Bråkar rejält !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • no way
    • December 2003
    • 235

    Bråkar rejält !

    Köpte en guramihona och en hane förra veckan, honan blev bortjagad och var mest bakom pumpen fram tills idag när jag köpte 2 honor till, dvs nyinsatta.

    Så nu bråkar alla med alla men ingen gömmer sig, mest jagande och sånt. Den första honan (har ett konstigt öga) är hittills värst.


    Vet någon varför det är så här
    Karet är 1m långt och rymmer 140L.
    Johansson

    http://anstalten.nu/?ragga=145366
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    <font face="Comic Sans MS"><center>Hejsan!

    Hade exakt samma problem med mina blå gurami, och har väl fortfarande. Fick en mängd svar i min tråd: "Blå gurami - FREDLIG?"

    Lycka till!
    Jenny</center></font id="Comic Sans MS">
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • jackson
      • September 2003
      • 1242

      #3
      no_way, du glömde tala om vilken sorts gurami du har. Det är skillnad på olika gurami hur det beter sig...
      Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
      Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

      Kommentar

      • Simon--B
        • May 2008
        • 720

        #4
        I vår djuraffär här i älmhult rekomenderar dem inte att ha en hona och en hane tillsammans MVH Simon

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          Ursprungligen postat av no way
          Köpte en guramihona och en hane förra veckan, honan blev bortjagad och var mest bakom pumpen fram tills idag när jag köpte 2 honor till, dvs nyinsatta.

          Så nu bråkar alla med alla men ingen gömmer sig, mest jagande och sånt. Den första honan (har ett konstigt öga) är hittills värst.


          Vet någon varför det är så här
          Karet är 1m långt och rymmer 140L.

          - Många arter fungerar bättre med fler honor än hanar. Eller i en större grupp. På så sätt sprids "mobbingen" på fler individer. Det innebär att ingen av de "mobbade" fiskarna tar någon större skada då "mobbaren" måste rikta sina aggresioner mot flera. Dessutom hinner "mobbade" fiskar få lite lugn och ro för återhämtning mellan attackerna.

          Alla seriösa säljare på Akvarieaffärer brukar förklara om fiskar fungerar i par eller måste umgås i större grupp.

          Dina Guramis kan tillhör endera av ovanstående grupper. Antingen fler honor till en hane - eller - flera hanar och honor i en större grupp.

          Lycka till
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          Arbetssätt...