N. korthausae Red

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ingela L
    svarade
    Beklagar förlusten!
    Jo, det var ännu en riktig snygging!!

    Inte nog med att alla Notho-sar ser olika ut, det är väldigt stor skillnad mellan olika t.ex N. korthausae också!!!
    Fantastisk hobby (Alternativt: Som gjord för att orsaka beslutsångest!!!)

    Mvh
    /ingela

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Jag förlorade auktionen under natten.
    Jag var beredd att satsa 15 USD i detta fall.
    Högsta budet blev till slut 19 USD.
    Och som vanligt vet man inte hur högt han/hon var beredd att gå.

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    OK så jag ändrade mej och bjöd på korthausen.
    Den har ju den fördelen att torktiden är tämligen kort.
    Och fotot tyder på att den är snyggare än jag kom ihåg.
    Vi får se hur det gick imorgon.

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Om vi antar att det rör sej om en recessiv mutation som ger avsaknad av pigmentering så borde i så fall avkomman förbli röd om den inte någon av föräldrarna var normalfärgade förståss.
    Men du har ju 30 ägg av den normala varianten att slåss om - går om 16 timmar (jag tycker jag har ropat in tillräckligt med Notho-ägg för tillfället så jag avstår den auktionen). Det är säkert bättre än 20 ägg av den röda som gick för 35 USD i slutet av september.
    20 ägg tycker jag är farligt lite, 30 på gränsen för att man skall ha chans att lyckas. Antalet ägg måste man också väga in i chanstagningen

    Lämna en kommentar:


  • Ingela L
    svarade
    Tack för svaret!

    Jag såg att ägg gick för en ganska saftig peng på Aquabid och det känns ju lite konstigt om man inte vet vad man får för färg på avkomman.

    Mvh
    /Ingela

    Lämna en kommentar:


  • erikthur
    svarade
    Jag har inga erfarenheter egentligen alls av Notho korthause förutom att jag hade några fiskar på 1980-talet men mer blev det inte den gången.

    Jag har dock tittat i <b>killi-data online</b> som anger att den gula varianten är den dominerande på Mafia island och att den röda varianten bara förekommer på norra delen av ön. Det ger väl inget säkert svar på frågan mer än att den röda tycks röra sej om en färgvariant av den gula formen. Om man tittar på bilder av dem ser det ju onekligen ut som den röda formen saknar den mörka pigmenteringen som den normala (=gula) har.

    Arten betraktas egentligen som endemisk på Mafia island men har senare även fångats på fastlandet.

    Lämna en kommentar:


  • Ingela L
    startade ett ämne N. korthausae Red

    N. korthausae Red

    God Morgon!!!

    Vad har ni för erfarenheter av N. korthausae "Red"?? Blir avkomman röd eller blir det blandat??
    När jag letar på internet får jag lite olika svar.

    Mvh
    /Ingela
Arbetssätt...