Dvärggurami hona som är full med rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flyingby

    • January 2002
    • 6

    Dvärggurami hona som är full med rom

    Vi har ett Dvärggurami par som gått tillsammans i vårt 312 liters sällskapsakvarium i ett par månader. Han har bygg två skumbo, det första var knappt ett bo utan bara lite löst flytande bubblor, men den andra gången byggde han ett rejält skumbo. Han jagade bort honan hela tiden när han byggde men sen hände inget mer.

    En vecka senare hade boet rasat och då först kunde man se att honan började blir tjock, antagligen med rom. Eftersom det inte fanns något skumbo kvar och hanen inte verkade vara speciellt intresserad av honan så flyttade vi dom för 4 dagar sedan till ett eget 50 liters akvarium så att dom skulle få vara för sig själva med massor av flytväxter och bara en liten luftpump med filtervadd som inte skapar någon cirkulation.

    Men han verkar fortfarande inte intresserad av honan och han bygger inget skumbo. Men hon blir bara tjockare och tjockare och nu är hon nästan 3 gånger tjockare än normalt och hennes ögon börjar puta ut.

    Vad skall vi göra? Kommer hon att få ut rommen även om han inte bygger ett skumbo och börjar uppvakta henne?

    Christer
    <font face='Arial'></font id='Arial'>

    Chrille
    Christer
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej Chrille,
    Tydligen ingen som kunnat ge dig något svar. Själv vet jag inte heller, men tycker nog att det mer låter som om en sjukdom, istället för en romstinn hona!
    Du gjorde säkert helt rätt i att flytta paret om du vill odla på dem eftersom jag läste någonstans att det högst får var ett vattendjup på 20 cm i ett odlingsakvarium.
    Nåväl, hur har det gått? Du borde ju ha fått svaret nu!
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • flyingby

      • January 2002
      • 6

      #3
      Hej Kjell!

      Tyvärr så var det nog en sjukdom, hon dog för ett par dagar sedan.
      Jag kommer att köpa 2 nya honor till hanen. Han är helt frisk, eller han ser i alla fall så ut.

      Tack för ditt svar.

      Christer
      Christer

      Kommentar

      Arbetssätt...