kampfisk i nystartat akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liggist
    • December 2020
    • 23

    kampfisk i nystartat akvarium?

    Hej alla!
    Grabbens kampfisk ska flytta hem till grabbens mor så att jag äntligen får pensionera det akvarium som kampfisken bor i nu.

    Jag startade upp ett 30-liters kar igår med lite växter, mossa osv och jag vet att jag egentligen borde antingen hälla i bakteriekultur och vänta 2 veckor eller vänta minst en månad innan jag introducerar något i karet, men jag vill väldigt gärna bli av med kampfiskens nuvuarande kar (som står väldigt dumt placerat)...

    Så min fråga; kan jag släppa i en kampfisk i ett kar som inte har hunnit med en ammoniakcykel?
    Kampfiskens nuvarande filter kommer medfölja till det nya karet och mycket av växterna (bl.a gälört och javamossa) i det nya karet kommer från hans nuvarande tank.


    Detaljerna:
    Karet startades för knappt 2 veckor sedan, men pga en vattenläcka fick jag snabbt tömma det och skyffla över bottensubstratet (jord, sand och grus) ner i en hink med det vatten som följde med när jag skopade upp substratet.
    Växterna lade jag i en separat bytta med pyttelite sand och jord, typ det som ramlade av de snabbt upprivna växterna.

    När jag startade det fixade karet igår så blandade jag grundligt bottensubstrat-mixen från tidigare uppstarts-försök i hinken med det lilla som fanns bland växterna och använde mixen som hätta över en stadig jordkaka i botten av karet, sen grus (1-4mm kornstorlek) som toppskikt.

    Jorden jag använder är vanlig näringsfattig och ekologisk jord, kaktus-jord tror jag det stod på påsen, men kan ha varit något annat med liknande egenskaper.
    Den har jag sedan sköljt flera gånger med vatten, låtit de lätta partiklarna rinna av och fått bort alla större, tyngre bitar genom att sila jorden i omgångar genom ett durkslag med hjälp av vatten.
    Jorden dränerades och fick torka helt i ca en månad innan den blöttes upp igen och fick torka igen i ytterligare flera veckor.
    Denna batch ligger i en dränerad förvaringshink på ett kallt och mörkt ställe.
    Jag tar en lagom portion jord som jag lägger i en fryspåse, och ca 1-2dl akvarie-vatten per liter jord, snurrar ihop påsens öppning och masserar ihop innehållet till en degig substans som får dra en stund innan den hamnar i tanken, vanligen ca 2-3cm jord i botten, jord/grus-blandning i mitten (ca 2cm) som sedan täcks av ytskiktet(1-2cm).
    Den bakre höjdskillnaden byggs upp med mer jord och jord/grus-blandning och i regel lägger jag grus/sand längs sidorna för att dölja jordlagret.

    Såvitt jag förstår så andas dessa kampfiskar primärt luft och lever i vattenpölar och dräneringskanaler i det vilda, så de verkar ju inte jättekänsliga för microbiologin eller vattenkemin..
    Men de är ju levande varelser och jag vill inte att fisken ska lida, så förhoppningsvis kan ni hjälpa mig undvika det.
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Det bör inte vara några problem.

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Hej.
      Ja du verkar ha koll på det mesta.
      Men det är svårt att säga något definitivt..

      Det man kan säga är att precis som du säger så behöver det nya gå igenom kvävecykeln.

      Man kollar efter är 0 i amunium och 0 i nitrit. När de är gifta även i små koncentrationer.
      Det innebär att det finns bakterier som omvandlar amunium så att det förblir 0 till nitrit samt likaså bakterier som omvandlar nitrit till nitrat.

      KANSKE kan det gå lite fortare med att du flyttar över (skitigt) filter med en del bakterier alla redan. Så har processen redan börjat.. Sen är frågan om det bara finns ett filter så att ett av akvariumen stå utan.
      Vet inte hur man skall tänka då. När man vill ha det nya stabilt och garanterat gått igenom cykeln och samtidigt under tiden ha cirkulation och filter i det gamla..
      Om jag hade bara tillgång till ett filter då hade jag gjort ett större vattenbyte i det gamla och satt dit en syresten för cirkulation samt matat sparsamt. Och satt det gamla filtret utan att rengöra det överhuvudtaget i det nya karet för att monitorera amunium och nitrit på det nya karet som ett helt system.

      Kanske hit o dit..
      Att mäta är att veta.
      Så ett billigt multitest på stickor kanske/troligtvis är tillräckligt bra för att komma underfund med om och att kvävecykeln (den delvisa kvävecykeln om man skall vara korrekt) är gjord.

      Då kommer du att veta så snart det är fritt fram att aklimatisera fisken till det nya hemmet.
      Då slipper du om ifall kanske undra ifall att osv..
      Lycka till!
      ​​​​​​

      Kommentar

      • liggist
        • December 2020
        • 23

        #4
        Tack för hjälpen! :-)
        Nu har kampfisken flyttat till ny balja!

        Jag har mätstickor men jag behöver nog inte mäta för att veta att en ammoniakcykel inte är genomförd på ett nyss startat kar. :-)

        Just nu är det bara växter i det gamla kampfisk- karet, så nån pump är faktiskt inte nödvändig.
        Kampfisken bodde i det gamla 60L-karet utan något filter alls i ett antal månader innan jag fick fatt i hans nuvarande filter.

        Kommentar

        Arbetssätt...