Sällskap till kampfiskhane?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Sällskap till kampfiskhane?

    Vet att den här frågan säkert kommit upp tidigare, men hittade inget svar när jag sökte så startar upp en egen tråd.
    Håller på att planera för ett nytt akvarium åt min kampfisk hane då han för tillfället bor i det som var tänkt till räkor & nanofisk (oops?).
    Det nya karet jag tänkt mig kommer vara 71x41x18, eller något i den stilen beroende på vad jag hittar. Det kommer att vara välplanterat och med flytväxter men även fri simyta såklart. Då undrar jag om det skulle kunna gå att ha någon annan fisk med honom, vet att det kan vara väldigt individuellt där. Är lite inne på ett gäng Kuhliålar eller ett stim rasboror typ drottning/kilfläck. Men hur stor yta skulle de behöva för att kunna samsas? Har inte riktigt något annat kar som dessa fiskar skulle passa bra i om det skiter sig eller, brukar man kunna lämna tillbaka i butiken då tro? Ett annat alternativ skulle vara att prova med snäckor och/eller räkor eftersom jag skulle kunna flytta dessa vid behov.
    112L växt/sällskapsakvarium
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Kuhlii är bästa alternativet vad gäller fiskar, de gömmer sig på dagen, är vid bottnen och jag tror inte kamphanen kommer att störa sig för mycket på de.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Efter att ha mätt ytan som akvariet ska stå på så har jag kommit fram till att köra på ett akvarium med bottenytan 80 x 35, då kan jag också använda täckrampen till mitt gamla akvarium. Höjden blir väl runt 20-25 cm, mer än 30 blir problematiskt i alla fall.
      Sen är planen att starta upp akvariet och introducera de andra fiskarna innan jag tillsätter kampfiskhanen, skulle ett gäng på 10 kuhliis funka eller ska jag hålla mig till en 6-8 st?
      Sen håller jag räkkaret tomt ett tag så jag sätta tillbaka kampfisken ifall det inte funkar. Hur snabbt brukar man se om det kan funka?
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Jag skulle nog sätta kamphanen i först, bättre att han går in akvariet än kuhlii.
        10 kuhlii funkar nog absolut, men du bör inte lägga i mer än 4 åt gången för att undvika nitritspik.
        Det märks ganska fort om det fungerar eller ej.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Jo sant, tänkte att det kanske skulle funka bättre om fiskarna var där när man satte in kampfisken, men det kanske inte gör så stor skillnad ändå.
          Annars kanske man kan låta akvariet gå in sig utan fisk innan man tillsätter nåt eller gör flera vattenbyten första tiden? Aldrig haft kuhli förut så vet inte hur känsliga de är.
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Det finns ju något som heter fishless cycling, men jag är från den gamla skolan och cyklar med fisk och en kamphane ger mindre belastning än vad kuhlli ger.
            Kuhlii i sig är väl inte så känslig men man ska alltid vara försiktig med ett helt nystartat akvarium.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            Arbetssätt...