Ni med Guramierfarenhet - snälla dela med er! :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serenity
    • June 2019
    • 12

    Ni med Guramierfarenhet - snälla dela med er! :)

    Hej!

    Jag har förstått så mycket som att Guramis är individer med olika beteenden som man inte kan förutspå. Vissa är aggressiva och vissa kommer bra överens med andra fiskar. Vissa är "snälla fiskar" från början och visar aggressivitet när de blir lite "ungdomar".

    Vissa säger att Mosaikguramis är snällast/lugnast. Vad har ni för erfarenhet av era?

    Kan en Gurami må bra av att bo ensam i ett akvarium med andra fiskar? Ska man i så fall välja en hane eller hona?

    Om vi pratar om mig specifikt så tänkte jag sätta ihop ett Juwel Trigon 190l hörnakvarium som har måtten 98cm längd, 70cm bredd, 60cm höjd typ. Jag tänkte ha Platys, Guppys, Svärdbärare, Häxmalar, Corydorasmalar, Räkor och Snäckor.

    Snälla dela med er av era erfarenheter.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Jag har enbart erfarenhet av Mosaikguramis. Hade fyra sådana (tre honor och en hane) ihop med andra fiskar i ett 240-kar. Upplevde ingen direkt aggressivitet. Ibland jagade de varandra, eller någon annan fisk, en kort stund. Det var oftast hanen som gjorde så. Det blev dock inget bråk utan han avbröt ”jakten” snabbt. Jag tyckte de var fredliga och harmoniska på det stora hela.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Guarmi är ju parbildande så det är väl det bästa sättet att hålla dem.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        En hane med två eller fler honor är nog att föredra när det kommer till gurami, eftersom de inte bildar några direkta par, och hanarna av vissa arter kan jaga honorna en hel del när de inte leker, så fler honor för att fördela aggressiviteten på fler individer är nog det bästa. Hanen tar ensam hand om skumbo och ägg, och jagar bort honan efter leken, mellan lekarna verkar hanarna mest se honorna som konkurrenter om mat och utrymme, så de bildar inte par, som t.ex många ciklider.

        Aggressiviteten varierar en del mellan olika arter. Som det nämns ovan är mosaikguramin är en av de fredligare, och kan i ett tillräckligt stort kar hållas parvis, t.o.m mer än en hane brukar funka, men fler honor än hanar är väl ändå det bästa. Andra arter, som t.ex Trichogaster trichopterus (blå/guld/marmor) är ofta aggressivare. Även dvärgguramihanar kan, enligt min erfarenhet, vara riktigt aggressiva mot honor.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • pikachu

          • December 2007
          • 1189

          #5
          Ursprungligen postat av åheim
          Guarmi är ju parbildande så det är väl det bästa sättet att hålla dem.
          Guramier är definitivt inte parbildande, parbildande fiskar tar hand om sin avkomma ihop och det stämmer ju knappast in på guramier.
          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

          Kommentar

          • Sweetiekatten
            • November 2020
            • 2

            #6
            Jag har också funderingar om Gurami.
            Jag har ett nystartat akvarium 240l och haft problem med nitrit men det är ok nu men min mosaik gurami hona ser ut att ha ”skador” på ena sidan och hanen är ganska tuff mot henne tror ni det hjälper om jag skaffar fler honor eller kanske det har blivit så här av stress? Skulle vara väldigt tacksam för lite åsikter

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Ursprungligen postat av Sweetiekatten
              Jag har också funderingar om Gurami.
              Jag har ett nystartat akvarium 240l och haft problem med nitrit men det är ok nu men min mosaik gurami hona ser ut att ha ”skador” på ena sidan och hanen är ganska tuff mot henne tror ni det hjälper om jag skaffar fler honor eller kanske det har blivit så här av stress? Skulle vara väldigt tacksam för lite åsikter
              Ja, skaffa fler.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Sweetiekatten
                • November 2020
                • 2

                #8
                Tack, ska göra det

                Kommentar

                Arbetssätt...