Gurami akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Gurami akvarium

    Funderar på att återuppta min akvariehobby igen men skulle behöva lite råd från er som har gurami i sina kar.
    Jag skulle vilja ha ett akvarium med flera guramiarter, dom jag funderar på är: Bandgurami och Mosaikgurami i samma kar, går det?
    Min tanke är att ha flera av varje art kanske 4-5 av varje i ett 260L kar?
    Tänkte att dom ser så olika ut att dom inte bryrsig om varann?
    Senast redigerad av Seco; 03 May 2022, 17:53.
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Det skulle jag säga är för många fiskar av den storleken i det karet. Bandgurami och mosaikgurami har liknande beteende och kommer att konkurrera med varandra om utrymmet. 4-5 st av den ena arten räcker.
    För övrigt är inte bandgurami helt enkelt att få tag i. Jag har sett några gånger i butik och också beställt men det har visat sig vara läppgurami varje gång.

    Kommentar

    • Seco

      • November 2008
      • 125

      #3
      Aha tack för svaret.
      Men om jag går över till Dvärggurami, hur är dom mot varan? Hur många kan man hålla då?

      Kommentar

      • MIL

        • August 2019
        • 86

        #4
        Dvärgguramin är visserligen lite mindre men rör sig fortfarande i samma delar av akvariet, dvs mellan och övre. Dvärggurami är inte heller lämplig pga hanar som börjar leka kan bli starkt revirhävdande och ge se på alla andra fiskar som kommer för nära. De behöver alltså mycket plats trots sin storlek.

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Det skulle kunna fungera med Pygmégurami. Den håller till i mitten och nedre delarna av karet. Jag har inte haft den tillsammans med så stora fiskar som mosaikgurami men de är inte så rädda av sig och mosaikerna är lugna. Den är trevlig, vacker och underhållande.

          Kommentar

          • Seco

            • November 2008
            • 125

            #6
            Ja det var en trevlig fisk, den får vi kika närmare på

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Överlag är det inte rekommenderat att blanda olika arter av guramier, blå och mosaik brukar fungera med twisten att ena arten brukar dominera den andra.
              Pygmégurami skulle jag strakt avråda från med en så stor art som mosaik, pygméguramin håller sig förvisso i samtliga delar av akvariet men föredrar övre delen.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • MIL

                • August 2019
                • 86

                #8
                Lite konstigt att vi har olika erfarenhet av pygméer. Mina rörde sig i stort sett aldrig i den övre delen och var tuffa små skojare. De större fiskarna fick flytta sig. Hade dem ett tag tillsammans med knorrande gurami och det var en dålig kombination. De knorrande fick passa sig.
                Hursomhelst så får jag då gå med på att mitt förslag inte var så bra.

                Kommentar

                Arbetssätt...