Vill ha information om regnbågsfiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pia-lotta
    • June 2006
    • 21

    Vill ha information om regnbågsfiskar!

    Hej !
    Jag funderar på att skaffa någon sorts regnbågsfisk.
    Skulle vilja veta så mycket som möjligt av någon med egen erfarenhet
    av fisken. Vilken sort är härdigast? Vilken är färggrannast? Vad äter de?
    Går de ihop med andra vanliga fiskar typ tetror ? Andra speciella saker att tänka på? Ser man dem mycket eller gömmer de sig mest ?
    Tacksam för svar !
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Finns ju en del i Zoopets artregister http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_re...SNAMN&ANTAL=15

    samt en hel del allmän info http://www.zoopet.com/index.php?opti...d=60&Itemid=67

    Den vanliga Melanotaenia boesemani samt den lilla M. praecox är några av mina favoriter
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Jag är också lite nyfiken... på erfarenheter runt fisken alltså! Det står inte så många kommentarer på dem, så det vore trevligt att höra lite om beteende... alltså just om de syns i karet och om de låter de andra fiskarna vara någorlunda ifred!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Kort: Regnbågsfiskar är rätt aktiva och är framme, de är fredliga, färgar ut ganska sent, vackrast på morgonen i infallande ljus
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Har Boesemani. Håller med om att de är aktiva, de håller sig egentligen framme hela tiden. De bryr sig inte om andra fiskar (förutom möjligtvis yngel). Upplever dem som väldigt tåliga, men har hört att en del andra sorter kräver hårdare vatten. Har även haft Praecox, men de var betydligt känsligare. Jag har haft mina i nästan 5 år, så de verkar vara ganska långlivade. Har bara två stycken (efter att en dött av en sårskada för ett par år sedan), men ska man ha regnbågsfiskar så tycker jag man ska satsa på att ha ett litet stim och låta de vara "huvudfisken" i akvariet.
          /Mattias

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag hade ett gäng med boesemani i ca. 10 år - ursprungligen fick jag dom av en odlare som hade slutat att odla på dom för att de var för gamla för att längre kunnas använda i avel!!!!!!
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Har man lite större kar är annars Glossolepis incisus väldigt läcker. Snälla mot andra fiskar, framme jämt. Hanarna ändrar färger hela tiden på fm då dom imponerar på varandra och på honorna. Jag tycker dom verkar väldigt tåliga.
              Hanarna har en rätt lustig kroppsform, som indianlaxar fast ännu mer extrema. Jag tyckte dom var rätt fula innan jag råkade få med några stycken i form av rom som satt fast på växter jag fick av en vän. Nu vill jag inte vara utan dom.

              Dom verkar äta det mesta. Jag ger väldigt omväxlande mat. Men mest grindalsmask, fryst stor artemia, räkmix, fodertabletter och vingdeformerade bananflugor.

              Man ska tänka på att dom är bra på att hoppa. Så karet bör vara täckt, eller ha en bra bit från ytan till kanten.
              Senast redigerad av Sonja; 06 July 2006, 16:23.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Väldigt trevliga fiskar, har boesemani hittills men har blivit sugen på att ha ett separat akvarium med i princip bara regnbågsfisk. Nu har vi inte haft våra i mer än några månader men de har inte blivit sjuka eller dött och ser ut att trivas bra. Ganska livliga och aktiva och verkligen snygga! De är framme jämt.Tyvärr har vi själva helt fel blandning av fiskar i det akvariet så de försvinner litegrann. Därav det nära beslutet att ändra om. Fiskar jag gärna lyfter fram lite mer!
                Läs mer på denna sida:
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • pia-lotta
                  • June 2006
                  • 21

                  #9
                  Jag tycker det verkar som om ni alla bara har positiva saker att säga om fisken.Detta gör att jag blir änn mer sugen på att skaffa några..Hur länge brukar det ta för fisken att färga ut? Skall man ha flest honor eller hannar?
                  Vad kan vara lagom antal i ett 180 L ? Överlever de på bara flingfoder ?

                  Kommentar

                  • davidb
                    • December 2005
                    • 125

                    #10
                    Det är väldigt trevliga fiskar, har gjort mig av med mina. De växte ur akvariet och jag valde att satsa på scalarer istället. Hur som helst, de är hur vackra som helst i början av dagen, precis när solen går upp. Världens mest lätt lekta fisk också. Leker så fort ljus faller in eller när man tänder lysrörern på morgonen. Sedan att de envisas med att äta upp sin egen rom är en annan femma.

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      #11
                      Jag har inte riktigt koll på när de färgar ut. Tycker inte det är så viktigt när jag vet att dom kommer att göra det förr eller senare.
                      M.praecoxen gör det relativt tidigt, för att vara regnbåge. Men den är lite känsligare.
                      Glossolepisen är väl rätt utfärgad när den är ca ett år har jag för mig.

                      Jag tycker att det är bra att variera fodret så att de får frysmat då och då också. Dom blir bra tokiga när dom för levande mygglarver då det går att håva upp sånt. Men flingfoder av bra kvalité är inget dåligt foder. Det ska väl finnas allt som är viktigt för fisk i det så det borde ju funka. Men som sagt så har jag aldrig gett bara flingfoder till några fiskar jag har.

                      Angående hur många i 180-liters så beror det på vilken sort du väljer. Dom är inte lika stora allesammans.
                      Sen kan det vara lite problem att hitta regnbågar i butik på en del ställen just för att de ser så trista ut i butiken, utan färg och så, så att butiken inte tar in såna.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • pia-lotta
                        • June 2006
                        • 21

                        #12
                        Har hört mig för i en av affärerna här. De hade ca. två-tre sorter. Skulle ta hem mera till hösten, så jag får väl avvakta lite. En gång hade de fått tag på viltfångade stora fiskar. De var tydligen döläckra. Men de hade varit ganska dyra. Runt 125 kr styck. Vet inte riktigt vilken sort jag skall välja... Men vill ha en ganska stor tålig och färgglad fisk... Förslag ??

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Det fanns boesemani nere på stan, ganska utfärgade och snygga faktiskt, kollade däremot inte hur många dom hade kvar. Dom hade även röda och blå, kommer inte ihåg vad dom hette...
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • pia-lotta
                            • June 2006
                            • 21

                            #14
                            Jag var och tittade på fiskarna på stan. De var jättefina en del. Men vi åker på semester på lördag, så det känns dumt att köpa fiskar just nu. Men de brukar visst alltid ha några inne lät det som. De skulle på någon mässa i Augusti där man tydligen kunde handplocka fina fiskar. Det verkar ju bra.
                            Tack för tipset, det var första gången jag sett dem färgade "live". Boesemanin var jättefina !

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Jag ska sätta upp ett helt nytt 420 literskar och funderar starkt på att ha regnbågar i det. Jag har haft sydamerika i mitt sällskapskar i så många år, så det är dags att testa något nytt. I vanlig ordning verkar det som om man måste ha någon invandrare... men det är OK för mig.

                              Karet är ett 420 l Rubin med Aquarocks SA bakgrund (hade inte tänkt klart när jag beställde den, men det finns säkert rötter i Australien också .-) Jag kommer att ha Rådasand på botten och en hel del rötter.

                              Växterna hittills blir det jag har, nämligen:
                              Röd lotus (XL)
                              Anubais
                              Svärdsplanta
                              Cryptocoryne
                              Räknar med att köra CO2 så småningom, då blir det andra växter!!!

                              Firrarna då:
                              Har en bostadslös Nugget tror jag, så den får nog bo där.
                              En Ancistrus blir det, men inte en vanlig utan en av mina Kaffelattefärgade (egen odling).
                              Tre stycken dvärgbotior får hålla snäckorna på rimlig nivå.
                              Vill nog ha några C davidsandsi som käkar matrester... 10 kanske?
                              Bosemani verkar väldigt snygga http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=251 .
                              Skulle vilja ha ett stim blåögon http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1069
                              och kanske gaffelstjärtar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=259

                              När jag läste på beskrivningen av regnbågsfiskar så stod det att somliga ville ha salt i vattnet, men jag hittar ingen artbeskrivning där det står det, innebär det att jag kan vara utan salt?

                              Kan jag alltså köra dessa fiskar i mitt ganska neutrala vatten med ett kH på 3, eller är jag helt fel ute?

                              Har någon något att säga om sammansättningen?

                              Kommer det att bli tomt med dessa tre arter med minst 10 av varje, vad kan jag isåfall komplettera med?

                              Massor av frågor blev det... som vanligt när jag har nya projekt :-)
                              Senast redigerad av Tant Nancy; 22 August 2006, 10:02.
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...