Killi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia och Jörgen

    • September 2021
    • 4

    Killi

    Jag gillar killifisken. Har läst att vissa kan vara lite aggressiva men de som inte har lika mycket tendens till aggressivitet kan man ju skaffa till ett sällskapskar.
    Jag skaffade ett par men den ena har försvunnit. Har letat överallt i karet och utanför. Har den hoppat ut så kan förstås hunden ätit den.
    Jag har försökt att hitta vilken sort killi jag har men ingen liknar min hittills. Ni som har koll på läget vet det säkert. Är det honan eller hanen jag har kvar?
  • Anita P
    • June 2009
    • 6

    #2
    Hej,
    Det är en hanne Fundulopanchax sjoestedti som du har. Alla killis är duktiga på att rymma, och de upptäcker alla hål och springor som de kan hoppa/klättra igenom...

    Kommentar

    • Mia och Jörgen

      • September 2021
      • 4

      #3
      Tack för svaret! Nu ska jag se om jag får tag i fler.

      Kommentar

      • Mia och Jörgen

        • September 2021
        • 4

        #4
        Nu blev jag lite ledsen. Läste att det är en säsongsart Och lever bara en säsong. Jag har läst om att romen ligger kvar under torrperioderna för att kläckas när vatten kommer. Hur lång är en säsong? Vilka är inte säsongsfiskar?


        Kommentar

        • Olle A
          • January 2002
          • 1660

          #5
          Hur länge äggen ska ligga torra innan det är dags för kläckning varierar mycket för olika arter, från några veckor till över ett halvår. Vad som gäller för en viss art är inte alltid lätt att veta. Man får ta kontakt med Skandinaviska killisällskapet eller prova sig fram. Växtlekarna (de som inte är säsongsfiskar) hittar du till exempel i släktena Aphyosemion, Aplocheilus, Epiplatys, Rivulus samt alla lyktögonfiskar. I släktet Fundulopanchax finns dessutom halvannuella arter, dvs sådana vars ägg kan torka men inte måste det för att kunna kläckas.

          Olle

          Kommentar

          Arbetssätt...