe
    svarade
    satt o kikade på goggles om Iriatherina werneri o tänkte WOW den måste jag ha, men hur gör man egentligen för att få tag på olika regnbågsfiskar(finns ingenting på dom lokala zoobutikern o dom är väldigt ointresserade att ta hem nånting)
    Uffe

    Lämna en kommentar:


  • Olle A
    svarade
    Beträffande "varningen" menar jag alltså inte att man inte ska ha arten. Bara att man bör vara lite påläst innan man köper den.

    Olle

    Lämna en kommentar:


  • Bilbo
    svarade
    Jag fick av misstag med en sådan när jag köpte Pygmégurami, eftersom det var lite långt att åka brydde jag mig inte om det utan den går ihop med Pygmégurami, dvärggurami, zebrafiskar, Otocinclus, Badis Badis och amanoräkor. Den äter friskt av min hemgjorda räkmix, flingfoder, svarta mygg och fryst artemia och "stimmar" ihop med Zebrafiskarna. Har inte märkt att den skulle vara särskilt känslig på något sätt. Däremot har tanken väckts om att skaffa ett artakvarium med enbart denna art, är det någon som har förslag på hur man skall inreda ett sådant!

    // Magnus

    Lämna en kommentar:


  • Tropfrog
    svarade
    Vilken tur att detta forumet finns. Nu har du varnat ett dussin akvarister som var sugen på denna art.
    MVH
    Magnus

    Lämna en kommentar:


  • Olle A
    svarade
    Hej Rosa!
    Iriatherina werneri är mycket riktigt en regnbågsfisk. Den hör till de känsligare i gruppen och har så liten mun att den knappast tar större foder än artemia och cyklops. Detta gör att den hävdar sig dåligt ihop med andra fiskar. Däremot är den säkert intressant att ha i ett specialakvarium.

    Olle

    Lämna en kommentar:


  • Rosa
    svarade
    Vi har sett den i en affär och den är jättevacker men man vill ju veta lite mer om fisken än att den är vacker eller hur?

    Affären kallar den fjärillsfisk och jag misstänkte att det var en regnbåge dels pga hur den såg ut dels pga priset.

    Jag hittade den i en prislista från en dansk affär, och tänkte inte på Rainbowfish online, viiste inte latinska namnet alltså
    tack för tipset.

    så nu har vi ännu en regnbåge vi vill ha.

    Uffe du måste berätta sen vad den gröna regnbågen vad för nåt

    Eva
    "med alldeles för liten lägenhet"

    Lämna en kommentar:


  • spyke
    svarade
    Ja har ingen aning.. Men den finns ju på Rainbowfish on-line,
    så det borde ju vara en. Men den ser ju inte ut som en typisk regnbåge.

    // Spyke

    Lämna en kommentar:


  • Rosa
    startade ett ämne IRIATHERINA WERNERI

    IRIATHERINA WERNERI

    någon som vet något om denna fisk ska vara en regnbåge

    Eva
    "med alldeles för liten lägenhet"
Arbetssätt...