Dvärggurami i 250 l kar, tänker jag rätt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fannika
    • February 2021
    • 10

    Dvärggurami i 250 l kar, tänker jag rätt?

    Jag står i startgroparna att starta upp ett 250 l kar baserat på dvärggurami. Min tanke är att de ska gå ihop med ett stim rödmunsrasbora och en eldstjärt samt helenasnäckor. Eldstjärten bor idag i mitt befintliga kar och kommer få flytta över till detta kar.
    Min tanke är att följa världsdel så gott jag förmår.

    Nu till min fundering. Har jag tänkt och läst på rätt med den kombination av fiskar jag valt?
    Bör jag hålla mig till en färgvariant av gurami och ha fler av denna eller går det att kombinera fler färger? Det innebär i så fall mer än en hane och är karet stort nog för det?
    Hur många individer är lagom av varje art? Just detta tycker jag är svårt att avväga och också svårt att hitta information om.
    Vill och kan någon här hjälpa till med lite input?
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Eldstjärten kan ju bli elak men annars så ska det inte vara några problem, dock så har du inget som äter alger så jag skulle nog köra posthorn istället för helena.

    Så länge det är färgvarianter av just dvärggurami så kan du blanda hej vilt och du kan ha uppemot 3 hanar utan större problem i ett 250 liter, dvärgarna skulle jag rekommendera att du har 6-7 st av.
    Rödmunnarna bör du inte ha för många av då de är väldigt snabba på maten men 15 st ska inte vara några större problem.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Fannika
      • February 2021
      • 10

      #3
      Tack snälla för din hjälp!

      Det finns redan helena i karet då jag fick med sand från förra ägaren. Kan jag komplettera med något annat som äter alger i den här konstellationen?

      Efter lite grävande här på sidan i artbeskrivningar har jag förstått att det inte är en eldstjärt utan en regnbågshaj jag har. Det verkar trots allt inte göra så stor skillnad i hur de beter sig eller vill ha sin miljö. Den fungerar väl i mitt "gamla" akvarium och ligger oftast och spanar i sin lya mellan några stora rötter. När den ger sig ut på turné i karet puttar den bara undan de andra som kommer i dess väg men jagar inte och är så vitt jag kan se inte grinig. Förhoppningsvis kommer denna individ fungera ännu bättre med större akvarium.

      Nya karet är nu fyllt med vatten och en liten provisorisk pump för cirkulation (och helenor). Till helgen hoppas jag få tid att åka och handla växter och belysning. Om jag har lite tur kanske de fiskar jag funderar på finns att ta en liten kik på också, även om de får vänta lite till innan inköp.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Du har ju olika algätande malar, ancistrus är ju ett praktexempel på algätare som funkar i många akvarier så 1-2 sådana kan du ju köra på.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        Arbetssätt...