Hur hålla killis som typ art/sällskapsakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Hur hålla killis som typ art/sällskapsakvarium?

    Om man läser om killis (avser ej årstidsfiskar) så verkar de oftast hållas 1 hane+ 2 honor i ett 20 liters burk med torv utan belysning. För att titta på dessa används ficklampa.Dessutom rekommenderas oftast levande foder. Om man vill hålla tex 5 hanar o 10 honor av samma art, går det i ett 112 liters med växter o belysning.
    Är frysfoder ok ( ja jag har även grindalsmask). Och isåfall vilka arter är lämpliga. Har själv bara haft Aphyosemion striatum och hade 2 hanar i ett 89 liters, det gick bra.

  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Jag har Fundulopanchax gardneri i flera akvarium (de verkar dyka upp om man lämnar vatten stående obevakat tillräckligt länge...). Mina äter allt jag har prövat, levande, frysfoder, flingor och fodertabletter, är mer problem med att se till så de inte föräter sig. Jag håller dem med bottenlevande arter (pansarmalar och kuhliiålar) just nu, men de fungerar med det mesta som inte går in i den stora munnen och kan försvara sig mot eventuella angrepp.

    Flera hanar och honor går bra i ett lite större akvarium (112 liter låter bra) så länge de kan gömma sig för varandra, och mängden ljus verkar de inte bry sig om. Jag skulle dock antingen börja med bara en hane, de förökar sig friskt och då kommer du få en naturlig hackordning iochmed att de är olika stora, eller en större grupp (fem låter okej, men fler skadar nog inte) så aggressiviteten sprids ut på flera.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      I alla fall gardneri och nigerianus går bra i sällskapsakvarium tilllsammans med inte alltför små fiskar (och inte ciklider). Man kan ha flera hanar i samma kar, de slåss men verkar inte döda varandra. Jag skulle säga att de funkar i samma sammanhang som t.ex.guppy och svärdbärare. Olika typer av lyktögon är ännu hårdförare, fast tekniskt sett kanske inte killis.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      Arbetssätt...