problem m mat till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vega
    • July 2004
    • 90

    problem m mat till kampfisk?

    Hejsan!

    Jag har lite problem med maten till min kampfisk.

    När jag först fick honom försökte jag mata honom med TetraBetta, fiskmat som jag blev rekommenderad i zooaffären att köpa. Han vägrar äta den.

    Jag har testat med att inte ge honom mat på flera dagar och sen ge honom TetraBetta, men det hjälper inte.

    Jag gick tillbaka till zooaffären och kvinnan där berättade att hennes kampfiskar äter TetraDiskus, så jag köpte en burk och testade. Han vägrar äta den också.

    Så köpte jag vita mygglarver och det äter han. Jag ger honom även räka ibland och det fullkomligt ÄLSKAR han.

    Så... min fråga är: klarar han sig bra med vita mygglarver varvat med räkor?

    Om inte, vad sjutton ska jag ta mig till?

  • Odlaren
    • August 2002
    • 2

    #2
    Lägg i några flingor och blås försikgtigt på dem, kampfiskar är rovdjur. Om du blåser på dem väcks hans jaktinstinkter..
    Tror inte det är så bra att bara mata med vita mygglarver och räkor, inte så många vitaminer i det..

    Lycka till!
    www.papegojprat.se
    www.freewebs.com/sparvpapegojor

    Kommentar

    • vega
      • July 2004
      • 90

      #3
      Nä, det var ju det jag tänkte, att det inte räcker med vita mygglarver och räkor.

      Har testat med att blåsa på flingorna, men det hjälper inte heller. Visst, han jagar efter dom, men han spottar ut dom direkt.

      Kommentar

      • shpend
        • August 2002
        • 2010

        #4
        Har du bara 1 kampfisk? Hur stort är karet? Vad har du för temperatur och hur ofta byter du vatten?

        Kommentar

        • NoZ
          • July 2004
          • 272

          #5
          skaf röda myglarver och svarta lite ärtor då och då sen tubifex om du har blanda jag har fult med olika föder så jag växlar hella tiden då mår firrarna bäst
          http://s1.bitefight.se/c.php?uid=27783

          Kommentar

          • adam_
            • July 2004
            • 97

            #6
            jag har exakt samma problem.
            men jag hade förut ett guppyyngel i karet som han slukade . så just nu kanske han bara inte är hungrig men ja ska prova att blåsa.
            / Adam

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=232043

            Kommentar

            • vega
              • July 2004
              • 90

              #7
              shpend - japp, jag har bara en kampfisk, inga andra fiskar alls. Just för tillfället i skrivandets stund bor han temporärt mycket litet (5 liter?) men han flyttar när som helst in till 19 liter. Just nu i det lilla boet byter jag vatten ungefär var 3:e dag. Temperaturen ligger på runt 27 grader, ibland någon grad varmare/kallare.

              NoZ - var precis inne på en zooaffär och köpte röda mygglarver, så det ska han få! Jag ska absolut köpa på mig de andra sakerna du rekommenderade. Variation känns ju helt klart bra. Tack för dina tips!

              adam - haha, vilken rackare han var som åt upp ditt guppyyngel! nåja, fel på aptiten verkar inte våra kampfiskar ha, utan de är bara otroligt kräsna. Dom är som små barnungar som vägrar äta grönsaker utan bara vill ha mcdonalds!

              <b>Edit:</b> skrev fel tempratur tidigare, sorry...

              Kommentar

              • vega
                • July 2004
                • 90

                #8
                Föresten, NoZ... kollade in ditt galleri på zoonen och din kampfiskhane nummer 1, den blåa - ser PRECIS ut som min vilken sötnos!

                Kommentar

                • adam_
                  • July 2004
                  • 97

                  #9
                  hahaha ja , min kamp hane har slukat 2 st guppy yngel :P
                  / Adam

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=232043

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    • August 2003
                    • 1643

                    #10
                    Jag skulle ha bytt vatten oftare, om den bor i ett 5 liters...

                    Mvh Malawi´n
                    Björn Forsberg

                    Kommentar

                    • vega
                      • July 2004
                      • 90

                      #11
                      OK, då ska jag börja med det direkt. Hur ofta då? Varje dag, eller?

                      Kommentar

                      • EaQuA
                        • August 2004
                        • 22

                        #12
                        min gjorde likadant förut men helt plötsligt så slutade den (vet inte varför) jag skulle tippa att höja temperaturen lite och när den kommer till ett 19 liters tror jag du kan byta vatten var 4:e dag (jag hade en som bodde i ett 19 liters och det funkade bra med var4:e dag)den skulle också bli gladare om den fick vara tillsammans med en eller två honor också (inte hela året ut)
                        Jag är en person som svarar på så många ämnen som jag kan men kräver nog en del svar själv

                        Kommentar

                        • EaQuA
                          • August 2004
                          • 22

                          #13
                          hoppas det går bra med "Morr"


                          P.S du har inte alldeles för kallt för den men den klarar sig bättre i vatten med 28-32 grader trots att det står 25-30 i zoopets artbeskrivning
                          Jag är en person som svarar på så många ämnen som jag kan men kräver nog en del svar själv

                          Kommentar

                          • vega
                            • July 2004
                            • 90

                            #14
                            EaQuA - Tack så mycket

                            Intressant ang din fisk! Hoppas samma sak sker med min fisk. Jag får testa med flingfoder lite då och då och se om han 'nappar' heheh

                            Tack för tipset ang. vattenbyte för 19 liter

                            Vet inte om jag kan skaffa honor till honom... vill inte alls ha några yngel. Kan jag undvika det trots att jag har honor till honom? En annan fråga, blir det inte för trångt med både hanen och flera honor i bara 19 liter?

                            Ang. temperaturen så visste jag inte alls att de trivds bäst i 28-32 grader. Trodde det var maxvärmen de tålde! Jag som t.o.m. blivit orolig när temperaturen steg till 31 grader nu nån varm dag förra veckan. Har hört från uppfödare att 27 grader är perfekt. Någon annan som har kampfisk som vet hur det egentligen står till? Jag vill ju självklart ha den perfekta temperaturen för Morr.

                            Tack för dina tips iaf! Uppskattas!

                            Kommentar

                            • Drakulla
                              • July 2004
                              • 403

                              #15
                              Min kampfiskhane fick ingen mat på 4 dagar när jag köpte honom förra helgen. Hade en hög nitrittopp, som tack o lov har börjat går ned. I alla fall så fick han flingor (gillar både veg. och animaliskt) som Platysarna käkar, och han simmade på som den och käkade. Mina sugmalar fick en tablett på botten. Platysarna smakar gärna på den också. Givetvis kom min fina röda kampis och vill ha en bit också. Då tog han den i munnen, precis som en hund, och simmade iväg en bit. Jösses, vad jag skrattade! Han ska få smaka tubifex nån dag, så fort nitriten har gått ner till 0.

                              mvh Drakulla

                              Funderar på att döpa min kampfisk till Hot Chili...
                              mvh Drakulla

                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                              Kommentar

                              Arbetssätt...