Ska köpa kampfisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skrabbe
    • October 2005
    • 90

    Ska köpa kampfisk...

    Har satt ut en annons på mitt gamla kar som ligger på ungefär 20 liter, men börjar nu ångra mig lite, vore faktiskt ganska synd att säla ett såpass fint kar, jag har ju ändå plats... Och efter alla trådar om kampfiskar börjar jag bli rätt intresserad av att skaffa mig en snygg liten hane... Men skulle han trivas i ett tjugoliters? Behöver han sällskap? Hur ska jag inreda akvariumet? Vad äter kampfiskar? Tänkte köpa min i Halmstad Zoologiska, någon som har erfarenhet av kampfiskar därifrån? Alternativet jag funderat på är Åleds fiskeaffär.... Jag undrar också hur länge jag ska låta vattnet stå när jaf fyllt karet? Måste jag låta det stå i en vecka innan jag köper min kampfisk? Eller kan jag kanske köpa den och ha den i mitt guppykar så länge?

    Ursäkta alla frågor, men frågar man inte får man inget svar....

    40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
    150 liters; Rödörad vattensköldpadda
    2 * 20 liters; Tomma
    _________________________________________

  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    fyll karet ha i vattenberedningsmedel och nitrivec så är det lagom att slänga i fisken dagen efter.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • SoapPuppy
      • December 2005
      • 64

      #3
      Jag har en mycket fin röd kampfisk hane i mitt 20L. HAn varkar trivas bra.. Just nu bygger han skummbo ^^ ...måste köpa en hona till han..

      Kommentar

      • glimten
        • May 2004
        • 150

        #4
        Du kan inte ha en guppihane med kampskhanar, då guppihanen har långa fenor.

        kampfisken äter lite blandat, flingfoder, levande foder, mygglarver mm
        Vill ni veta allt om kampfiskar så är ni välkomna till vårat Kampfisk forum som ni hittar här: http://www.bettas4all.com

        Ni är också välkomna till vårat Fisk forum som ni hittar här: http://www.aquariumfishes.org

        Kommentar

        • skrabbe
          • October 2005
          • 90

          #5
          Ursprungligen postat av glimten
          Du kan inte ha en guppihane med kampskhanar, då guppihanen har långa fenor.

          kampfisken äter lite blandat, flingfoder, levande foder, mygglarver mm
          Jag har inte sagt någonting om att ha en kampfiskhane med guppys

          40 liters; Guppys, spanska revbensalamandrar
          150 liters; Rödörad vattensköldpadda
          2 * 20 liters; Tomma
          _________________________________________

          Kommentar

          • mayday
            • November 2005
            • 2085

            #6
            Funkar kampfiskar ihop med andra fiskar?

            eller är det nån speciel typ av fiskar dom ger sig på?
            ______________________________________________

            "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

            Kommentar

            • peo
              • October 2002
              • 119

              #7
              Min erfarenhet är att fiskar med långa fenor, som vissa guppies, som tidigare konstaterats i denna tråd, kan sätta igång kampfisken. Men om akvariet är för litet tror jag att det kan bli krig med vilken fisk som helst... I akvarier mindre än 30 liter har i alla fall jag aldrig haft något sällskap till mina kampfiskar...

              Kommentar

              • mckvinnan
                • December 2004
                • 760

                #8
                Min erfarenhet med kampfiskhanar har varit blandad och det jag kan säga är att de inte verkar har någonting emot att vara ensamma i ett kar. Däremot ska man inte sätta in andra kampfiskar till honom, inte ens honor. Stor risk att det blir bråk. Övriga fiskar kan funka om det är ett större kar (har en bråkig hane med blåciklider och rosentetror i ett 200 l och det funkar kanon ) men med ett så litet som 20 liter så skulle jag ha honom ensam.

                Kul att du är intresserad av kampfiskar - helt klart en av de fiskarterna jag känner till. Dem stressar man inte i första taget och så är de nyfikna och närgågna när man håller på i karet-brukar klappa mina - för att inte tala om vackra att se på.
                Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  Dom är ju så underbart vackra ... har nära 400l kar så ska testa o införskaffa en

                  Kommer inte ha guppi i mitt kar .. .e för tråkiga .. sattsar på mer udda fiskar
                  Samt 30 liter är inte ett akvarie ,, snarare en saftkaraff typ
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • bellsan
                    • December 2010
                    • 3

                    #10
                    Jag har ett 30l kar med en hane 2 honor, och några tetrer

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Kampfiskar är väldigt personliga. Vissa blir förbaskade på platys, medan andra inte stort bryr sig om något annat än andra kampfiskhannar. Att ha dem ihop med andra långfenade fiskar är dock lite riskfyllt. De gillar att ha det lite varmare än normala akvarier, vill ha liten fart på vattnet och gärna lite flytväxter.
                      Skall du ha en eller flera honor till honom, var beredd på att du kanske får skilja dem åt. Såväl honorna som hanen kan nämligen ge sig på varandra om det inte "klickar", och hanen försvarar sitt skumbo. Annars är inte kampfiskar så svåra att ha ihop md andra fiskar som också gillar sådana förhållanden. I ett 20 liters hade jag dock nog bara haft t ex snäckor och räkor ihop med en kampfisk...det blir så tjock med fisk annars. Men det är jag, det.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      Arbetssätt...