2 kampfiskhanar i samma akvarium!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    2 kampfiskhanar i samma akvarium!!

    Var inne i en zooaffär idag för att kolla in fisk. Såg då en Kampfiskhane som låg och flöt bland växter vid ytan. Hans ryggfenor var fula, såg ut som fenröta... Sen när jag tittade längre ner så såg jag en till kampishane! Snacka om förvåning! Inte konstigt att den andra såg halvdöd ut. Jag sa till en kille i personalen att fiska upp den dåliga hannen bums. Jag sa till honom att lägga den i karantän i lugn och ro. Han satte den iaf i en plastburk medans jag var där. Hur kan sånt hända, frågade jag. Vi är många i butiken skyllde han på. Ja, men då får man väl hålla lite bättre koll! Kunde inte hålla mig..
    Någon annan som har sett liknande?

    Senare var jag inne i en annan zoobutik och hittade föstås en jättefin gul Kampfiskhane som bodde i en 1 liters skål... Räddade honom förstås. Han fick flytta in i ett 15 l plastkar o bo där själv. Har ju två andra kampishanar till. En blå som går i 160 l och 1 röd/blå som går i 30 liters med 2 dvärgklogrodor. Så nu äger man 3 kampfiskherrar då. Har 3 fina honor också. Vill avla, men problemet är var ska man ha alla och hur blir man av med dom...?
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    #2
    hmm jo jag har också varit med om det. När jag sålde mina kampfiskar så gick han och släppte ner påsarna i olika akvarium och jag gick bakom och flyttade dom som hamnade med andra hanar
    Men han brukar vara noga med att bara ha en hane i varje kar, men efter att jag har sålt till honom så har hannu hanar i alla akvarium

    Vad bra att du räddade hanen!
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

    Kommentar

    • svensdotter
      • March 2005
      • 247

      #3
      ja, bra av dig att du sa till! man tycker ju att vem som helst borde märka en sån sak som två hanar i samma kar, men vad vet jag..
      blondin!

      Kommentar

      • Drakulla
        • July 2004
        • 403

        #4
        Jag kände att jag bara måste visa en bild på min nya gula kampis och på mina andra två!
        Bifogade filer
        mvh Drakulla

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

        Kommentar

        • Mini_agge
          • May 2004
          • 165

          #5
          Oj, vilka otroligt snygga hanar!

          Det var bra gjort att rädda hanen och säga till tycker jag.
          ASTA =)






          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=182580

          Kommentar

          • Myrkvi
            • February 2007
            • 43

            #6
            Problemet är bara att när du räddade den, så kommer det snart en ny hanne i samma burk, som någon annan räddar, och en till, som ytterligare någon annan räddar..

            Mycket effektivt försäljningsknep...
            (100 L)
            5 Rosentetra 1 Clown Pleco L103
            1 Kampfisk 4 Metallpansarmal
            2 Lyrstjärtsmolly (Silver)

            Kommentar

            • morrhoppa
              • October 2006
              • 755

              #7
              Jag känner också att det känns hemskt att se kampfiskhanar i små akvarium men ännu mer vägrar jag stödja det sättet att ha dem genom att köpa dem. Men jag förstår verkligen varför du gjorde så!

              Går det att ha kampfiskahane i 30 liter?
              Man blir inte vuxen bara äldre!

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Ursprungligen postat av morrhoppa
                Jag känner också att det känns hemskt att se kampfiskhanar i små akvarium men ännu mer vägrar jag stödja det sättet att ha dem genom att köpa dem. Men jag förstår verkligen varför du gjorde så!

                Går det att ha kampfiskahane i 30 liter?
                klart att det "går" att ha en kamphane i 30 liter, du kan tom ha den i en plastmugg .....men om du vill ge den ett drägligt liv så köper du ett större kar till den.

                Jag tycker att det var otroligt blåögt/naivt att köpa kamphanen , de kommer bara att lägga dit en ny.
                / dtoppen /

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Hmm...är det inte så, att kampfiskar i naturligt tillstånd lever i små vattenansamlingar med knappt någon omrörning av vattnet?

                  Nu har jag inte läst in mej vidare väl på kampfiskar, men 30 liter låter ganska bra för en kampfisk för mej...?

                  Det där små plastbaljorna tycker jag hemskt illa om, dock. >
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #10
                    Ursprungligen postat av Drakulla
                    Jag kände att jag bara måste visa en bild på min nya gula kampis och på mina andra två!


                    deb gula var riktikt snygg ...jag har sj osså 3 st kampfiska hanar och jag håller på med att försöka se om mina honor är könsmogna nog till att para sig...för min kamphane som jag ska avla på han har byggt ett riktikt stort skumbo
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • varg
                      • August 2002
                      • 1002

                      #11
                      Ursprungligen postat av rödtoppen
                      Jag tycker att det var otroligt blåögt/naivt att köpa kamphanen , de kommer bara att lägga dit en ny.
                      Tanken var god, men som rödtoppen säger så kommer de bara lägga dit en ny - tyvärr.
                      Zoon

                      Kommentar

                      • Richard.R
                        • December 2006
                        • 1872

                        #12
                        det du kan göra är att köpa massa plastbaljor som är lite större åt dem istället
                        396L SA biotop
                        128L SA biotop
                        54L SA biotop
                        54L SA biotop

                        Kommentar

                        • B0bban
                          • February 2007
                          • 168

                          #13
                          riktigt fina fiskar!
                          fråga,går de att ha en st kampfisk ihop med tetror,guramis,guldbarb och blackmollys?
                          Lr är någon utav de nämnda olämplig tillsammans med en kampfisk?

                          Kommentar

                          • morrhoppa
                            • October 2006
                            • 755

                            #14
                            Ursprungligen postat av rödtoppen
                            klart att det "går" att ha en kamphane i 30 liter, du kan tom ha den i en plastmugg .....men om du vill ge den ett drägligt liv så köper du ett större kar till den.

                            Jag tycker att det var otroligt blåögt/naivt att köpa kamphanen , de kommer bara att lägga dit en ny.
                            Nu misstolkade du mig jag har ingen kamphane och det var bara en fråga. Men då låter jag bli att köpa en till mitt trettioliter i alla fall ^^
                            Man blir inte vuxen bara äldre!

                            Kommentar

                            • varg
                              • August 2002
                              • 1002

                              #15
                              Ursprungligen postat av B0bban
                              riktigt fina fiskar!
                              fråga,går de att ha en st kampfisk ihop med tetror,guramis,guldbarb och blackmollys?
                              Lr är någon utav de nämnda olämplig tillsammans med en kampfisk?
                              Jag skulle inte ha barber tillsammans med kamphanar.
                              Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...