Vill ha information om regnbågsfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #16
    Man kanske kan ha såna här?


    sanslöst vackra!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #17
      Där kom jag inte in! Error står det.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Birgitta W
        • October 2005
        • 2764

        #18
        Error här med!
        Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

        Min zoon :
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #19
          Ursprungligen postat av Tant Nancy
          När jag läste på beskrivningen av regnbågsfiskar så stod det att somliga ville ha salt i vattnet, men jag hittar ingen artbeskrivning där det står det, innebär det att jag kan vara utan salt?

          Kan jag alltså köra dessa fiskar i mitt ganska neutrala vatten med ett kH på 3, eller är jag helt fel ute?
          Boesemanin kommer att fungera bra i ditt vatten i alla fall, och du behöver inget salt till den. Har själv Boesemani i pH ca 6.8 och kH 3-4 och inget salt. Men jag tror också det är en av de tåligare sorterna, jag har hört att många av de andra helst vill ha hårdare vatten. Vet inte om det stämmer dock...

          Ursprungligen postat av Tant Nancy
          Har någon något att säga om sammansättningen?

          Kommer det att bli tomt med dessa tre arter med minst 10 av varje, vad kan jag isåfall komplettera med?

          Massor av frågor blev det... som vanligt när jag har nya projekt :-)
          De övriga vet jag inte så mycket om, men regnbågar är ganska livliga fiskar som simmar mycket, så tomt tror inte det kommer att se ut. Boesemanin blir ju dessutom relativt stor. De passar bäst i stim, så 10 av varje kan nog vara bra, men du kanske kan ha fler gaffelstjärtar och blåögon ifall du tycker det känns lite (de blir ju inte så stora).
          Senast redigerad av mmm; 22 August 2006, 12:55.
          /Mattias

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #20
            Sorry, den här länken funkar kanske bättre: http://members.optushome.com.au/chel...rneri_main.htm

            Tack för infon Mattias! Jag hoppas att jag slipper göra vattnet hårdare, med tanke på att jag vill ha fina växter och för att jag vill köra CO2 i karet så småningom. Dessutom får jag alltid alginvasion så snart jag försöker höja kh med bikarbonat *morr*
            Senast redigerad av Tant Nancy; 22 August 2006, 13:01.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • mmm
              • June 2004
              • 901

              #21
              Oj, de var häftiga . Verkar ju klara stor variation på pH, temp och kH också så de borde fungera bra till ditt kar. Ser att de finns inne på Åleds, så de ska ju gå att få tag på också .
              Blir ju inte så stora heller, så kanske 20 såna hade varit något . Läste att de har väldigt små munnar så man måste tänka på det när det gäller foder.
              Senast redigerad av mmm; 22 August 2006, 18:46.
              /Mattias

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #22
                Ursprungligen postat av mmm
                Oj, de var häftiga . Verkar ju klara stor variation på pH, temp och kH också så de borde fungera bra till ditt kar. Ser att de finns inne på Åleds, så de ska ju gå att få tag på också .
                Blir ju inte så stora heller, så kanske 20 såna hade varit något . Läste att de har väldigt små munnar så man måste tänka på det när det gäller foder.
                Tyvärr har jag liiite långt till Åleds, men jag ska kolla upp om någon av butikerna kan få hem dem här så småningom. Jag har inte ens fått hem akvariet ännu, så det är nog lugnt. Ska bli spännande att se vad de kostar, hoppas de är lika lättlekta som andra regnbågar, då kanske man kan odla ett gäng själv.
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #23
                  Ja, jag vet att du har långt dit. Men finns de där, så borde du kunna få tag på dem lite närmare .
                  De på Åleds kostar 45:-/styck eller 5 för 200:- och är odlade. Så de är ju relativt billiga och du kan säkert lyckas med odling på dem också...

                  Finns några trådar här på ZooPet om man söker på Iriatherina werneri:

                  Verkar som att man helst inte ska blanda dem med större, livligare fiskar. Så de kanske inte fungerar så bra med Boesemanin?
                  Senast redigerad av mmm; 23 August 2006, 10:18.
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #24
                    Jamen har du sett!!! Det fanns ju faktiskt några länkar om den lilla sötnosen. Verkar ju tyvärr som om den inte passar ihop med Bosemanin... känns konstig att sätta upp ett kar på över 400 liter utan någon lite större firre..

                    Får väl se vad den kommer att kosta också... 45 kr där nere brukar innebära en hundring minst här uppe... dessutom lär det ju inte gå att få tag på hemodlat, så det är nog att räkna med minst 150 kr st för dem är jag rädd...
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • mmm
                      • June 2004
                      • 901

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tant Nancy
                      Får väl se vad den kommer att kosta också... 45 kr där nere brukar innebära en hundring minst här uppe... dessutom lär det ju inte gå att få tag på hemodlat, så det är nog att räkna med minst 150 kr st för dem är jag rädd...
                      Ja, det är väl kanske så. Även om Åleds inte är direkt billiga för att vara häromkring. Det är ju in säkert att Åleds är hemodlade, kan säkert komma från någon odling i Asien. Fisken verkar i alla fall finnas på Simontorps fisklista också, så någon affär kanske kan ta hem den i närheten av dig. Fast den var kanske inte så intressant längre om den är svår att kombinera med något större .
                      /Mattias

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #26
                        Har bra kontakter på djuraffärerna här.. så att få hem dem ska väl inte bli så svårt... frågan är bara, som sagt, var priset landar!

                        Fast den var kanske inte så intressant längre om den är svår att kombinera med något större
                        Känns tufft att överge tanken också! Funderar på om dom skulle kunna klara sig om man skaffade ett gäng, som fick "gå till sig" i ett halvår typ... med t ex gertruds regnbågsfisk... undrar om man skulle kunna skaffa bosemani då Känns som att största problemet är att wernerin inte hinner få käk... men det kanske funkar då... om dom har stenkoll på var käket kommer ner och att dom har vant sig vid "mitt" käk... Åååååå vad jag hatar beslutångest!!!
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • mmm
                          • June 2004
                          • 901

                          #27
                          Tycker det låter vettigt. Kan kanske också funka att mata med smått foder till dem, det borde boesemanin strunta i tycker jag. Smått foder i ena änden av karet och större i andra änden kanske...
                          /Mattias

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #28
                            Allt hänger på vad de kostar... tänker inte chansa om de är för dyra helt enkelt...
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Vandal
                              • January 2006
                              • 1655

                              #29
                              en sån juvel som werneri är aldrig fel.... brukar inte vara jättedyr... fast jag vet ju inte vad som gäller i mitten av landet...
                              over and out /Petter
                              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                              Kommentar

                              • Menoni
                                • June 2006
                                • 92

                                #30
                                dom var verkligen fina!
                                starkast överlever inte, det är den mesta anpassningsbara!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...