För stort akvarium för kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tbni
    • November 2005
    • 83

    För stort akvarium för kampfisk?

    Fick rådet på lokala zooaffären att jag inte skulle skaffa mig en kampfisk till mitt akvarium på 152l. Anledningen var för att det var för stort och att en kampfisk skulle vara allt för skygg och må dåligt i en sådan miljö. Stämmer detta?
  • gladhertha
    • February 2005
    • 1755

    #2
    Låter konstigt, minst sagt.
    Mvh Hanna
    Min Zoon

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      För mig så stämmer det. JAg kan inte ha någon kamphane i mitt 112L, han tynar bort och dör
      Tydligen blir det för stressigt att hålla reda på ett så stort "revir", det syns att dom inte mår bra då. För min blev inte sjuk av någon fysisk sjukdom och han var inte gammal (inte ens 1år), men han blev slöare och fenorna blev fulare (ej bitna) och sedan dog han, och det har hänt med flera andra som fått bo i mitt 112L.

      Så ja det stämmer, dom trivs bäst i ett akvarium på 20-60L
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • tbni
        • November 2005
        • 83

        #4
        Ok där ser man. Blir att ha en kampfisk i ett litet växtkar längre fram då. Tack för svaret!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av Maethor
          Så ja det stämmer, dom trivs bäst i ett akvarium på 20-60L
          I artbeskrivningar står det att de behöver minst 50 liter.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • iTaZ
            • September 2005
            • 102

            #6
            I det fria lever ju kampfiskar i vattenpölar och på risfält vilket är stort MEN det är inte djupt. Troligtvis så trivdes de helt enkelt inte i det så djupa akvariet som ett 152l oftast är.

            Fiskarna vill ju gärna gömma sig nära botten men måste ha relativt nära till ytan eftersom de är labyrintfiskar som andas vid ytan.

            Jag har min kamphane i ett 63l med lite sällskapsfiskar och där trivs han som en kung!

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Stor yta, litet djup är det väl som gäller då helt enkelt.
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                ja försökte ha en kampfisk hane i mitt 400l ,, de gick inte alls. såg ut som han stressade ihjäl sig själv.. han dog ganska snart tyvärr
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • peo
                  • October 2002
                  • 119

                  #9
                  Djupet

                  Det är säkert rätt att de större akvarierna är för djupa. Men det kan också vara att man i regel har kraftig filtrering i stora akvarier. Det blir jobbigt för en kampfisk att simma i för strömt vatten. 50-80 liter har fungerat bra för mig.

                  Kommentar

                  • cecilia
                    • January 2003
                    • 754

                    #10
                    Hanar av Betta splendens har i naturen revir med en diameter på 120 cm. Tror också mer på cirkulationen och/eler födokonkurrens (slöjvarialnterna är ganska taskiga simmare)

                    Mvh Cecilia

                    Kommentar

                    • Dreeamcatcher
                      • August 2004
                      • 179

                      #11
                      Ursprungligen postat av cecilia
                      Hanar av Betta splendens har i naturen revir med en diameter på 120 cm. Tror också mer på cirkulationen och/eler födokonkurrens (slöjvarialnterna är ganska taskiga simmare)

                      Mvh Cecilia
                      Jag har också haft kampfisk i för stort kar och han dog på en gång! Så det är väl bara att dra slutsatsen att en kampfisk inte trivs i ett för stort akvarium, MEN det byter heller inte att man kan klämma in en fisk i en burk på 2-3 liter så som allt för många djuraffärer gör *muttrar*
                      Driver hemsidan: www.kampfisk.just.nu

                      Allt du behöver veta om kampfisken!

                      Kommentar

                      • Maethor
                        • December 2004
                        • 675

                        #12
                        Ursprungligen postat av peo
                        Det är säkert rätt att de större akvarierna är för djupa. Men det kan också vara att man i regel har kraftig filtrering i stora akvarier. Det blir jobbigt för en kampfisk att simma i för strömt vatten. 50-80 liter har fungerat bra för mig.

                        http://www.ichtys.se
                        För mig kan det då inte bero på att filtreringen var för kraftig. I mitt 112L har jag bara en svag pump som egentligen är tänkt för ett 54L och det är inställt så svagt det bara går, det är knappt att vattnet cirkulerar i det, dessutom är det mycket växter i och väldigt få fiskar hade jag tillsammans med honom.
                        112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                        105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                        54L: ca 15 kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L: 3kamphanar
                        90L (marin): 3kamphanar
                        6x2L: Kamphanar

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                        Kommentar

                        • San
                          • July 2004
                          • 118

                          #13
                          Hej

                          Jag har en kampfisk i 375 L hörnakvarium, med god cirkulation för mina malar, men jag har även ett lungt hörn med massor av växter som går upp till ytan till han, och han verkar trivas jättebra.
                          Susanne

                          Kommentar

                          • Neonen
                            • January 2006
                            • 20

                            #14
                            Hej!!

                            Vi har ett 110L akvarie och vill gärna ha en kampfisk i det. Jag tror att precis som du sa Susanne att bara man har något ställe som verkar avskilt från resten av akvariet och som inte många andra fiskar tycker om så tror jag att kampfisken kan trivas.

                            Men det verkar som många har för öppet akvarie och inte delat av med mycket växter. men det tror jag att är bra desto större akvarie man har och om man vill ha små fiskar och inte de stora.

                            /laila
                            Neonen

                            Kommentar

                            • Karu
                              • December 2020
                              • 13

                              #15
                              Ser att detta är en mycket gammal tråd. Men köpte en hane 2 dagar sedan som verka så vilsen först. Jag har ett 310L akvarium som jag har massa växter i. Fick special mat till honom som är som små röda pärlor.
                              Men dom äter mina algätare upp och han ligger inne bland ormbunkarna och trycker.
                              2 dagar nu så pröva jag att först hälla i massa annan mat så de andra blev mätta.
                              då kom han ut och åt lite flingor.
                              Han piggna till nu och är ute och utforskar. är även vid ytan och äter nu.
                              jag hoppas han trivs fast det är så stort ...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...