Fiskar som Dvärgguramin tycker om?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DannyO
    • December 2005
    • 112

    Fiskar som Dvärgguramin tycker om?

    Hej alla goa o glada igen
    Som någon kanske kommer ihåg var jag inne på att köpa kakaducyklider men kom snabbt på andra tankar när jag såg denna ståltliga fisk.

    Jag undrar hur många sådana man kan ha i ett 60 liters akvarium?
    Jag undrar även vilka andra fiskar som den trivs ihop med?
    Och en annan viktig fråga: Vilken kombination av alg och smuts ätare passar bra ihop med dessa? Skulle amano räkor eller pansarmalar trivas med denna? Ni som har denna underbara fisk kan inte ni berätta vilka andra fiskar och malar/räkor ni har.

    Det stod på sidan att de vill ha flytande växter, varför? försämrar inte detta ljustillförseln?
  • Skudd
    • September 2005
    • 224

    #2
    Ursprungligen postat av DannyO
    Jag undrar hur många sådana man kan ha i ett 60 liters akvarium?
    Jag undrar även vilka andra fiskar som den trivs ihop med?
    Och en annan viktig fråga: Vilken kombination av alg och smuts ätare passar bra ihop med dessa? Skulle amano räkor eller pansarmalar trivas med denna?
    Du kan nog ha kanske 3 st, på sin höjd 4 om det inte ska bli alltför bråkigt (inte för många hanar).
    Vad gäller andra fiskar beror det mycket på vad du själv tycker är fint men de ska vara fredliga och inte bita på fenor. I ett akvarium av den storleken skulle nog några platy i någon fin färg fungera fint.

    Pansarmalar äter mest matrester,du bör ha ganska många för att de ska trivas(5-6 st egentligen) och då får du inte plats med så mycket fler fiskar.
    Därför skulle jag rekommendera ett litet stim Otocinclus (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=329) vilket är mysiga små effektiva algätare. Håller man temp kring 25 grader trivs både de och guramina bra.

    Räkor har jag ingen personlig erfarenhet av, men det borde väl fungera bra det med, fråga någon som vet.

    Ursprungligen postat av DannyO
    Det stod på sidan att de vill ha flytande växter, varför? försämrar inte detta ljustillförseln?
    Eftersom de är ganska skygga av sig och vill ha mycket växter känner de sig tryggare om det finns lite flytande växter, men det fungerar även utan. De kan även använda växterna om de bygger skumbo. Viktigt hursomhelst är att ha gott om växter då de kan bli väldigt stressade och ängsliga annars.

    Kommentar

    • alcar
      • April 2005
      • 1398

      #3
      du kan ha tex platy guppy tetror blackmolly svärdbärare eller handra små fiskar
      mvh alexander
      min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

      Kommentar

      • DannyO
        • December 2005
        • 112

        #4
        Skulle då 2 dvärggurami hannar och 2 honor tillsammans med 5 Otocinclus bli bra med diverse tetror eller mollys?

        Nu återstår bara matrests ätarna vilka skulle passa bra här?
        Eller skulle man klara sig med räkor här och skippa Otocinclus ? red cherry eller amano
        Skulle Guramisarna trvias med räkor?


        Eller skulle man kunna ha dvärgguramisarna som jag sade fast med ett par pansarmalar? då om jag hittar salt och peppar malarna som inte blir större än 3 cm samt ett stimm Otocinclus?
        Senast redigerad av DannyO; 15 December 2005, 18:12.

        Kommentar

        • Idanajad
          • May 2005
          • 465

          #5
          Guramier och räkor är en bra kombination, och räkor är också ett bra val eftersom ditt akvarium är ganska litet. Jag tycker det låter som om du håller på att lasta in lite väl mycket fisk. Ett bra riktmärke är att varje centimeter fullväxt fisk kräver 1 liter vatten. Dvärggurami blir enligt artbeskrivningen 8 cm, dvs 8 liter/gurami. Dvärgräkor kräver ca 1 liter var, och amanoräkor 3-5 liter. Mitt tips är 3 guramier (en hane och två honor), 10 räkor (de blir skygga om de är för få) och eventuellt några kilfläcksrasboror eller kanske någon annan mindre rasbora.
          Peccator est aquarifex

          Kommentar

          • Skudd
            • September 2005
            • 224

            #6
            Instämmer med Idanajad, allt får inte plats om du inte skaffar större kar! Om du känner dig tveksam till räkor rekommenderar jag ändå Otocinclus i 60L. Ett förslag vore i så fall en guramihane och två honor som föreslagits ovan och 5-6 st ottosar, eventuellt en tredje guramihona hellre än en till hane, sen är det i princip fullt! Tänk på att plantera upp ordentligt innan du köper guramina, ett annat tips är att ta det väldigt lugnt med dem under inkoppningen, låt även gärna ljuset vara släckt ett par timmar efter att det är klart, då känner de sig mycket tryggare och de kommer att våga mycket mer mycket fortare och du får se dina vackra fiskar!

            Kommentar

            • DannyO
              • December 2005
              • 112

              #7
              Oj tusen tack!
              Detta foumet är jätte bra

              Då ska jag ut på jakt efter körsbärs räkor och i värsta fall köpa amanoräkorna som jag redan vet finns i en affär. ytterligare en fråga då då om man väljer att köpa ''ottosar'' ska man ha nån matrest/smuts ätande mal också?

              Och jag måste tacka er ännu en gång

              Skulle ni möjligt vis kunna länka en bild på era akvarium med guramisar ifall ni har så jag kan få insipiration

              Kommentar

              • Tastyfish
                • February 2005
                • 1761

                #8
                Amano går antagligen bra med guramisarna, dom äter matrester osv.
                sålänge vattnet inte är för surt
                Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                Måste skaffa mig fler djur!

                Kommentar

                • DannyO
                  • December 2005
                  • 112

                  #9
                  Läste att räkorna trvis mellan 7-7.5 i ph med och guramisarna mellan 6- 7.5

                  hur skulle detta påverka guramisarna med ett värde på låt oss säga 7.3 pH?
                  då med breeding och vardagligt beteende i baktanke?

                  Kommentar

                  • Skudd
                    • September 2005
                    • 224

                    #10
                    Ursprungligen postat av DannyO
                    om man väljer att köpa ''ottosar'' ska man ha nån matrest/smuts ätande mal också?
                    Det finns (tyvärr) inga fiskar som lever av att äta skit och smuts men de flesta äter matrester om de hittar (finns säkert undantag).
                    Det är alltså inte så att du med nödvändighet måste ha pansarmalar för att städa matrester, akvariet fungerar bra ändå, mata bara normalt (dvs sparsamt).

                    Det är inte heller lämpligt att bara köpa en eller två sådana då det är en stimfisk och eftersom de inte äter alger skulle jag föredra otocinclus om du ska ha ett malstim eftersom algätarfunktionen förmodligen är mer eftertraktad för dig.
                    Ska dock egentligen inte säga att du ska välja det ena eller det andra utan du får tänka efter lite hur du vill att just ditt akvarium ska vara, räkor är säkert kul det med, har aldrig provat själv men många verkar väldigt nöjda med sådana!

                    Kommentar

                    • Idanajad
                      • May 2005
                      • 465

                      #11
                      Jag har amanoräkor och mosaikgurami i ett pH på ca 6.5, och det går utmärkt. Räkor kan vara känsliga för förändringar i pH, men det svaj jag får vid 50-procentiga vattenbyten verkar inte påverka mina amanos alls. Har du inte något extremt kranvatten eller använder co2 tror jag inte du behöver bekymra dig över pH alls. Jag skulle verkligen rekommendera räkor, de är förtjusande! Vill du ändå ha otocinclus råder jag dig att läsa lite om dem här på forumet och i artbeskrivningen. Vad jag förstår är de ganska känsliga, särskilt i nystartade akvarier.
                      Peccator est aquarifex

                      Kommentar

                      • DannyO
                        • December 2005
                        • 112

                        #12
                        Nä efter vad du skrev tror jag att räkorna är ett säkert kort för min del
                        Har dina amanoräkor förökat sig? Du har heller ingen bild på ditt akvarie ?

                        Kommentar

                        • Idanajad
                          • May 2005
                          • 465

                          #13
                          Nej, tyvärr ingen bild (ingen digitalkamera över min tröskel än). Mina amanohonor har rom jämt och ständigt tycker jag, men larverna som kläcks behöver salt/bräckvatten för att överleva och utvecklas, så hos mig blir det bara fest för fiskarna. Många andra räksorter går bra att föröka i sötvatten, däribland körsbärsräkor som du väl också var inne på.
                          Peccator est aquarifex

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Idanajad
                            Mitt tips är 3 guramier (en hane och två honor), 10 räkor (de blir skygga om de är för få) och eventuellt några kilfläcksrasboror eller kanske någon annan mindre rasbora.
                            Jag tycker Idanajads förslag är perfekt!

                            Jag är skeptisk till fler än en gurami-hane i ett 60 liters akvarium. Risken är att de kommer att bråka hela tiden och det kan sluta med att den svagaste hanen stressas ihjäl.

                            Räkor är perfekta för dig. De kan trivas i ditt akvarium och äter både alger och matrester.

                            Ett stim på 10 små rasboror skulle passa väldigt fint. Det finns rasboror som är både småväxta och fina.

                            Flyttväxter skulle guramisarna uppskatta mycket. Min kompis har vattenormbunke som förökar sig vansinnigt snabbt, så det gäller att hålla efter (slänga eller ge bort en del när det börjar bli för mycket).

                            Jo en sak till guramis gillar inte för stark ström.

                            Lycka till!
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • JennyH
                              • March 2009
                              • 23

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Jag tycker Idanajads förslag är perfekt!

                              Jag är skeptisk till fler än en gurami-hane i ett 60 liters akvarium. Risken är att de kommer att bråka hela tiden och det kan sluta med att den svagaste hanen stressas ihjäl.

                              Räkor är perfekta för dig. De kan trivas i ditt akvarium och äter både alger och matrester.

                              Ett stim på 10 små rasboror skulle passa väldigt fint. Det finns rasboror som är både småväxta och fina.

                              Flyttväxter skulle guramisarna uppskatta mycket. Min kompis har vattenormbunke som förökar sig vansinnigt snabbt, så det gäller att hålla efter (slänga eller ge bort en del när det börjar bli för mycket).

                              Jo en sak till guramis gillar inte för stark ström.

                              Lycka till!
                              Förvirrad, startade nyss en Asientråd, där säger man att man ej ska ha räkor med dvärgguramis, vad stämmer?

                              Tacksam för svar!
                              /Jenny

                              Kommentar

                              Arbetssätt...